انتقاد کارگران پیمانکاری بیمارستان شهید بهشتی آبادان از اجرای ناقص مقررات شغلی

هورنیوز – تعدادی از کارگران خدماتی بیمارستان «شهید بهشتی» آبادان در تماس با ایلنا گفتند: حدود ۸۰ کارگر(۳۰ کارگر زن و ۵۰ کارگر مرد) تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکارتامین نیرو هستیم که به عنوان نیروی خدماتی، منشی، کمک پرستار و متصدی دیگر امور فنی و خدماتی بیمارستان بهشتی آبادان مشغول به کار هستیم.

 

آن‌ها با بیان اینکه در خواست ما از مدیریت بیمارستان شهید بهشتی آبادان این است که نظارت خود را بر کار پیمانکار بیمارستان بیشتر کند، در ادامه افزودند: درخواست داریم مقررات مربوط به حق اضافه کاری، حق کارانه، حق شیفت، شرایط انجام کارهای سخت و زیان‌آور و طبقه‌بندی مشاغل به همراه پرداخت به موقع حقوق؛ به صورت کامل اجرایی شود.

 

این کارگران افزودند: مهمترین مشکل حال حاضر کارگران خدماتی بیمارستان شهید بهشتی این است که مثل دیگر کارکنان حق استفاده از مرخصی و تعطیلی ندارند. نه تنها حق استفاده از مرخصی ندارند، بلکه گاهی در روزهای تعطیل هم مجبور هستند کار کنند درغیر این صورت غیبت می‌خورند.

 

این کارگران افزودند: اگرچه پیش از این حق مرخصی ما کارگران و کارکنان خدماتی از طریق دانشگاه علوم پزشکی با واسطه پیمانکار پرداخت می‌شد، اما چند سال است که نه مرخصی داریم و نه هزینه آن پرداخت می‌شود.

 

آنها گفتند: فقط زمانی که یکی از اقوام نزدیکمان فوت کند اجازه‌ی رفتن به مرخصی داریم. آن موقع هم به سختی می‌توانیم مرخصی بگیریم؛ می‌گویند باید کسی را جایگزین کنید وگرنه مرخصی نمی‌دهیم.

 

یکی از کارگران پیمانکاری بخش خدمات بیمارستان شهید بهشتی آبادان نیز با بیان اینکه بهانه پیمانکار برای ندادن مرخصی به کارگران و کارکنان این است که «دانشکده علوم پزشکی» هزینه مالی مرخصی که قبلا آن را دریافت می‌کردیم را به پیمانکار و به نیروی جایگزین نمی‌پردازد.

 

وی که سابقه‌ای ۷ تا ۸ ساله کار در بیمارستان شهید بهشتی آبادان را دارد، در ادامه تصریح کرد: ما کارگران و کارکنان که در مشاغلی چون خدمات بیمارستان، منشی و کمک بهیار مشغول کاریم به دلیل مشکلات شغلی، کمتر اعتراض می‌کنیم و پیگیرِ حقوق خود نیستیم.

 

او گفت: نبود نیروی جایگزین باعث می‌شود کارگری که نیاز به مرخصی دارد، خود مسئولِ پیدا کردنِ فردی باشد تا جایِ او را پُر کند و در غیر اینصورت اجازه‌‎ی رفتن به مرخصی ندارد.

 

یکی دیگر از کارگران با تاکید بر اینکه نبودن نیروی جایگزین باعث لغو مرخصی‌ها شده است، در ادامه گفت: این شرایط در حالی است هر روز باید سرکار حاضر باشیم؛ بدون تعطیلی، بدون استراحت و حاضر شدن سر کار برای ما یک «باید» است. اگر بخواهیم یک روز به هر دلیلی سر کار حاضر نشویم، حتما باید یک جایگزین بگذاریم. ما هیچ جمعه‌ای نداریم و تعطیلات برایمان یک رویا شده است.

 

او که از پرداخت نامنظم حقوق نیز گله دارد، ادامه داد: در برخی از ماه‌ها حقوق‌ها با تاخیر ده تا ۲۰ روزه به حساب کارگران واریز می‌شود. در سال جاری که حقوق کارگران بر اساس مصوبه شورای عالی کار ۵۷ درصد افزایش یافته، حقوق فروردین ماه خود را بدون افزایش حقوق دریافت کرده‌ایم و هنوز مابه‌التفاوت آن به حساب کارگران واریز نشده است.

