کشاورزان خوزستان در کنار رود کارون از آب محرومند!/ منابع و ثروت خوزستان در حال از دست رفتن است

به گزارش هورنیوز؛ رئیس نظام صنفی کشاورزی خوزستان در دیدار با جمعی از کشاورزان و نخبگان شهرستان حمیدیه از نزدیک با آنان گفتگو و در جریان آخرین وضعیت کشاورزان و اقتصاد منطقه قرار گرفت.

مسعود اسدی با اشاره به کوچ روزافزون روستاییان به شهر گفت: برخی کشاورزان که با عزت و شرف مشغول کار تولید بودند بدلیل شرایط نامساعد معیشتی به شهر و حاشیه شهر مهاجرت کرده اند و دستفروشی می کنند که در شان آنان نیست.

اسدی افزود: در حالی که بسیاری از مناطق استان مانند حمیدیه و الهایی و غیزانیه در کنار کارون قرار دارند اما بدلیل انتقال آبی که از کارون صورت می گیرد عملا زمین های زراعی شان خشک است و کشاورزان از آب محرومند. سوال ما این است مگر فاصله رود کارون تا حمیدیه و الهایی و غیزانیه چقدر است که یک کانال انتقال آب درون حوضه ای به این مناطق احداث نمی شود. مناطقی مانند ایذه، لالی، اندیکا، باوی و آبادان هم چنین وضعیتی دارند و آب کارون به مزارع نمی رسد. متاسفانه منابع و ثروتهای استان در حال از دست رفتن است و حیف است کشاورزی خوزستان این همه استعداد و زمین و آب داشته باشد ولی نتوانیم از آن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی بر مبنای کشاورزی است تاکید کرد: تنها راه نجات مردم خوزستان و بویژه کشاورزان، پرداختن به کار کشاورزی است. امروز بیش از آنکه خوزستان به نفت نیاز داشته باشد نیازمند کشاورزی است. امروز اگر کشاورزان ما به کار دامداری هم بپردازند می توانند با صادرات لبنیات همانند کشورهای پیشرفته به سود خوبی برسند. مگر کشورهایی مانند هلند و سوییس و استرالیا نفت دارند؟! – این کشاورزی سنتی، دردی از ما را دوا نمی کند و باید به سمت کشاورزی مکانیزه برویم و کشاورزان ما برای مکانیزه شدن هم مشکل دارند و برای گرفتن تسهیلات بانکی برای خرید تراکتور و ادوات کشاورزی با مشکل وثیقه بانکی روبرو می شوند در حالی است که در کشورهای پیشرفته، ادوات مورد نیاز کشاورز را سر مزرعه به کشاورز می دهند.

مسعود اسدی ادامه داد: همین حمیدیه کانون سبزی و صیفی است اما می بینیم یک کارخانه صنایع تبدیلی و فرآوری ندارد و نتیجه آن می شود که سالانه چقدر گوجه و پیاز و سیب زمینی رها می شود و از بین می رود. چرا نباید دهها کارخانه رب گوجه در حمیدیه نداشته باشیم؟! – از همین گوجه در دنیا ۳۴ محصول تولید می شود.

photo_2016-02-01_11-41-37

photo_2016-02-01_11-41-51

https://hoorkhabar.ir/595153کپی شد!
149
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.