پیشگیری از قاچاق لوازم‌ یدکی خودرو با اجرای این سه گام

هورنیوز – در روز ۱۴ فروردین بود که وزیر صمت خبر از اجرای طرحی برای مقابله با کالاهای قاچاق و تقلبی داد و عنوان کرد که در تاریخ ۱۵ فروردین طرح جمع‌آوری باتری و کمک فنر‌های قاچاق، تقلبی، بی‌کیفیت و غیراستاندارد آغاز می‌شود.

 

سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت درباره ارگان‌هایی که در این طرح همکاری می‌کنند، گفته بود: کار جدیدی را وزارت صمت با همکاری ستاد مبارزه با کالاهای قاچاق و ارز برای مقابله با کالاهای قاچاق، تقلبی، بی‌کیفیت و غیراستاندارد آغاز کرده و همه دستگاه‌ها از جمله وزارت دادگستری، سازمان تعزیرات، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، اصناف، تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان برای به ثمررسیدن مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی با وزارت صمت همکاری می‌کنند.

 

سه اقدام مهم وزارت صمت برای اجرای طرح مبارزه با لوازم یدکی تقلبی

وزیر صمت سه اقدام برای اجرایی‌شدن این طرح عنوان کرده بود. وی گفته بود: اولین اقدام براساس اینکه از قبل اعلام شده بود که باتری و کمک فنر خودرو باید دارای کد رهگیری باشد و اگر این کالاها قاچاق یا تقلبی باشند از سطح عرضه جمع‌آوری می‌شوند، بنابراین از۱۵ فروردین عملیات جمع‌آوری کمک فنر و باتری قاچاق و تقلبی در چند استان آغاز شده و به تدریج در تمام استان‌ها این کار جلو خواهد رفت. اقدام دوم، افزایش جریان شفافیت کالا در سامانه جامع تجارت است که براین اساس تعدادی از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان قطعات یدکی در این سامانه ثبت کرده‌اند و در حال ثبت صورتحساب هستند و بر تسریع و تکمیل این کار تأکید می‌کنیم. کالاهایی که کد رهگیری در جریان شفافیت کالا دریافت نکنند و صورتحساب‌های آنها در سامانه جامع تجارت ثبت نشود عملاً این کالاها، کالاهای تقلبی و قاچاق به شمار خواهند رفت. سومین اقدام مورد تأکید وزارت صمت در این زمینه انتظام بخشی، ساماندهی و حرفه‌ای شدن نظام توزیع قطعات یدکی است.

 

زمینه‌های به وجود آمدن قاچاق لوازم‌یدکی خودرو

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازیان کشور درباره بسترهای اجرایی‌شدن این طرح وزارت صمت گفت: «با توجه به اینکه زمان زیادی از اجرایی‌شدن این طرح نگذشته است نمی‌توان ارزیابی دقیقی از اجرای این طرح و تأثیر آن داشته باشیم. این موضوعی زمان‌بر است ولی در مجموع ما از اجرای این طرح حمایت می‌کنیم.

 

نجفی‌منش درباره زمینه به وجود آمدن این نوع قاچاق لوازم‌یدکی خودرو گفت: چندین موضوع اثرگذار وجود دارد. بحث اصلی این است که بازار و فروشندگان نمی‌خواهند به هر طریقی ازنظر مالی و مسائل مالیاتی شفاف عمل کنند و این است که باید جلوی قاچاق و تولید زیر پله‌ای را بگیرند. موضوع دوم این است که اگر کالا به‌صورت رسمی وارد شود، باید هزینه گمرک و غیره پرداخت شود اما کسانی‌که قاچاق می‌کنند، می‌خواهند از این هزینه عبور کنند تا سود بیشتری ببرند. مورد دیگر اینکه اگر نرخ‌های ارز منطقی باشند معمولاً این میزان قاچاق کمتر می‌شود.

 

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور پیشنهاد کرد برای اجرای بهتر این طرح وزارت صمت از تشکل‌ها کمک بگیرد و با همکاری آنها این کار را انجام دهد تا مؤثرتر باشد. وی افزود: تشکل‌ها یک بازوی فنی‌اند که با اصل موضوع آشنا هستند و ظرفیت خوبی دارند تا برای اجرای بهتر این طرح از‌ آنها کمک گرفته شود و سریع‌تر این طرح به نتیجه برسد.

 

جای خالی برخورد قاطع با قاچاقچیان

نجفی‌منش با اشاره به اینکه انجمن قطعه‌سازان کشور از اجرای این طرح از سوی وزارت صمت استقبال می‌کند، افزود: انجمن ما از همکاری برای اجرای این طرح استقبال می‌کند و چندین بار اعلام آمادگی کرده‌ایم و در مواردی بوده که کمک کرده‌ایم و قاچاقچیان را پیدا کرده‌ایم اما موضوع این است که با قاچاقچیان برخورد جدی نشده است. امیدواریم با برخورد جدی جلوی قاچاق این نوع لوازم‌یدکی خودرو گرفته شود. قانون برای مجازات این افراد داریم اما متأسفانه درست و قوی اجرا نمی‌شود.

 

https://hoorkhabar.ir/703858کپی شد!
72
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.