خوزستان ؛ الگوی توسعه اقتصاد مقاومتی!

تحلیلی هورنیوز

پس از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سـوی رهبر انقلاب بسیاری از انـدیشمندان عرصه اقتصاد و مسئولان به تکاپو افتاده و نظریات و اقداماتی را از خود بروز دادند کـه مـتاسفانه تـا امروز بازخورد و اثربخشی لازم را نداشته است.

ایـن طرح عظیم جـریان پیشروی بـه خـود ندیده است می توان گفت خطای اکثر افراد مذکور این است کــه این مهم را بـه صورت محدود و کنترل شده در منطقه خاصی مورد اجرا و واکاوی قرار نداده اند تا به یک نقشه راه صحیح و متداوم برسند از ایـن رو می توان در این راستا استان خوزستان را به عنوان الگویی ارزنده معرفی کرد چراکه استان خوزستان دارای ظرفیت ها و توان بالایی در توسعه و بالندگی اقتصادی است که اگر سو مدیریت های اقتصادی برطرف گردند می توان شاهد شکوفایی این ظرفیت ها بود !

به طور موجز و مجمل می توان گفت که موقع و موقعیت جغرافیایی استان خوزستان ، ایــن استان را در مقام تمایز با سایر استان ها قرار داده است ؛ کـشاورزی و منـابع آبـی و زمینـی فراوان ، نیـروی انسانی فراوان که در این میان متخصص وکاردان بسیار به چشم می خورد، وجود منابع عظیم نفت و- گاز ، بالاترین تنوع کمی و کیفی آموزش عالی درکشور که به جرات می توان گفت بعد از استان تهران خوزستان این مقام را برای خـود احراز کرده است ؛ از همه مـهم تـر می توان به موقع ژئوپولوتیکی استان اشاره کرد که این فرصت را به خوزستان می دهد تا از طرق بری و بحری با پنج تا هشت کشور مبادلات اقتصادی داشته باشد. مصداق های فوق به این استان این فرصت را می دهد تا سرآغاز یک تحول بنیادین در عرصه ی اقتصادی کشور باشد. واقعا جای تامل است کـه چنین استانی بــا چنین توان بـالا هنوز اسیر خام فروشی و عدم تولید در سطوح بالااست در حالی که با نغییر رویه اقتصادی واتـخاذ سیاست های صحیح اقتصادی در راهبـرد این مهم مـی توان شاهد پیشرفت های ژرف بود !

اولین مسئله ای که عامل بازدارنده در پیشبرد ایـن امور است نگاه نـاصحیح مسئولان بالادستی بـه استان خوزستان است که حاکی از عدم شناخت کافی و وافی ایشان از توان استان است این در حالی است کـه مسئولان محلی در صورت واقف بودن بـر ایــن مسئله قدرت مانور و اعمال اراده چندانی ندارند کــه اگـر طی تصمیمات بالادستی اختیارات اقتصادی به ایشان اعطا گـردد شاهد رشد اولیه خواهیم بود اما مسئله ی مهم تر در این راستا این است که رویه ی مدیریت اقتصادی متفاوتی جـهت تمرکز بر این مسائل و استفاده و از تـوان استـان در پیش گـرفته شود چراکــه بـا مدیریت متمرکز پایتختی نمی توان تمرکز و دقت کافی را به خرج داد و اگر مجمعی در استان از اندیشمندان و فعالان عرصه ی اقتصادی و حتی سیاسی تشکیل گردد که چنین خواسته ای را دنبال کنند می توان قدم به قدم به تحولات اقتصادی نزدیک شد. تهیه یک سندچشم انداز در استان بـا تـوجه بـه ظرفیت های موجود اولین گام اساسی این مهم است که اگر از سوی نمایندگان استان مورد پیگیری واقع گردد ای بسا که دولت هم اقدامات تمهیدی لازم را در راستای تمرکز زایی اقتصادی استـان بیاندیشد. در آخر باید گفت کــه در خوزستان اهم بسترهای شکوفایی اقتصـاد مقاوتی کـه تاکید بر توان داخلی دارد فراهم بوده و در صورت یک مدیریت صحیح و جمعی می توان الگویی پویا را در این طرح شاهد بود.

رضا خصالی لولا

https://hoorkhabar.ir/575146کپی شد!
35