بهره برداری از ۶۷۸ طرح عمرانی در دهه فجر خوزستان

احمد سیاحی عصر یکشنبه در نشست خبری با رسانه ها با موضوع طرح های دهه فجر استان خوزستان گفت:این طرح ها با مشارکت ۶۲ دستگاه اجرایی انجام گرفته که ۱۶۹ طرح از محل منابع ملی، ۲۱۶ طرح از منابع استانی و ۲۹۳ طرح نیز از سایر منابع تامین اعتبار شده است.

وی افزود: ۲۳۳ طرح از این مجموع با اعتبار سه هزار و ۷۱۰میلیارد ریال در ۱۹۵ روستا و ۴۴۵ طرح نیز با اعتبار ۹ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال در ۴۴ شهر استان خوزستان افتتاح می شود.

به گفته وی، در دهه فجر پارسال ۹۶۸ طرح با اعتبار هفت هزار و۳۲۰ میلیارد ریال افتتاح شده بود.

سیاحی اضافه کرد:اداره کل راه و شهرسازی خوزستان با سه هزار و ۹۱۰ میلیارد ریال، سازمان آب و برق با اعتبار دو هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال و راه آهن نیز با یک هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال بیشترین طرح های قابل بهره برداری دهه فجر امسال را به خود اختصاص داده اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: اهواز با ۱۰۱ طرح به مبلغ سه هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال و دزفول با ۸۷ پروژه به مبلغ یک هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال بیشترین افتتاحیه های امسال را به خود اختصاص داده اند.

سیاحی در بخش دیگری از سخنانش همچنین از افتتاح خط دوم راه آهن اهواز- بندر امام (ره) به طول ۸۱ کیلومتر با اعتبار هزینه شده یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال در دهه فجر امسال خبر داد.

وی افزود:طرح آبرسانی ۲۳ روستای مسیر شلمچه نیز با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال، کارخانه تولید قطعات بتنی خرمشهر با همکاری بخش خصوصی با مبلغ ۵۰ میلیارد ریال، ایستگاه جدید راه آهن ماهشهر با اعتبار ۱۳۵ میلیارد ریال و تاسیسات آب شوشتر به مبلغ ۶۳ میلیارد ریال از دیگر طرح هایی است که در این دهه به بهره برداری می رسد.

سیاحی بهره برداری از تصفیه خانه ۳۰ هزار مترمکعبی شمال دزفول، شش هزار و ۲۹۶ واحد مسکن مهر در ۲۲ شهرستان، لوله گذاری آب شرب در تعدادی از روستاها، شبکه آبیاری زهکشی واحد عمرانی شماره ۲ رامهرمز، شبکه آبیاری زهکشی قلعه مدرسه بهبهان، کانون فرهنگی هنری مسجدسلیمان، مرکز بهداشتی درمانی اندیکا، بهسازی مسیر مسجدسلیمان- بازفت، دبیرستان های لور و مهدیه اندیمشک، بهینه سازی انشعابات آب دارخوین، احداث و نوسازی ۳۰ مدرسه، چهار مجتمع خدمات رفاهی بین راهی و اجرای ۶۹۰ کیلومتر شبکه گازرسانی برای بیش از ۱۲ هزار انشعاب جدید را از دیگر طرح های قابل بهره برداری دهه فجر امسال عنوان کرد.

وی اضافه کرد:نیروگاه پنج هزار مگاواتی سیکل ترکیبی امیدیه با اعتبار اولیه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال نیز با اعتبار بخش خصوصی کلنگ زنی می شود.

*پنج هزار و ۶۰۰ طرح نیمه تمام

معاون استاندار خوزستان در بخش دیگری از سخنانش تعداد طرح های نیمه تمام استان را پنج هزار و ۶۰۰ مورد عنوان کرد و گفت:۲۷ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اتمام پروژه های نیمه تمام استان نیاز است.

وی با اشاره به کاهش ۲۸ درصدی اعتبارات سال جاری استان، افزود:امسال چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار در بخش عمرانی و ۹ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال در بخش جاری به استان اختصاص یافت که تاکنون ۷۰ درصد از اعتبارات عمرانی و ۳۰ درصد از اعتبارات جاری محقق شد.

سیاحی اضافه کرد:با توجه به شرایط خوب بین المللی پیش بینی می شود اعتبارات سال آینده استان حدود ۴۸ درصد افزایش یابد.

معاون استاندار خوزستان با تاکید بر جلب سرمایه گذاران به استان اظهار کرد:با وجود حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخش های مختلف، در خوزستان هنوز اتحاد و یکپارچگی برای جذب سرمایه وجود ندارد.

*ادامه علاج بخشی سد گتوند

معاون استاندار خوزستان همچنین اظهار کرد:گزینه نهایی برای علاج یابی سد گتوند هنوز قطعی نشده است.

وی انتقال آب از سرشاخه ها، سد گتوند و کیفیت کارون را مهم ترین مشکلات این رودخانه دانست و گفت:نگرانی استان از بابت سد گتوند، افزایش شوری آب خروجی سد به پایین دست و داشتن مجوزهای زیست محیطی است و هر طرحی که به عنوان علاج بخشی مطرح می شود باید این دو شرط را رعایت کند.

سیاحی افزود:در نشست اخیر شورای عالی آب که هفته گذشته تشکیل شد، اولویت نخست مطالعات علاج بخشی به عنوان یکی از پنج راهکار مشاور طرح علاج بخشی سد گتوند (موسسه آب دانشگاه تهران)، مدیریت مخزن و انتقال آب شور مخزن عنوان شده است.

