استفاده از ظرفیت های دانشگاه برای توسعه خوزستان

جمال عالمی نیسی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان، امروز(۲۳ آذر) در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فن آوران برتر دانشگاه شهید چمران اهواز  گفت: راس پژوهش در همین مکان یعنی دانشگاه است اما متاسفانه اتفاقاتی که در دانشگاه می افتد انتظارات ما را برآورده نمی کند.

وی با بیان اینکه خوزستان با دارا بودن ۶ درصد جمعیت کشور ۱۴٫۶ درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد، افزود: خوزستان از نظر اقتصادی استان اول کشور است که دارای پتانسیل های بسیاری در حوزه های مختلف از جمه بنادر، راه، پتروشیمی، گاز و کشاورزی است و زمینه پژوهش در آن فراهم است.

عالمی نیسی، با اشاره به اهمیت اقتصادی استان، خاطر نشان کرد: باید بررسی شود که چرا بهره وری مناسبی از پتانسیل های استان صورت نمی گیرد و عقب ماندگی در استان همچنان مشهود است.

وی با تاکید براینکه سرمایه های اقتصادی استان را به جایی که شایسته آن است، نرسانده بیان کرد: سرمایه اصلی ما نیروی انسانی است و محل تولید نیروی انسانی پژوهشگر، همین دانشگاه است که باید از ظرفیت آن استفاده شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان، از برنامه ریزی برای توسعه حوزه پژوهش و تولید خبر داد و ابراز کرد: در سال ۹۳ حجم خرید داخلی سازمان ‌ها و شرکت ‌های دولتی خوزستان حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که ۶۰ درصد این رقم ، معادل هشت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن برای خرید کالای تولید استان هزینه شده است.

وی تصریح کرد: اخیرا تمام سازمان‌ ها و شرکت ‌های استان در راستای تقویت تولید درون استانی ملزم به خرید از داخل استان شدند اما با این وجود همچنان سالانه حدود ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان کالا از خارج استان تأمین می شود که ۳۳ درصد آن به دلیل عدم تولید کالا در استان است.

عالمی نیسی، با اشاره به ظرفیت های موجود اظهار کرد: دلیل عدم تولید این کالاها در استان حلقه مفقوده ای است که به دنبال شناسایی آن هستیم به طوری که قرار است یک نمایشگاه مجازی با حضور ۳۰۰ شرکت و بخش خصوصی برگزار شود که در این نمایشگاه از مسئولان نفت، ملی حفاری و… خواسته شد که نیازهایشان را در کنار این شرکت ‌ها ارائه کنند.

وی با بیان اینکه به دنبال قرارگیری هر دو بخش عرضه و تقاضا کنار هم هستیم، اذعان داشت: باید حلقه مفقوده این موضوع پیدا شود تا بتوان ارتباط بین تولیدکننده و مصرف‌کننده دانش را برقرار کرد که شاید دانشگاه‌ ها به‌عنوان حلقه وصل مطرح باشند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان، همچنین به ماده ۱۶ برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: براساس این ماده مقرر شده دولت اقداماتی اساسی را برای دستیابی به جایگاه برتر علمی و فناوری در منطقه و تثبیت آن تا پایان برنامه پنجم انجام دهد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در این ماده بیان شده  برای افزایش سهم تحقیق و پژوهش از تولید ناخالص داخلی باید به گونه ای برنامه ‌ریزی شود که سهم پژوهش سالانه به میزان نیم درصد افزایش یابد.

عالمی نیسی، با بیان اینکه در حال حاضر حدود پنج میلیون دانشجو در کشور وجود دارد، افزود: اگر دانشگاه در تصمیم ‌سازی و تصمیم‌گیری سهیم و دخیل نباشد وجود پنج میلیون دانشجو در کشور و حتی هیات های عملی دانشگاه هیچ دردی را دوا نمی‌کند.

وی بر ضرورت دخالت دانشگاه در تصمیم گیری ها تاکید کرد و گفت: باید دانشجویانی در کشور تربیت شوند که متکی به دولت نباشند بلکه بر دانش خود تکیه کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان تصریح کرد: محصور کردن پژوهش در سطوح بالا نتیجه ای نخواهد داشت، بلکه باید پژوهش را در سطوح پایینی و میانی جامعه نهادینه کنیم.

https://hoorkhabar.ir/590704کپی شد!
34
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.