آغازبه‌کار ۴۶ پایگاه سنجش سلامت نوآموزان در استان از امروز

رییس آموزش و پرورش استثایی خوزستان از آغاز به کار ۴۶ پایگاه مجری طرح سنجش سلامت از امروز در سطح استان خبر داد.

 

علی ممبینی پس از افتتاح طرح سنجش سلامت امسال نوآموزان پایه اول ابتدایی در مدرسه استثنایی رودکی اهواز، در نشست خبری آغاز اجرای این طرح که امروز ۵ خردادماه در محل این مدرسه برگزار شد، اظهار کرد: طرح سنجش سلامت نوآموزان پایه اول با هدف ارزیابی و غربالگری دانش‌آموزان و به‌منظور بهبود کیفی آموزش و کنترل عوامل مؤثر بر کیفیت تحصیلی انجام می‌شود.

وی یکی از اهداف اجرای این طرح را بهبود وضعیت کیفی آموزش‌وپرورش و شناسایی عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانش‌آموزان عنوان کرد و افزود: هدف دوم در این طرح، شناسایی کودکان با نیازهای ویژه است تا برای آموزش آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم که کجا باید درس بخوانند و اگر کسی دچار افت شنوایی، بینایی یا دارای مشکل ذهنی است جایگاهش را در همین ابتدا مشخص کنیم.

دبیر اجرایی طرح سنجش سلامت نوآموزان با بیان این‌که این طرح در دو مرحله مقدماتی و تخصصی اجرا می‌شود، عنوان کرد: در مرحله مقدماتی ۱۳ زمینه در پایگاه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. بر این اساس بینایی، دید رنگ، شنوایی، توانایی گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات جسمی حرکتی، اختلالات اتیسم، اندازه‌گیری توده بدنی، قد به سن، اختلالات دهان و دندان، وضعیت واکسیناسیون و وضعیت بیماری‌های جسمی که نیاز به پیگیری دارد در مرحله مقدماتی ارزیابی می‌شوند.

ممبینی ادامه‌داد: اگر تشخیص داده شد که نوآموزی دچار مشکل است او را به مرحله بعد که مرحله ارزیابی تخصصی است ارجاع می‌دهیم. برای راحتی مردم و جلوگیری از تردد غیر ضروری در شهر، در کنار هر پایگاه یک پایگاه تخصصی هم راه‌اندازی کردیم اما در مورد شنوایی کلینیک آموزش‌وپرورش استثنایی به‌صورت رایگان و تخصصی، نوآموزان را پذیرش می‌کند و مورد ارزیابی قرار می‌دهد؛ در مورد بینایی هم صحبت‌هایی با کلینیک‌های سطح شهر انجام دادیم تا بتوانیم تخفیف‌هایی بگیریم و کلینیک‌هایی که برای اجرای این طرح به ما تخفیف داده‌اند را به مردم معرفی کنیم.

وی با بیان این‌که ۴۶ پایگاه سنجش سلامت از امروز در سراسر استان فعال می‌شوند، اظهار کرد: ۱۲ پایگاه در سطح شهر اهواز و ۳۴ پایگاه در شهرستان‌ها فعال هستند. با توجه به این‌که امسال شهرستان کارون از اهواز مستقل شد و تنها یک پایگاه دارد که آن هم جوابگو نیست درخواست ایجاد یک پایگاه دیگر برای شهرستان کارون به وزارت ارائه شد که به‌زودی این پایگاه هم راه‌اندازی می‌شود.

ممبینی درباره مدت زمان اجرای طرح سنجش سلامت در استان نیز تصریح کرد: سال گذشته این طرح تا پایان مردادماه یعنی به‌مدت دو ماه اجرا شد اما امسال زمان بیشتری در نظر گرفته شده‌است و از اول خرداد تا پایان مهرماه، پذیرش نوآموزان توسط پایگاه‌ها انجام می‌شود البته سعی می‌کنیم اجرای طرح در مناطق شهری را باتوجه به بازگشایی مدارس، تا پایان شهریور به پایان برسانیم اما زمان اجرای طرح در مناطق روستایی و برای عشایر کوچ‌رو تا پایان مهرماه خواهد بود.