وی تاکید کرد:مقرر شد مطالعات ارزیابی زیست محیطی خط انتقال آب شور مخزن انجام شود.

سیاحی همچنین از برگزاری پنل تخصصی درباره سد گتوند در اسفند امسال خبر داد و گفت:این پنل تخصصی با هدف تعیین بهترین روش برای علاج بخشی سد گتوند با استفاده از متخصصانی از دانشگاه های بین المللی از کشورهای ایتالیا و هلند برگزار می شود.

* پرونده بهشت آباد بسته شد

معاون عمرانی استاندار خوزستان درباره طرح انتقال آب از سرشاخه کارون در استان چهارمحال وبختیاری موسوم به بهشت آباد نیز گفت: اگر حساسیت نسبت به این طرح ها در استان چند سال زودتر ایجاد می شد، می توانستیم به نتایج ملموس تری برسیم اما در گذشته همسئولان تنها، ژست مخالفت با انتقال آب کارون را می گرفتند.

وی افزود:اکنون حجم طرح انتقال آب از کارون (بهشت آباد) از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب به ۵۸۰ میلیون مترمکعب برای شهرهای اصفهان، کرمان و یزد کاهش یافته و اجرای تونل در این طرح نیز منتفی شده است.

سیاحی با بیان اینکه تامین آب برای کشاورزی و صنعت در این طرح حذف شده است، اضافه کرد:یکی از پیش شرط های طرح، رعایت صرفه جویی و مصرف بهینه در آب شرب شهرهای مقصد است، به همین دلیل استاندار اعلام کرد که پرونده طرح های انتقال آب بسته شده است.

وی در ادامه ارتقاء کیفیت کارون را از دیگر مطالبات خوزستانی ها دانست و گفت:۸۵ درصد نیاز استان از این رودخانه تامین می شود به همین دلیل رعایت کیفیت آن حیاتی است.

سیاحی افزود:تامین ۸۷ هزار میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی کارون یکی دیگر از مصوبات دولت است که ۴۳ هزار و میلیارد ریال آن برای فاضلاب شهرها و روستاها و مابقی نیز برای ساماندهی حوضچه های پرورش ماهی، اجرای زهکش اصلی پساب کشاورزی و تصفیه خانه شرق اهواز است.

وی تاکید کرد:در بودجه سال آینده مقرر شد سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای سدهای انتهای رودخانه بهمنشیر و ۵۰۰میلیارد ریال برای تصفیه خانه شرق اهواز اعتبار اختصاص یابد.

* تعرض به حریم کارون نشد

سیاحی در خصوص غیرمجاز بودن مجتمع های گردشگری که استانداری خوزستان در حریم رودخانه کارون در اهواز اجرا می کند نیز گفت:در نشست های هماهنگی با دستگاه های مسئول، این موارد مطرح و مجوزها اخذ شده و با توجه به اینکه از کارکنان وزارت نیرو هستم نسبت به همه رودخانه ها از جمله کارون و حریم آن تعصب خاصی دارم.

وی افزود با توجه به سدهایی که در بالادست کارون ساخته شده، دبی این رودخانه کاهش بسیاری داشته که عرض رودخانه به تناسب آن در مقطع اهواز کم می شود تا جلوی رسوب گذاری گرفته شود.

سیاحی تعرض به حریم رودخانه کارون را رد کرد و گفت:طرح های گردشگری برای ایجاد ارتباط بین مردم و رودخانه و با حفظ شرایط هیدرولوژی و هیدرولیکی کارون اجرا می شود.

معاون استاندار خوزستان در ادامه سخنانش نسبت به نبود مطالعات ارزیابی زیست محیطی در بزرگترین طرح آبرسانی کشور در استان موسوم به طرح غدیر اظهار بی اطلاعی کرد و افزود:معمولا طرح های آبرسانی و فاضلاب مشکلی از نظر مطالعات زیست محیطی ندارد اما طرح غدیر را پیگیری می کنم.

وی تصریح کرد:طرح کشاورزی ۵۵۰ هکتاری فاقد مطالعات ارزیابی زیست محیطی است و به متولیان طرح به صورت جدی اعلام شده که برای اخذ مجوزهای لازم اقدام کنند.

* فسخ قرارداد پیمانکار مترو

معاون استاندار خوزستان همچنین گفت از نظر استان قرارداد پیمانکار چینی قطارشهری اهواز (کیسون) فسخ شده، تلقی می شود.

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف متروی اهواز نیازمند جسارت و تصمیم حاکمیتی است افزود:همه متولیان، خاتمه پیمان را درخواست کرده اند که طی نامه ای به شهردار اهواز اعلام شده است.

سیاحی با بیان اینکه وعده داده شده برای افتتاح مرحله نخست قطارشهری اهواز در نیمه آبان امسال، تاکید کرد: در شرایط موجود امکان اجرای قطار شهری وجود ندارد و در یک سال گذشته این طرح تقریبا تعطیل بوده است.

وی افزود: اجرای قرارداد موجود امکان ندارد و پیمانکار نمی تواند کار را ادامه دهد، در حالی که تاکنون چهار هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال پول به پیمانکار پرداخت شده است.

سیاحی اضافه کرد: اکنون باید پیمانکار جدیدی انتخاب شود و تامین اعتبار طرح از محل فروش اوراق مشارکت نیز فراهم شده است.

 

ایرنا

https://hoorkhabar.ir/595119کپی شد!
124