خوزستان خواستگاه تب کریمه کنگو است/شهروندان گوشت خود را از مراکز بهداشتی تهیه کنند

 

به گزارش هورنیوز البرز کریمی مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این کشتارگاه با سرمایه گذاری شهرداری و بخش خصوصی در سال ۱۳۹۴ افتتاح شده است، اظهار داشت: کشتارگاه صنعتی شامل بخش هاش مختلفی از جمله آغل انتظار دام، مراحل کشتار صنعتی دام سبک و سنگین، سردخانه و… است.

وی با بیان اینکه آغل انتظار دام به منظور استراحت دام قبل از کشتار که منجر به کاهش استرس دام و به تبع آن بهبود کیفیت دام می شود، افزود: کنترل و معاینه دام ها در سه مرحله قبلف حین و بعد از کشتار صورت می گیرد.

کریمی تصریح کرد: گوشت دام های ذبح شده باید بین ۸ تا ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی گراد در سردخانه نگه داری شوند تا هم کیفیت گوشت افزایش یابد و هم عوامل بیماری زا کنترل شود.

وی با اشاره به اینکه استان خوزستان به دلیل شرایط اقلیمی خواستگاه این بیماری است، گفت: اگرچه امسال به دلیل اطلاع رسانی به موقع تاکنون موردی از ابتلا به این بیماری دیده نشده اما سال گذشته شش نفر مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو شناسایی شدند.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز در بخشی دیگر از سخنان خود درخصوص ظرفیت این کشتارگاه توضیح داد: کشتارگاه دارای ظرفیت اسمی دوهزار دام سبک و ۲۰۰ دام سنگین در روز است اما درحال حاضر روزانه بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ دام سبک و ۱۰۰ دام سنگین کشتار می شوند.

وی با بیان اینکه این کشتارگاه گوشت کلانشهر اهواز، حمیدیه، سوسنگرد و بخشی از آبادان را تأمین می کند، خاطر نشان کرد: کشتارگاه صنعتی اهواز با ۲۷۰ نفر پرسنل، ۹ نفر دامپزشک، کارشناس بهداشتی و ۲ نفر ناظر شرعی اداره می‌شود از سویی دیگر این کشتارگاه یک هزار الی یک هزار و ۲۰۰  نفر را به طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار کرده است.

کریمی با تأکید بر شهروندان که گوشت مورد نیاز خود را از مراکز بهداشتی و با لیبل کشتارگاه صنعتی اهواز و دامپزشکی تهیه کنند، گفت: درحال حاضر قصاب ها اجازه خرید و فروش گوشتی که در کشتارگاه صنعتی اهواز ذبح نشده را ندارند.

وی  با بیان اینکه در کشتارگاه صنعتی اهواز دام‌ها به صورت جداگانه قبل کشتار معاینه می‌شوند، خاطرنشان کرد: هنگام معاینه دام مشکوک به بیماری به قسمت دام‌های مشکوک انتقال داده می‌شود. سال گذشته یک هزار و ۱۰۰ راس دام سبک، ۵۰ راس دام سنگین و ۱۸ هزار جگر به دلیل بیماری معدوم شدند.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز درخصوص راه اندازی مرکزی برای تولید فرآورده های جانبی دام توضیح داد: تا کنون ۱۶ صنعت جانبی کشتارگاه از جمله صنعت پودر خون، پودر گوشت، پودر استخوان و صنعت تبدیل روغن از چربی‌های دامی با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال احداث شده است.

وی در پایان تصریح کرد: در سال گذشته بیش از هزار و صد دام سبک و ۵۰ دام سنگین را به دلیل وجود بیماری در آنها ضبط و معدوم کردیم.

 

https://hoorkhabar.ir/659085کپی شد!
255