مطالعات آمایش شهرهای محروم خوزستان، لازمه توسعه و آبادانی است

دکتر جمشید سلحشور یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اهواز است که در حال حاضر ریاست کمیسیون عمران شورا را بر عهده دارد. وی که تحصیلات آکادمیک خود را در دانشگاه های معتبر ایران و فرانسه به پایان رسانده است تا کنون چندبار خود را در معرض رای شهروندان خوزستانی قرار داده و توانسته آرای خوبی را جلب کند.
وی در دو سال گذشته هم با رأی اعضای شورای چهارم، بعنوان رئیس کمیسیون عمران انتخاب شده و در سال دوم و سوم شورا نیز بعنوان عضو هیات رئیسه شورا برگزیده شده است. وی مقالات علمی متعددی در مجلات علمی بین المللی منتشر کرده و سالها مسئولیت های مختلفی را در سازمان آب و برق خوزستان عهده دار بوده است. در ادامه، گفتگوی ما با ایشان را می خوانید:
** لطفاً خودتان را معرفی کنید و توضیحی در خصوص فعالیت های علمی و دانشگاهی تان ارائه نمایید.

جمشید سلحشور متولد اول شهریورماه ۱۳۳۹ هستم. دارای مدارک تحصیلی: دیپلم ریاضی فیزیک در سال ۵۷، لیسانس مهندسی آبیاری و آبادانی از دانشگاه شهید چمران اهواز در سال ۶۷، فوق لیسانس رشته هیدرولوژی از موسسه IHE  هلند، فوق لیسانس رشته هیدرولیک و هیدرولوژی از دانشگاه لیون فرانسه در سال ۷۱ و دکتری رشته ساختمان و تکنیک های شهری در سال ۷۶ از دانشگاه لیون فرانسه هستم.

همچنین تا کنون نیز بیش از ۷۰ مقاله علمی را به کنفرانس های ملی، منطقه ای و بین المللی ارائه داده ام و در دانشگاه آزاد اهواز و دانشگاه شهرداری اهواز درحال تدریس هستم.

بنده سابقه قائم مقامی انجمن علوم ایمنی ایران و عضوبت کمیته آبیاری زهکشی را دارم.در سال ۷۶ مدیر مطالعات حوزه کرخه سازمان آب و برق خوزستان، مدیر طرهای حوزه جنوب کرخه در سال ۸۰، رئیس مجتمع عالی آموزش پژوهشی صنعت آب و برق خوزستان در سال ۸۵، مدیر آبرسانی سازمان آب و برق استان خوزستان در سال ۸۷، مشاور مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در امور آموزشی و تحقیقاتی، مدیر پدافند غیرعامل سازمان آب و برق خوزستان از سال ۸۸ تا ۹۳ بوده ام.

IMG_7198

** از چه زمانی وارد فضاهای انتخاباتی شدید؟
سال ۸۵ برای اولین بار کاندیدای سومین دوره شورای شهر اهواز شدم که تنها در ۱۰ روز فعالیت، بیش از ۱۵ هزار رای کسب کردم. پس از آن در سال ۸۶ کاندیدای انتخابات مجلس در حوزه ایذه و باغملک بودم که ۱۴ هزار رای کسب کردم.

سال ۹۱ نیز برای حوزه اهواز در مجلس شورای اسلامی کاندیدا شدم که به دلیل از دست دادن زمان نتوانستم موفق شوم.
در انتخابات دوره چهارم شورای شهر با ۱۵ هزار رای وارد شورای شهر اهواز شدم. در شورای شهر اهواز از ابتدا رئیس کمیسیون عمران شدم و از سال دوم تا به الآن هم عضو هیات رئیسه هستم.

** باتوجه به شناختی که از منطقه ایذه و باغملک دارید به نظرتان مهمترین مشکلات مردم این مناطق چیست؟
به عقیده بنده اولین کاری که باید برای مردم این مناطق انجام شود، مطالعات آمایش شهری است تا مشکلات مردم با اولویتی که در هر منطقه وجود دارد بررسی شود. هر منطقه از شهرهای ایذه و باغملک مشکلات منحصر به خود را دارد اما مشکلاتی مانند فقر، بیکاری، فساد و اعتیاد مواردی است که در تمامی این مناطق مشترک است.

