معاونت فرهنگی شهرداری اهواز پیشگام در جنگ نرم بوده است/ منتقدان شناخت کافی از فعالیت ها ندارند

به گزارش هورنیوز ؛ معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز به عنوان متولی ترویج فرهنگ شهروندی تاکنون برنامه ها، فعالیت ها و هدف گذاری های خوبی در این زمینه انجام داده است.

این معاونت در چند سال گذشته توانسته ارتباط خوبی با مساجد، هیات های مذهبی و مجموعه های فرهنگی کلانشهر اهواز داشته باشد.

هورنیوز برای بررسی فعالیت های فرهنگی مسئولان استان و اهواز و همچنین معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری این کلانشهر، گفتگویی با حجت الاسلام صادق عیدی مدیر مجمتع فرهنگی عرشیان که سابقه ۲۰ ساله فعالیت فرهنگی در اهواز را دارد، انجام داده است که در ادامه می خوانید:

 

در خصوص فعالیت های فرهنگی و لزوم پرداختن به آنها توضیحاتی ارائه بفرمائید.

کلانشهر اهواز شهری است با قومیت های مختلف و در عین حال با محرومیت ها و آسیب های بسیار که باعث سختی بیشتر کار فرهنگی در آن شده است، لذا افرادی که در این عرصه وارد می شوند، با سختی های فراوانی مواجه هستند که باعث می شود خروجی های لازم و مطلوب آنها تحقق نیابد.

متاسفانه این سختی ها در کنار عدم توجه مسئولان دولتی در سالیان گذشته در اهواز و استان بوده است و انتظار از آنها این بود تا به این شهر و استان که در زمان جنگ گرفتار مشکلات فراوانی شده است، نگاه ویژه تری داشته باشند.

_pms8743

برای برون رفت از این وضعیت، حرکت فرهنگی در کشور نیاز به روحیه انقلابی و جهادی به دور از هیاهوی سیاسی دارد زیرا افرادی هستند که به خاطر اقراض سیاسی در آن ورود پیدا می کنند و باعث می شوند حرکت های فرهنگی تاثیرگذاری کمتری داشته باشند.

امروز حرکت فرهنگی نیاز به عمل دارد و از مرحله شعار دادن عبور کرده است، مقیاس سنجش مسئولین در این زمینه نیز فعالیت های افراد در چارچوب منویات رهبری در سالهای گذشته است.

اکنون نیروهای خدوم و انقلابی نیاز به توجه مسئولانه مسئولین دارند تا طبق فرمایشات مقام معظم رهبری از حرکت های خودجوش مردمی حمایت صورت گیرد.

 

فعالیت های فرهنگی مسئولین را با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب چگونه ارزیابی می نمایید؟

بسیاری از مباحث فرهنگی در حد بخشنامه ها و نامه های اداری باقی مانده است و در عرصه اجرا تنها مسئولین و سازمان هایی فعالیت کرده اند که روحیه جهادی و انقلابی داشته اند.

متاسفانه خیلی از سازمان های فرهنگی ما امروزه اداری و رسمی اداره می شوند و مدیر تنها پشت میز خود نشسته و تحرک جهادی ندارد.

 

نقش روحانیت استان را در مسائل فرهنگی چگونه می بینید؟

خوشبختانه یکی از مهمترین خصوصیت های بارز استان خوزستان و شهر اهواز فعالیت های فرهنگی خوب روحانیون در چند سال گذشته بوده است که توانسته ارتباط خوبی را با مجموعه های فرهنگی ایجاد نماید.

البته به نظرم در عرصه حضور روحانیت در اجتماع و فعالیت های عمومی کمی باید بیشتر اهتمام صورت گیرد.

در همین زمینه، بحث حضور روحانیون در شهرهای مختلف استان، نیاز به زیرساخت هایی دارد، برخی از آنها آمادگی حضور در شهرستانها و تبلیغ را دارند اما متاسفانه زمینه حضور آنها ایجاد نمی شود، بنابراین از لحاظ نیروی انسانی مشکلی نداریم و مشکل در بحث سخت افزاری است.

 

باتوجه به بافت قومیتی و حضور شهروندانی با فرهنگ های مختلف از نقاط مختلف کشور در اهواز، عملکرد مسئولین فرهنگی چگونه بوده است؟

از بعضی ارگانها مانند ارشاد که حمایت خوبی از دولت می شوند، انتظار خیلی بیشتری وجود دارد اما متاسفانه از ظرفیت های موجود در این زمینه استفاده نشده است.

البته انصافاً معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز همیشه یار و یاور ما در عرصه فرهنگ بوده است.

یکی از فاکتورهایی که به عنوان نقطه قوت معاونت فرهنگی شهرداری اهواز می توان نام برد، نگاه محله ای و منطقه ای آن در شهر و حضور در میان مردم بوده است که می تواند تاثیر گذاری فرهنگی در اجتماع را افزایش دهد.

برای مثال، فرهنگسراهای محله ای توانسته اند خلاء ارتباطی فرهنگی را در اهواز پُر کنند، علاوه بر آن شاهد حمایت این معاونت از فعالیت های فرهنگی مساجد و هیات های مذهبی در برگزاری جشن های محله ای بوده ایم.

نکته قابل توجه دیگر، دسترسی آسان به مسئولین به این معاونت بوده است که در سالهای گذشته این امر به سختی امکان پذیر بود.

_pms8719

فعالیت مثبت دیگر معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری، تشکیل اتاق های فکری مختلف بود که خلاء فرهنگی در زمینه برنامه ریزی را مرتفع نمود، در این جلسات که روحانیون و اساتید دانشگاه حضور دارند، طرح های خوبی به تصویب رسیده است و در همین زمینه تلاش شده تا چشم انداز فرهنگی کلانشهر اهواز برای چند سال آینده تدوین شود.

این فعالیت ها باعث شده معاونت فرهنگی، معاونتی پیشگام در عرصه جنگ نرم باشد.

برای مثال ما در مجموعه فرهنگی عرشیان حرکت های بسیار خوبی در چارچوب منویات رهبر انقلاب مانند راه اندازی کاروان پیاده روی عرشیان، راه اندازی اندیشکده سبک زندگی و مرکز تخصصی کودکان داشته ایم و در تمامی آنها حضور فعال معاونت فرهنگی شهرداری اهواز و رئیس شورای شهر را شاهد بودیم.

 

در روزهای گذشته برخی انتقادات به معاونت فرهنگی شهرداری اهواز، صورت گرفته است، دلیل این حرکت ها را باتوجه به فعالیت های انجام شده، چه می دانید؟

به نظر بنده یکی از مهمترین دلایل این انتقادات، عدم شناخت میدانی از فعالیت های فرهنگی صورت گرفته توسط این معاونت بوده است.

متاسفانه منتقدین شناخت کافی را در این زمینه نداشته و کسب نکرده اند و فقط در مکانی نشسته و به انتقاد پرداخته اند.

https://hoorkhabar.ir/622556کپی شد!
108
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.