پلمب ۸ استخر در اهواز

هورنیوز – شایسته شمی پور گفت: با گرم شدن هوا و افزایش رغبت مردم به استفاده از استخرها، نظارت کارشناسان سلامت محیط از این اماکن بیشتر شد، به گونه‌ای که استخر‌های شنا به صورت هفتگی مورد بازرسی قرار می‌گیرند و در این بازرسی‌ها آزمایش‌های لازم بر روی آب موجود در آن‌ها انجام می‌شود.

 

وی به انجام بیش از ۱۴۵ مورد نمونه برداری از استخر‌های زیر پوشش مرکز بهداشت غرب اهواز از ابتدای امسال تاکنون اشاره کرد و افزود: بر همین اساس پس از تشکیل پرونده تخلف بهداشتی برای ۸ استخر، این اماکن پلمب شدند.

 

شمی پور با بیان اینکه به صورت کلی آلودگی‌های استخر‌های شنا به ۳ گروه تقسیم می‌شوند، افزود: آلودگی‌های فیزیکی از جمله مواردی است که مواد نامحلول و کلوییدی از سوی شناگران و از فضای اطراف وارد آب استخر شده و موجب کدورت آب می‌شود و غذای میکروارگانیزم‌ها را تامین می‌کند.

 

سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز آلودگی‌های شیمیایی آب استخر‌های شنا را شامل مواد شیمیایی مورد استفاده در تصفیه آب استخر، مواد حاصل از واکنش این مواد، به خصوص گندزدا‌ها با موادآلی و معدنی موجود در آب خام و مواد دفعی آزاد شده از شناگر‌ها شامل؛ ترشحات بینی، حلقی، پوستی، کرمها، پمادها، سوسپانسیون تراشه‌های پوست، مو و چرک، گریس، روغن‌ها و… که مواد انتقال یافته از سوی شناگران به استخر‌های شنا هستند، عنوان کرد.

 

این مقام مسئول آلودگی‌های میکروبیولوژی را نوع دیگری از آلودگی‌ها برشمرد و ادامه داد: استخر‌های خصوصی و عمومی محل مناسبی برای رشد میکرواورگانیزم‌های بیماریزا هستند و از سوی بعضی شناگران به آب منتقل شده و در داخل آب و یا در بیوفیلم فیلتر‌ها رشد و تکثیر می‌کنند.

 

شمی پور با بیان اینکه احتمال انتقال بیماری‌های عفونی از طریق استخر‌ها امکانپذیر است، اضافه کرد: بنابراین افرادی که دچار بیماری هستند، نباید به این مکان‌ها رفت و آمد کنند.

 

وی می‌گوید: از میان بیماری‌های منتقله از طریق آب استخر‌ها می‌توان به تب تیفوئید، دیسانتری، تراخم، لیپتوسپیروزیس، انتقال کرم‌های حلقوی و دیگر عفونت‌های پوستی، شیستوزومیازیس، خارش شناگران، بیماری دستگاه تنفسی، بیماری گوارشی و… اشاره کرد.

 

شمی پور افزود: این عوامل بیماری‌زا را می‌توان به صورت آمیب و پروتوزوآ، باکتری، ویروس، قارچ و کرم حاد و انگل در بیشتر استخر‌هایی که سیستم‌های تصفیه بهداشتی ندارند، مشاهده کرد.

https://hoorkhabar.ir/708011کپی شد!
69