خواسته مردم این مناطق از نمایندگان خود در مجلس نیز حل مشکل بیکاری است که یکی از معضلات آزار دهنده برای جوانان شده است.

در کشورهای دیگر جهان دولت ها تنها ۲۰ درصد در ایجاد اشتغال نقش دارند این درحالی است که متاسفانه جوانان ما منتظر ایجاد فرصت شغلی توسط دولت هستند، درصورتی که آنان به راحتی می توانند اشتغال زایی نمایند.

** باتوجه به وجود مناطق زیبا و سرسبز و همینطور مناسق تاریخی در این مناطق برای رونق گردشگری چه راهکارهایی دارید؟
توجه به توسعه گردشگری در این مناطق یکی از بادوام ترین کارهاست. طبیعت زیبا و بکر موجود در این مناطق می تواند توجه هر گردشگری را به خود جلب نماید.

یکی دیگر از کارهایی که باید صورت گیرد، توجه ویژه به پرورش گل و گیاه در این مناطق است که بازار بسیار خوبی در کشورهای همسایه مانند ارمنستان وجود دارد.
باید مردم این مناطق را به سمت صادرات تولیدات محلی به سایر نقاط کشور مانند صنایع دستی، لبنیات، نان، سبزی بسته بندی شده و.. تشویق کنیم. ضمن آنکه باید تلاش کنیم زیرساخت های صنعت گردشگری را هم ایجاد کنیم و نیازها و مشکلات این مناطق را رفع کنیم.
** در حوزه های اجتماعی و اقتصادی چه پیشنهادات دیگری دارید؟
از دیگر طرح هایی که بنده به منظور توسعه این مناطق و ایجاد فرصت های شغلی در نظر دارم، احداث سد کارون ۲ است که علاوه بر تاثیر اقتصادی در آن منطقه، می تواند چند هزار نفر را برای چندسال مشغول نماید. زمان اولیه ساخت این پروژه ۵ ساله است که یا با کمک بخش خصوصی یا دولت این کار صورت گیرد.
در مسیر انتقال آب شرب برای منطقه می توان توربین های مناسب قرار داد تا از آن هم تولید برق داشته باشیم. در اینصورت این سد میتواند حدود ۱۰۰۰ مگاوات برق تولید کند که نقش به سزایی در اقتصاد این منطقه خواهد داشت.
همچنین در منطقه باغملک و صیدون سد صیدون را که زیر نظر سازمان آب و برق است را راه اندازی کرد.

این اقدامات در اقتصاد مردم منطقه می تواند تاثیر گذار باشد چون مردم این مناطق هم از نظر مالی و هم از نظر امکانات اجتماعی در فقر هستند. متاسفانه مناطقی مانند قلعه تل با وجود جمعیت بالا فاقد یک بیمارستان است. بیماران این شهر برای درمان باید به ایذه یا باغملک مراجعه نمایند. ایجاد اینگونه امکانات از وظایف ابتدایی هر دولتی است.

** وضعیت منابع آبی استان را چگونه ارزیابی می کنید؟
خوزستان از استان های پُرآب کشور با ۵ رودخانه بزرگ است که یک سوم آب های سطحی کشور را به خود اختصاص می دهند.
رودخانه کارون پُرآب ترین رود کشور و کرخه سومین رودخانه پُرآب کشور است.
همچنین وجود ۶ سد بزرگ مخزنی از جمله شهید عباسپور، کارون۳، مسجدسلیمان،دز، کرخه و مارون بر روی این رودخانه ها باعث ذخیره ۱۴ میلیارد متر مکعب شده است.
سرمایه گذاری در بخش استحصال آب از اولویت ها است و به عقیده بنده توجه به انرژی های نو مانند انرژی بادی و خورشیدی می تواند مثمر ثمر باشد و باید در این زمینه ها کار کرد.**نظر جنابعالی در خصوص انتقال آب به استان اصفهان و سایر استانها چیست؟
انتقال آب فقط برای مصرف شرب مشکلی ندارد اما حجم بالای انتقال آب چیز دیگری را نشان می دهد. ظرفیت بسیار بالای تونل های انتقال آب می تواند چندین هزار هکتار از اراضی کشاورزی را زیر کشت آبی ببرد.

