معایب ترافیکی پل بزرگ غدیر اهواز

قبل از احداث سازه های بزرگ و پرهزینه مانند پل های رودخانه ای لازم است از قبل اهداف طرح تدوین و مشخص باشند.

در اجرای پروژه های عمرانی که با عبور و مرور ارتباط دارند معمولاً قبل از شروع طراحی مطالعات جامع ترافیکی منطقه و شبیه سازی های لازم طبق نرم افزارهای تخصصی انجام می پذیرد.

براساس همین مطالعات و آماربرداری های مربوطه و افق های تعریف شده در بهره برداری است که دور نمای کار مشخص و طراحی انجام می گیرد.در این نوشتار به اختصار به معایب و نواقص اجرای ناتمام مسیرهای پل پرداخته تا شاید تذکری به مسولان باشد تا با انجام اقدامات اصلاحی جبران مافات نمایند.

در احداث پل بزرگ و پر هزینه ی غدیر اهواز هم قطعاً تمام مراحل اصولی و عرفی یعنی تعریف اهداف طرح،آمارگیری های مربوطه،شبیح سازی های ترافیکی و طراحی های معماری و سازه و…. انجام شده و توسط کارفرما مورد تایید واقع شده اند.

نکته این است که اگر امروز یک کارشناس خبره ترافیک به بررسی یا بازنگری طرح و کارهای انجام شده بپردازد براحتی می تواند نواقص و کمبود های زیادی را در مسیر و سازه طراحی ترافیکی پل مشاهده نماید که به تعدادی از آنها اشاره می گردد، و همین نواقص است که باعث شده بعد از گذشت سالها این پل به توان پیش بینی شده ی خود در عبور و مرور نرسد و کارکرد نه چندان مطلوبی از آن مشاهده نگردد.

انتظار می رفت در جانمایی و اجرای این پل بزرگ و پر هزینه یکی از نواقص بزرگ شهر اهواز یعنی عدم وجود کریدور مناسب ارتباط شرق و غرب اهواز در مرکز شهر مرتفع شود که عملا این چنین نشد، اگر یکی از کریدورهای مهم غرب اهواز را بلوار انقلاب دانست که شروع آن از میدان سه راه خرمشهر است و تا میدان پانزده خرداد امتداد دارد بعد از این میدان با گذر از پل قدیمی و نامناسب راهنمایی عملاً تا رسیدن به میدان فلکه آذربایجانی ها منقطع می گردد.

در صورتیکه در احداث پل غدیر باید یکی از اهداف طرح اتصال این بلوار شلوغ و پرکاربرد با مسیر عبورپل بود تا می توانست اتصال سر به سر شرق و غرب را برقرار نماید.اما عملا غرب پل تا رسیدن به روگذر پیج استادیوم منقطع و بیشتر خودروهای عبوری که قصد ورود بلوار انقلاب و منطقه راهنمایی و لشکر را دارند باید با یک گردش ۱۸۰ درجه مراجعت نمایند.اگر آمار دقیقی از خودروهای عبوری این منطقه گرفته شود مشاهده می گردد تعداد زیادی از خودروها قصد ورود به بلوار انقلاب و منطقه لشکر و لشکرآباد را دارند نه اینکه حرکت مستقیم داشته باشند تا میدان راه آهن برسند، پس باید به فوریت این نقطه اتصال تعیین تکلیف شود که البته خود مبحث بزرک ترافیکی است.

پل غدیر فاقد لوپ و رمپ های اتصال کناری در شرق و غرب عرشه پل است و عملاً توان بالایی از کارکرد پل گرفته شده است و خودروهایی که از جوانب پل قصد ورود و خروج و گذر را دارند باید با طی مسیر های پیج در در پیچ خود را به عرشه پل برسانند.

در غرب پل این فضا اکنون برای طراحی رمپ ها مهیا می باشد به طوری که منطقه جنوبی فعلاً زمین خالی است که گویا مربوط به اداره غله است و شمال آن فضای سبز و منطقه انبار گمرک است که باید جهت تکمیل سازه بزرگ پل به این مهم اختصاص یابند و چاره ای این انجام آنها نیست.

در معبر شرقی پل مجدد عدم وجود رمپ و لوپها نمایان است این در حالی می باشد که اتفاقاً قسمت شرقی از تراکم جمعیتی و ترافیکی بسیار بالایی برخوردار است و باز طراحی و اجرای این لوپها ضروری است زیرا تا حدود زیادی از کارایی پل کاسته شده است و تعداد زیادی از خودروهای عبوری توان ورود به عرشه را ندارند چون خیابان های نامناسب شمال و جنوب بلوار زند این اجازه را به راکبین نمی دهند که به راحتی و سادگی وارد عرشه شوند. از دیگر عوامل محدود کننده ضلع شرقی ورودی نامناسب بیمارستان الزهرا و پاسگاه پلیس راهنمایی و عرض کم معابر کناری است که باید تعیین تکلیف شوند.

همچنین چهار راه نامناسب و قدیمی زند که بعنوان یکی از نقاط حساس و پرترافیک نیاز به ساماندهی ویژه و سریع دارد، این تقاطع در ماههای باز بودن مدارس و دانشگاهها و ساعت های پیک ترافیک روزانه که جریان عبوری غربی – شرقی پل زیاد ترافیک سنگینی را ایجاد که باعث پس زدگی ترافیک تا عرشه پل می گردد. البته در امتداد بلوار زند تقاطع غیر معمول چهار راه پاداد هم یکی از عوامل محدود کننده و پرترافیک است که نیاز به ساماندهی سریع و طراحی ویژه دارد ، بنظر می رسید ایجاد تقاطع غیر همسطح در این دو نقطه یعنی چهار راه زند و پاداد از روگذر جوادالائمه ضروری تر بود و شهرداری اهواز باید اول به فکر باز طراحی و اصلاح کارکرد این پل بزرگ می بود.

البته نکات فنی و موضوعات ترافیکی بیشتری در ماجرای این پل بزرگ و پرهزینه دخیل است که گفتن آنها در حوصله این نوشتار نیست.امید است روزی برسد که قبل از اجرای پروژه بزرگ عمرانی در سطح شهر اهوازکه با صرف بودجه های کلان انجام می گیرند دقت،مطالعه و احتمام بیشتری صورت گیرد

https://hoorkhabar.ir/617972کپی شد!
93