عاملان آتش سوزی عمدی تالاب هورالعظیم بازداشت شدند

هورنیوز – سردار عبدالله نظرپور افزود: ماموران مرزبانی منطقه ، حین عملیات گشت زنی در سطح حوزه استحفاظی ، یک دستگاه موتورسیکلت را در محدوده تالاب هورالعظیم مشاهده و بررسی موضوع را در دستور کار قرار دادند.

وی گفت: ماموران با اعزام به موقع به محل ، ۲ سرنشین موتورسیکلت را در حین آتش زدن نیزارهای داخل هور به صورت نقطه ای و پراکنده مشاهده و در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر کردند.

فرمانده مرزبانی خوزستان افزود: با توجه به نارضایتی مردم و شهروندان شهرهای مرزی از دود ناشی از آتش سوزی نیزارهای تالاب و جلوگیری از آسیب رساندن به محیط زیست ، افراد خاطی پس از بازرسی و تشکیل پرونده مقدماتی تحویل مراجع ذیصلاح شدند. ۱۰ روز پیش نیز ۲ عامل آتش سوزی نیزارهای بخش ایرانی تالاب هورالعظیم در حال انجام عمل مجرمانه در منطقه بازداشت شدند.

دود ناشی از آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم که از سه ماه شروع شده و همچنان کانون های حریق در عمق ۲۰کیلومتری فعال هستند تاکنون هشت شهر استان خوزستان از جمله کلانشهر اهواز را درگیر خود کرده است.

آمارهای رسمی حاکی از آن است که تاکنون حدود ۲ هزار هکتار از نیزارهای بخش ایرانی تالاب و بیش از ۲۵هزار هکتار از نیزارهای بخش عراقی تالاب به تلی از خاکستر تبدیل شده است.

دو سوم مساحت ۳۰۰هزار هکتاری تالاب بین المللی هورالعظیم در خاک عراق و یک سوم آن در محدوده سرزمینی جمهوری اسلامی ایران واقع شده است.

عملیات اطفا حریق همچنان توسط بالگردها و هواپیماهای آتش نشان ایرانی ادامه دارد ولی از مشارکت طرف عراقی در این عملیات خبری نیست.

ایرنا

https://hoorkhabar.ir/675852کپی شد!
38