بودجه ای که سال به سال آب می رود/ شریعتی هم گله مند است!

به گزارش هورنیوز ؛ استان خوزستان از گذشته تاکنون میراث دارِ رویدادهای تلخ بسیاری مانند هشت سال جنگ تحمیلی، دست و پنجه نرم کردن با ویرانی های پس از آن، محرومیت های اقتصادی و اجتماعی مردم، ورود بی حساب و کتاب نیروهای غیربومی به استان، معضلات زیست محیطی و شرایط اقلیمی نامناسب بوده است تا این استان را به کلکسیونی از مشکلات تلنبار شده تبدیل نماید.

بی شک زدودن چهره محرومیت از استان خوزستان تنها با تلاش مسئولان استانی و نمایندگان مردم در مجلس برای گرفتن سهم بیشتری از اعتبارات محقق خواهد شد اما آنچه امروزه شاهد آن می باشیم آنست که نه تنها اراده ای برای افزایش اعتبارات استان و آبادانی وجود ندارد بلکه در پی بی انگیزگی مسئولان استانی، هر سال شاهد آب رفتن بودجه خوزستان هم هستیم!

آنچه در سال های گذشته از رفتار مسئولان مشهود می باشد آنست که منافع ظرفیت های عظیم استان خوزستان مانند نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع بزرگ، محصولات کشاورزی و آب های جاری ملی است اما مشکلات بی شمار آن به خود استان و مردمش مربوط است.

۳۵۰۹۶

این کاهش اعتبارات و بی توجهی مرکز نشینان صدای غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان را هم در جلسه شورای مدیریت و برنامه ریزی درآورد و با انتقاد از این شرایط اظهار کرد: در سال ۹۴ استان فارس با ۳٫۹ میلیون جمعیت ۶٫۱ درصد اعتبارات، استان کرمان با ۳ میلیون جمعیت ۳٫۹ درصد اعتبارات و استان کهگلیویه و بویراحمد با ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ۹دهم اعتبارات و استان خوزستان با ۴میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ۶٫۱ درصد اعتبارات را درسال ۹۴ به خود اختصاص داده اند.

شریعتی تصریح کرد: در سال ۹۵ اعتبارات فارس به ۶٫۷درصد، استان کرمان با ۶٫۷ درصد اعتبارات را به خود اختصاص داده اند اما این درحالیست که استان خوزستان با کاهش اعتبارات این رقم به ۵٫۶درصد رسیده است.

این سوال مطرح می شود که چه عواملی در این کاهش اعتبارات دخیل است؟

براساس تحلیل مرکز پژوهش‌های مجلس از بودجه استان ها، بیشترین رشد اعتبارات استانی مربوط به استان اردبیل و سمنان با ۴۳ درصد و کمترین رشد مربوط به استان خوزستان با ۲۵ درصد بوده است.

 

در این تحلیل آمده است: متوسط رشد اعتبارات عمرانی برای استان‌ها برابر با ۳۱ درصد بوده است. بیشترین رشد در اعتبارات عمرانی مربوط به استان سمنان با ۴۵ درصد و کمترین رشد مربوط به استان خوزستان با ۲۰ درصد بوده است.

 

هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغ‌ملک دراین‌باره می‌گوید: استان خوزستان تنها استانی است که دولت بودجه سال ۹۵ این استان را نسبت به سال گذشته کمتر کرده است و ظاهراً در این موضوع باانگیزه کارکرده‌اند.

وی می‌افزاید: تقریباً همان‌طور که دشمنان به‌صورت آشکارا در زمان جنگ تحمیلی خوزستان را ویران کردند. دولت نیز با این ردیف بودجه‌ای (تملک دارایی‌ها و الزامات) که به خوزستان اختصاص داده شد به‌صورت پنهانی به دنبال نابودی این استان بود.

نماینده مردم ایذه و باغ‌ملک تصریح می‌کند: با این کار توسعه استان خوزستان متوقف می‌شود، وقطعا کسانی که در استان‌های دیگر در بدنه دولت نفوذ داشتند، بودجه ۲ برابری نسبت به سال گذشته به استان خود تخصیص داده‌اند؛ آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری به استان کرمان اهمیت ویژه‌ای می‌دهد و انتظار می‌رفت به خوزستان هم مانند استان خود نگاه کنند، ضمن اینکه دولت باید به‌صورت عادلانه بودجه را در میان استان‌های مختلف توزیع کند.

 

غلامرضا شرفی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کاهش بودجه خوزستان اظهار می‌کند: خوزستان ازلحاظ جمعیت، وسعت و دارایی‌هایش حق دارد حقوق خود را از دولت مطالبه کند.

نماینده مردم آبادان ادامه می‌دهد: آب، نفت و کشاورزی متعلق به استان خوزستان است اما چرا باید بودجه کرمان بیشتر باشد بااینکه جمعیت و وسعت آن‌هم از خوزستان کمتر است.

شرفی تأکید می‌کند: اعمال‌نفوذ و چانه‌زنی‌های غیرعادلانه موجب شده است تا بودجه کشور به سمت برخی استان‌ها سرازیر شود که قابل‌مقایسه با خوزستان نیستند.

 

همایون یوسفی نماینده مردم اهواز، حمیدیه،باوی و کارون هم در گفتگو با هورنیوز در همین راستا اظهار کرد:بودجه استان خوزستان در سال ۹۵ رشد نداشته و این مساله به مسئولان منعکس شده است و امیدواریم با پیگیری ها کمبودها برطرف شود و از سویی دیگر در سال ۹۶ بودجه مناسبی را برای استان بگیریم.

 

به گزارش هورنیوز، تا چندسال گذشته مسئولان استان دائما آمار عملکردهای خود را با استان هایی مانند اصفهان، فارس و آذربایجان شرقی مقایسه می کردند اما با سرعت لاک پشت وار خوزستان در اجرای طرح ها و پروژه ها، امروزه استان کرمان با جمعیتی کمتر از ۳ میلیون نفر نیز از استان ما پیشی گرفته تا خوزستان در رقابت با برخی استان های کم برخوردار همچنان دست و پا بزند.

لازم به ذکر است در حال حاضر خوزستان درگیر مسائل ریز و درشتی است که بخش عمده ای از آنها تنها با افزایش اعتبارات حل خواهند شد اما این درحالیست که کوله بار مشکلات این استان روز به روز سنگین تر می شود از هیمن رو انتظار می رود مسئولان استان در فرصت باقی مانده از عمر دولت یازدهم خاج از هرگونه فضای سیاسی و انتخاباتی در راستای احقاق حق مردم استان برآیند.

 

 

https://hoorkhabar.ir/619683کپی شد!
328
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.