رییس آموزش و پرورش استثایی خوزستان با بیان این‌که ارائه دفترچه سنجش سلامت برای ثبت‌نام مدارس در مناطق شهری اجباری است، ادامه‌داد: قصد داریم آن را در روستا هم اجباری کنیم؛ در حال حاضر طبق قانون هیچ مدیری در شهر حق ندارد دانش‌آموزی را بدون دفترچه طرح سنجش سلامت ثبت‌نام کند. در سنجش سلامت حتمأ دانش‌آموز مورد غربالگری قرار می‌گیرد و نتیجه آن اعلام می‌شود. سال قبل روستاهای تا حدفاصل ۱۰ کیلومتری از شهر تحت پوشش قرار گرفت و امسال قصد داریم این محدوده را توسعه دهیم. طبق آمار ثبت‌احوال استان در مناطق روستایی و شهری، ۹۴ هزار نوآموز آماده ورود به پایه اول داریم که از این تعداد حدود ۶۵ هزار و ۶۸ نوآموز در شهر و ۲۹ هزار و ۱۱۸ نفر در روستا هستند.

ممبینی با تصریح بر این‌که هر پایگاه در هر روز باید ۳۹ نفر را مورد ارزیابی قرار دهد، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود که امسال بیش از ۷۵ هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار گیرند و اگر شرایط فراهم شد تعداد بیشتری را نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. تمام عوامل مجری این طرح در استان چه در ستاد و نیروهای اجرایی، حدود ۴۰۰ نفر هستند که وظیفه ارزیابی این نوآموزها را برعهده دارند. به همه این نیروها آموزش‌های لازم ارائه شده و امروز آخرین روز دوره‌های آموزشی آن‌ها استغ همچنین وسایل و لوازم طرح هم در اختیار مسئولان پایگاه‌ها قرار گرفته‌است.

وی با بیان این‌که مراجعین به پایگاه‌ها حتما باید معرفی‌نامه مدارس را همراه داشته باشند، گفت: اولیاء نوآموزان باید از مدرسه محل تحصیل فرزند خود معرفی‌نامه بگیرند. همچنین شناسنامه نوآموز و پدر و مادر برای پذیرش در پایگاه‌ها مورد نیاز است. تکمیل کارت واکسیناسیون هم به تسریع کار آن کمک می‌کند. والدین ابتدا باید نوبت بگیرند که به‌صورت حضوری و تلفنی امکان پذیر است و در همان روز نوبت، صبح زود در پایگاه حضور داشته باشند زیرا سنجش سلامت هر نوآموز تقریبأ یک ساعت و نیم تا دو ساعت زمان می‌برد.

ممبینی با بیان این توصیه به اولیا که باید آرامش و حوصله داشته باشند، افزود: زمان اجرای طرح مقارن با فصل گرما و ماه مبارک رمضان هم هست و عوامل آموزش‌وپرورش هم برای نوبت‌های خود سقف دارند البته برای آمادگی بیشتر امکان مشاهده شماره تلفن و آدرس تمام پایگاه‌های سنجش سلامت استان از امروز در سایت اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان فراهم شده‌است.

دبیر اجرایی طرح سنجش سلامت نوآموزان در خوزستان ادامه‌داد: انتظار می‌رود اولیاء کار را به روزهای آخر موکول نکنند چون ماه مبارک رمضان و فصل گرما در راه است؛ انتظار دیگر این است که هنگام مراجعه به پایگاه، آرامش داشته باشند که این آرامش به فرزندشان کمک می‌کند و اگر کسی با تنش مراجعه کند مطمئن باشد که فرزندش هم دچار تنش و استرس می‌شود و در ارزیابی دچار مشکل می‌شود. هزینه این طرح هم ۱۰ هزار تومان است که نسبت به سال قبل دو هزار تومان افزایش یافته‌است.

https://hoorkhabar.ir/44735کپی شد!
100
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.