آپاندیسیت و نشانه های آن را بشناسید

دکتر پژمان علوی نژاد اظهار کرد: آپاندیس یک عضو لوله ای شکل با انتهای بسته در انتهای روده باریک و ابتدای روده بزرگ است.

وی افزود: قبلا تصور می شد که این زائده نقشی خاصی را در بدن ایفا نمی کند بنابراین به محض ایجاد درد شکمی، حتی در صورت نبودن مشکل در آپاندیس، این عضو را خارج می کردند.

علوی نژاد ادامه داد: اما بر خلاف تصورهای گذشته، این عضو مرکز ذخیره سلول های لنفاوی خاطره ای است و خاطره دفاع در برابر عوامل آزاررسان در آپاندیس نگهداری می شود بنابراین از زمان ایجاد مشکل در بدن، سلول های ذخیره شده در آپاندیس، باعث تقویت ایمنی در برابر سلول های مهاجم می شوند.

عضو مرکز تحقیقات بیماری های گوارشی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: در نتیجه، آپاندیس، عضو زائد نیست و نقش مهمی در سیستم ایمنی و لنفاوی بدن دارد.

وی اظهار کرد: از آنجایی که آپاندیس مجرای کوچکی دارد در صورت ورود جسم خارجی مانند میکروب یا مدفوع در آن، باعث بالارفتن فشار مجرا و خون رسانی بالا و التهاب می شود در نتیجه فرد دچار آپاندیسیت می شود.

علوی نژاد در خصوص نشانه های این بیماری گفت: آپاندیسیت با احساس درد افزایشی در قسمت های فوقانی شکم و انتشار به قسمت تحتانی سمت راست شکم همراه است.

این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد اضافه کرد:اگر آپاندیسیت به موقع تشخیص داده نشود ممکن است به علت شدت درد و عفونت پاره شده و عفونت در شکم منتشر شود که باید تحت عمل جراحی قرار گیرد که اخیرا با تکنیک آندوسکوپی نیز اقدام به عمل آپاندیس می کنند.

وی خاطرنشان کرد: سایر بیماری های التهابی نیز از جمله بیماری کولون و سل روده ای در همان موضع، التهاب و زخم ایجاد می کنند و علائمی مشابه آپاندیسیت دارد بنابراین هر دردی در قسمت تحتانی راست شکم الزاما به معنی آپاندیسیت نیست.

https://hoorkhabar.ir/594371کپی شد!
64