انتقال آب با هزینه های بسیار بالا به طوری که کشاورزی جای دیگری رونق یابد اما باعث تضعیف کشاورزی در خوزستان شود، پذیرفتنی نیست. طبیعی است که ما موافق انتقال آب برای مصارف غیر شرب نیستیم و حجم آبی که می خواهند منتقل کنند نشان می دهد برای مصرف آشامیدنی نیست.** به نظر شما برای حل مشکل خشکسالی چه راهکاری وجود دارد؟
خشکسالی یک پدیده جهانی شده است. برخی کشورهای پیشرفته و صنعتی جهان با کارهایی انجام می دهند در حال دستکاری در اقلیم جهانی هستند. این کشورها با بارور کردن ابرها قبل از ورود به کشورمان بارش آنها را در کشورشان انجام می دهند. به نظر بنده با این وجود نباید میزان بارش ها کاهش یابد.

به عقیده بنده خشکسالی ۲۰ ساله در کشور غیرعادی است زیرا طولانی ترین زمان تدوام خشکسالی در جهان ۷ الی ۱۰ سال بوده است.
لذا مجلس ما باید به وسیله یک کارگروه یا کمیته به صورت جدی این موضوع را پیگیری کند.
البته در کشور ما نیز مرکز بارورسازی ابرها از سال ۷۶ آغاز به کار کرده است. اما متاسفانه موفق عمل نکرده است. در کنار موضوعاتی مانند مدیریت مصرف و استفاده از منابع آبی و اصلاح الگوهای کشت و… می بایست به این مقوله های علمی هم توجه جدی داشته باشیم.

IMG_7215

** نظرتان را در خصوص وضعیت جاده اهواز به سمت باغملک که به جاده مرگ معروف شده است بفرمایید؟
ابتدا باید به مسئولان راه و شهرسازی خسته نباشید گفت زیرا در این زمینه کارهای خوبی صورت گرفته است و وضعیت جاده نسبت به قبل بهبود پیدا کرده است.

ضمن اینکه باید تلاش کنیم وضعیت این جاده بهبود پیدا کند باید توجه کنیم که مقصر تصادفات جاده ای سه چیز است، راننده، خودرو و جاده که طبق آمارها مقصر بیش از ۵۰ درصد این سوانح راننده خودرو می باشد.

عامل دوم ایجاد سوانح، خودرو است. خودروهای ما باید کیفیت و ایمنی مناسبی داشته باشند تا در حوادث جاده ای کمترین آسیب به سرنشین وارد شود.

عامل دیگر جاده است. اگر مسئولان در این مدت طولانی، سالی چند کیلومتر را هم استاندارد سازی و چهارخطه می کردند، مشکل این محور تاکنون رفع می شد.
به هر حال هم مسئولان و هم نمایندگان مردم باید تلاش کنند تا با احداث آزادراه و چهارخطه شدن این محور، کمتر شاهد حوادث ناگوار باشیم. البته به نظر بنده باید در این مناطق در زمینه رانندگی فرهنگ سازی شود زیرا جاده یکی از علل ایجاد سوانح و نه همه آن است.
**اگر مطلب نگفته دیگری دارید بفرمایید.
باید توجه کنیم که همدلی و همزبانی و هم افزایی مردم و نخبگان و مسئولان، زمینه و بستر پیشرفت و توسعه را فراهم می کند. ما مناطق محرومی در خوزستان داریم که از جمله آنها ایذه و باغملک و… است. لازم است تا همه اندیشمندان و نخبگان یک جنبش اجتماعی سرشار از همدلی و تعامل و صمیمیت برای توسعه و آبادانی این مناطق ایجاد کنند و دست به دست هم بدهند تا به کمک مسئولان کشور و استان، مشکلات توسعه ای این مناطق رفع شود.
https://hoorkhabar.ir/584711کپی شد!
43