بخاطر آرامش مردم استان پرونده انتقال آب کارون را ببندید/ انتقال آب مجوز زیست محیطی ندارد/ مشکلات استان با خوش و بش حل نمی شود

هورنیوز – شامگاه امروز جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون و ستاد مقابله با ریزگردها با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، استاندار، برخی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران کل استان در سالن جلسات شهرک نفت برگزار شد.

 

بخاطر آرامش مردم استان پرونده انتقال آب کارون را ببندید

همایون یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اشاره به اینکه بیشتر ریزگردهای استان دارای منشأ داخلی است، اظهار کرد: در یکسال گذشته ۷۰ روز گرد وخاک در خوزستان بوده که رقم بالایی است ضمن آنکه تالاب هورالعظیم نیز منبع عمده ای در ایجاد آلایندگی ها بوده است.

۳۳۰۸۳_۵۲۶

وی افزود: قرار بود ۳۴۵هزار هکتار با اعتباری بالغ بر ۱۱۴ میلیارد تومان برای کنترل کانون های ریزگرد استان هزینه شود اما تنها ۱۱ میلیارد وارد استان شده است.

یوسفی از ابتکار درخواست مقابله با انتقال آب کارون را کرد و یادآور شد: وزارت نیرو اعلام کرد که آورد آب ۲۵ میلیارد مترمکعب است و ۵ میلیارد مترمکعب می توان برداشت شود درحالیکه این آمار اشتباه است و حتی اگر تمام حق آبه هم برداشت شود تنها جوابگوی ۶۰درصد اراضی کشاورزی است؛ برای آرامش مردم استان بحث انتقال آب کارون را مختومه کنید.

 

لزوم اختصاص ردیف بودجه برای مقابله با ریزگردها

احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز با اعلام اینکه ردیف اعتباری به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای احیای کارون درنظر گرفته شده، بیان کرد: مبلغ قابل توجهی برای احیای کارون نیست اما انتظار می رود هرسال افزیش یابد.

۱۳۹۳۱۲۱۶۰۰۰۸۹۶_PhotoL

وی ضمن انتقاد از عدم اجرای طرح آماک گفت: تأخیر زیادی در اجرای این پروژه توسط وزارت نفت صورت گرفته است. حدود ۲ سال است که هرماه قول اجرای آن در ماه بعد را می دهند.

لاهیجان زاده در پایان خواستار اختصاص ردیف بودجه مشخص برای مقابله با ریزگردها توسط دولت شد.

 

مسئولان نفت به تعهدات خود عمل کنند

همچنین کاظم الباجی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی خطاب به مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: آقای لاهیجانی درخصوص تمام موارد صحبت کرد به جزء بحث مهم آلایندگی ناشی از سوزاندن اراضی نیشکر.

وی افزود: از مسئولان نفت می خواهیم حق مردم خوزستان را بدهند و اگر به تعهدات خود عمل نکنند قطعا در صحن علنی مجلس این مسئله را پیگیری خواهیم کرد.

۲۱۰۱۷۵۱

 

مشکلات استان با خوش وبش حل نمی شود

حجت الاسلام ناصری نژاد رییس مجمع نمایندگان خوزستان نیز در سخنان خود بیان کرد: مشکلات تنفسی را به گردن درخت کونوکارپوس می اندازند؛ این گونه گیاهی با هزینه فراوان کاشته و در سطح استان فراگیر شده و حالا باید هزینه هنگفتی بابت قطع آنها صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه تالاب هورالعظیم را خشکاندیم و حالا برای احیای آن جلسه برگزار می کنیم، افزود: با خوش وبش نمی توان مشکلات استان را حل کرد.سه سل است که همه پیگیر دریافت حق آبه تالاب شادگان هستند اما شما می گویید حق آبه آن پرداخت شده است.

۱_جلسه-شورای-اداری-شهرستان--(۸)

حجت الاسلام ناصری نژاد دلیل عدم حضور سایر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را اعتراض به  اقدامات ناکارآمد از سوی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد.

 

خانم ابتکار باید در ابعاد بین المللی جوابگوی تعرض به اکوسیستم باشید

علی ساری نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی هم در سخنرانی کوتاه خود از خواستار حفظ اکوسیستم منطقه شد و گفت: انتقال آب باعث برهم خوردن اکوسیستم به ویژه در پایین دست می شود از همین رو اگر به فکر مردم نیستید به فکر اکوسیستم باشید.

وی ادامه داد: طبق بررسی های انجام شده حجم آب انتقالی از خوزستان برای تأمین آب شرب ۴۰ میلیون نفر کافی است اما همچنان اصرار به انتقال آب شرب وجود دارد که اگر این روند ادامه یابد باید در ابعاد بین المللی جوابگو باشید.

علی+ساری

 

انتقال آب مجوز زیست محیطی ندارد

معصومه ابتکار نیز در این جلسه خاطر نشان کرد:  ۶۰ درصد از تالاب هورالعظیم که یکی از کانون‌های مهم ریزگردها است، آبگیری شده است؛ برخی وظیفه من را با منابع طبیعی اشتباه می‌گیرند وظیفه من مالچ‌پاشی و کاشت نهال نیست بلکه وظیفه من در خصوص حفاظت محیط زیست است.

وی با تاکید بر اینکه هیچکدام از طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون مجوز زیست محیطی ندارد، گفت: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی حتما باید ارزیابی زیست محیطی شود؛ باید این مطالعات انجام و این طرح از لحاظ زیست محیطی ارزیابی شود تا مشکلاتی که طرح کشت و صنعت نیشکر بر محیط زیست استان ایجاد کرده است، تکرار نشود.

۱۳۹۴۰۶۲۷۱۳۳۳۲۰۶۸۱۶۱۱۴۷۶۴

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: منشا خارجی گرد و غبارها را نمی توانیم نادیده بگیریم که بخش عمده ان در دو کانون عراق و کانونی در عربستان است که تاثیر عمده ای در وضعیت خوزستان دارد. خوشبختانه کانون های داخلی امسال فعال نشدند و بارندگی های سال گذشته به این روند کمک کرد.

https://hoorkhabar.ir/612306کپی شد!
109