بیماری های روده ای در فصل گرما ، خوزستانی ها را تهدید می کند

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به افزایش بیماری های روده ای در مدت اخیر، گفت: با توجه به شرایط محیطی و آب و هوایی خوزستان احتمال افزایش این بیماری در تابستان امسال در این استان وجود دارد.

شکرالله سلمان زاده یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: بیشترین راه انتقال این بیماری آب و غذای آلوده است.

وی در زمینه کاهش عوارض بهداشتی و بیماری های روده ای افزود: آب لوله کشی شهر اهواز هیچ مشکلی ندارد و تنها مشکل سختی آب است که مردم به آب شیرین روی می آورند.

وی گفت: در تصفیه خانه های خانگی فیلترها باید به صورت منظم تعویض ، و آب از دوره گردها خریداری نشود.

سلمان زاده افزود:افراد در روستاها نیز باید تهیه کلر از خانه های بهداشت ، آب مخازن را کلرزنی کنند.

وی ادامه داد: مصرف لیمو و میوه هایی که مواد اسیدی دارند در جلوگیری از بیماری های اسهالی تاثیر بسزایی دارد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص برنامه های امسال در زمینه کاهش بیماری های غیرواگیر بیان کرد: این برنامه ها نخست شامل کاهش ۲۵ درصدی از مرگ های ناشی از بیماری های غیرواگیر، کاهش ۳۵ درصدی در زمینه فشار خون، کاهش ۳۰ درصدی مصرف نمک، کاهش ۳۰ درصدی مصرف مواد دخانی، کاهش ۱۰ درصدی در نبود تحرک فیزیکی، کاهش ۱۰ درصدی در مصرف مواد قندی و افزایش ۱۵ درصدی در سبوس آرد است.

وی افزود: در بحث سلامت خانواده ترویج تغذیه با شیر مادر و کاهش مرگ مادران نیز در برنامه است.

سلمان زاده ادامه داد: در تقویت نظام مراقبت بیماری ها نیز گزارش دهی بیماران در بحث مایه کوبی و پوشش بالای ۹۸ درصدی آن، افزایش بیماریابی HIV و سل و استفاده از ظرفیت حاشیه شهر نیز از برنامه های تقویت نظام مراقبت است.

وی بیان کرد: برای برداشتن بار و دغدغه و کاهش بار بیماری ها طرح تحول نظام سلامت از حوزه درمان شروع شد و یکی از ایرادات وارده به این طرح این بود که چرا از حوزه بهداشت شروع نشد و چرا درمان بر پیشگیری اولویت داده شد.

وی ادامه داد:اکنون این طرح در حوزه بهداشت در دورافتاده ترین روستا های کشور با طرحی دقیق و ایجاد مراکز جامعه خدمات اولیه سلامت در حال اجرا است.

سلمان زاده افزود: از ویژگی های طرح تحول سلامت در حاشیه شهرها نخست ارایه خدمات به شکل فعال در مراکز بهداشتی و خانه های بهداشت و دیگر ارایه خدمات در قالب نظام ارجاع است؛ ویژگی سوم آن ارایه خدمات از طریق برون سپاری که در آن پیمانکاران مورد نظارت قرار می گیرند و در صورت مورد تایید نبودن کارکنان آن عوض می شوند.

وی گفت: رسانه ها در جلوگیری از انتشار اخبار نادرست در فضای مجازی که باعث سلب اعتماد مردم به نظام سلامت می شود و در مواردی آسیب جدی به نظام سلامت وارد می کند نقش بسزایی دارند.

https://hoorkhabar.ir/572440کپی شد!
44
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.