 

او درباره قراردادهایشان نیز اینگونه توضیح داد: قراردادهای‌مان در گذشته سالی یکبار بسته می‌شد اما چندین سال است قرارداد نداریم و به نوعی قرارداد مستمر شده‌ایم.

 

وی در پاسخ به این سوال که در چه حالتی به شما کارگران پیمانکاری مرخصی داده می‌شود؟ گفت: پیمانکارمی‌گوید: فقط برای استعلاجی زایمان مرخصی دارید. این در حالی است که یکی از چالش‌های زنان در زمان بارداری، امنیت شغلی آن‌ها در دوران بارداری است.

 

این کارگر خدماتی شاغل در بیمارستان شهید بهشتی آبادان همچنین درباره حق اضافه‌ کاری و تعطیل کاری‌ها خود و همکارانش گفت: متاسفانه پیمانکار در پرداخت اضافه کاری‌ها به صورت سلیقه‌ای عمل می‌کند. به عنوان نمونه از مجموع ۱۲۰ ساعت سقف اضافه کاری به برخی همکاران ۲۰ ساعت و به برخی دیگر ۳۰ تا ۵۰ ساعت اضافه کاری می‌پردازند. با این حال سقف اضافه کاری ما کارگران هر شش ماه یکبار پر می‌شود.

 

این کارگر شرکتی با اشاره به اینکه کارفرما در ارائه لباس و کفش به کارگران تحت مسئولیت خود دچار مشکل است، افزود: آخرین باری که هزینه تامین لباس کار دریافت کرده‌ایم سال ۹۹ بوده که مبلغ ۱۲۰ هزار تومان پرداخت شد.

 

وی با بیان اینکه عرف کارگاه‌ها بدین ترتیب است که هر ۶ ماه یکبار لباس ایمنی و هر سال یکبار کفش ایمنی به کارگران داده می‌شود اما شرکت‌های پیمانکاری به دلیل مشکلات مالی یا هر دلیل دیگری این عرف را رعایت نمی‌کنند، افزود: کارگران از لحاظ ایمنی در مضیقه‌اند و خودشان هم نمی‌توانند لباس و کفش ایمنی تهیه کنند. شرکت پیمانکاری نیز هم این معضل را به‌صورت جدی پیگیری نمی‌کند و به بهانه‌های مختلف از تهیه لباس و کفش ایمنی برای کارگران سر باز می‌زند.

 

به گفته وی، محیط کارگاه درمانی است و کارگران نمی‌توانند با لباس شخصی کار کنند. اساسا چنین اقدامی از نظر ایمنی و رعایت اصول بهداشتی ممنوع است و مسئولین نیز به کارگران اجازه نمی‌دهند بدون لباس وارد محل کار خود شوند.

 

پاسخ نماینده شرکت تلاشگران همکار جنوب به اعتراض کارگران

محمود طاهری(نماینده شرکت تلاشگران همکار جنوب) در واکنش به شرایط کاری و عدم واریز به موقع حقوق کارگران خدماتی تحت مسئولیت خود گفت: هر آنچه به عنوان حقوق و سایر مزایا به کارگران خدماتی در بیمارستان شهید بهشتی پرداخت می‌کنیم طبق قانون کار و براساس تعهداتی بوده است که بیمارستان برای شرکت در نظر گرفته است.

 

او ادامه داد: همه پرسنل بر اساس میزان شیفت در گردش و برنامه کاری خود حقوق دریافت می‌کنند و همه این پرداختی‌ها با نظارت ناظر قرارداد(بیمارستان) و دانشگاه علوم پزشکی آبادان انجام می‌شود.

 

طاهری با بیان اینکه شرکت تلاشگران همکار جنوب به عنوان یکی از شرکت‌های قدیمی و مطرح، چهل سال سابقه همکاری با بیمارستانها را داراست، در پایان گفت: کارگران می‌بایستی در ابتدا مشکلات خود را با شرکت و در نهایت با بیمارستان و علوم پزشکی در میان بگذارند و اگر کوتاهی از سمت شرکت صورت گرفته باشد، ناظر قرارداد(بیمارستان) می‌تواند شرکت را جریمه یا وادار به جبران خسارت کند.

 

ایلنا

https://hoorkhabar.ir/706160کپی شد!
97
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.