بازار خوزستان در تب جولان کالاهای قاچاق می سوزد!

به گزارش هورنیوز ؛ خوزستان به عنوان یکی از استان های مرزی کشور همواره در معرض تهدید بزرگی به نام قاچاق کالا قرار داشته که البته به علت نبود ساختارهای نظارتی قوی آسیب های اقتصادی فراوانی نیز متحمل شده است.

اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور، نیازمند فراهم کردن زمینه های لازم است و بی شک یکی از اصلی ترین موانع بر سر راه توسعه و تقویت اقتصاد بومی مسأله ورود قاچاق کالا می باشد.

khjhug

با ورود به بازارهای مختلف خوزستان به ویژه کلانشهر اهواز انواع  و اقسام کالاهای قاچاق از پوشاک، لوازم بهداشتی و آرایشی گرفته تا لوازم خانگی و قطعات خودرو را مشاهده می کنید که به جای کالاهای ساخت داخل، در ویترین مغازه ها خودنمایی می کنند.

کشف ۷۸۰ میلیارد ریال کالای قاچاق در شش ماه

سردار عبدالله نظرپور فرمانده مرزبانی استان خوزستان در همین راستا پرده از آمار عجیب و تأسف باری برداشت و گفت: ۵۳۵ دستگاه خودرو و شناور توسط مرزبانان استان خوزستان شناسایی و توقیف شده اند.

وی با اشاره به اینکه ارزش ریالی کالاهای کشف شده ۷۸۰ میلیارد ریال است، افزود: کشف ۸۶ تن انواع مواد خوراکی، یک میلیون متر پارچه، ۸۰۹ راس دام زنده، ۱۴۰ دستگاه تلفن همراه، بیش از ۹ تن ماهی و میگو، ۳۲ هزار و ۹۴۰ ثوب پوشاک، ۱۰ هزار جفت کفش، ۶۹ هزار ۹۶۰ قلم لوازم آرایشی بهداشتی، ۵۴۰ هزار عدد انواع لوازم یدکی و قطعات انواع خودرو و مقادیر زیادی انواع کالاهای قاچاق دیگر را از دیگر اقدامات مرزبانان خوزستان طی این مدت برشمرد.

اگرچه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان در راستای ستاد مرکزی و برای مبارزه با قاچاق کالا در استان خوزستان تشکیل شد اما حجم ورود کالاهای قاچاق از مرزها و وجود بی حد و حساب آنها در بازار نشان از ناکارآمدی اقدامات این ستاد می دهد.

ghjkhbvghjkl

خلآ قانونی ۸۰ ساله در مبارزه با قاچاق کالا

از سویی دیگر رضا سعیدی مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان از خلأ قانونی ۸۰ ساله برای مبارزه با قاچاق کالا سخن گفت و اظهار داشت: در سال ۱۳۱۲ قانون مبارزه با مرتکبین قاچاق کالا در کشور اجرا شد و در طول ۸۰ سال پس از تصویب این قانون دیگر هیچ قانون جامعی در زمینه مبارزه با قاچاق به تصویب نرسید تا سرانجام در سال ۹۲ بقانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس تصویب و در اسفندماه همان سال لازم‌الاجرا شد.

وی با اشاره به رسیدگی به بیش از ۹۰ درصد پرونده‌های قاچاق کالا و ارز خوزستان توسط اداره‌کل تعزیرات حکومتی رسیدگی می شود، بیان کرد: طبق دستورات مقام معظم رهبری باید مبارزه با قاچاق کالا را از نقاط صفر مرزی تا قلب بازار در سطح عرضه پیگیری و دنبال کرد. به عبارتی باید در تمام حوزه‌های کالا با اجرای طرح‌های ملی مختلف تا حدی عرصه را در سطح عرضه کالا بر قاچاقچیان تنگ کنیم که دیگر قادر به عرضه و فروش کالاهای قاچاقی خود نباشند.

این روزها بازار شهر اهواز با اجناس با کیفیت و بی کیفتی از کشورهای مختلف مانند چین، ترکیه، ویتنام و… قبضه شده و این سؤال را در ذهن هر شخص ایجاد می کند که اگرمسئولان استان از جوانان حمایت و اقدام به تأسیس کارگاه ها و تولیدی های مختلف می کردند اکنون آیا خوزستان باز هم در صدر بیکارترین استان های کشور بود؟

هر یک میلیارد دلار قاچاق ۱۰۰هزار فرصت شغلی را از بین می برد

علی حاتمی، رئیس پلیس آگاهی خوزستان نیز از بین رفتن امنیت در کشور را یکی از مضرات قاچاق عنوان کرد و افزود: بر اساس پژوهش‌های انجام شده یک‌میلیارد دلار کالای قاچاق صدهزار فرصت شغلی را در کشور از بین می‌برد.

وی در ادامه به برخی از عواقب قاچاق در جامعه اشاره کرد و گفت: یکی از عواقب این کار آثار سوء اقتصادی است که افزایش فقر و فاصله طبقاتی، اخلال در آمار داده‌های اقتصادی، کاهش اشغال و افزایش بیکاری را در پی دارد.

رئیس پلیس آگاهی خوزستان در ادامه عواقب اجتماعی و فرهنگی قاچاق را برشمرد و اضافه کرد: ایجاد اشتغال ناپایدار و تضییع حقوق مصرف کنندگان از آثار سوء این اقدام است.

به گزارش هورنیوز ؛ اگرچه مبارزه با پدیده شومی به نام قاچاق کالا نیازمند همکاری تمام دستگاه ها و همچنین آموزش های اجتماعی و فرهنگی در کنار مسائل سلبی است اما نکنه حائز اهمیت آنست که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان در صد و پنجاه و چهار نشست و جلسه تخصصی خود چه خروجی را برای کاهش قاچاق کالا در بازارهای استان ارائه داده است؟ و این جلسات تا چه حد به کاهش قاچاق کالا کمک کرده است؟

https://hoorkhabar.ir/629192کپی شد!
122
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.