التماس کشاورزان خوزستانی برای مجوز کشت تابستانه

به گزارش هورنیوز با نزدیک شدن به کشت تابستانه بار دیگر صحبت های مبنی بر مجاز و یا عدم مجاز بودن کشت های تابستانه در خوزستان بالا گرفته است.

از یک سو آمارها نشان از کاهش جدی در ذخایر پشت سدها دارد و از سوی دیگر اعمال هر گونه محدودیت و یا ممنوعیت در کشت، کشاورزی خوزستان را تا حد زیادی متاثر از خود می کند.

در سال های گذشته وزارت نیرو به بهانه کمبود منابع آبی کشاورزان خوزستانی را از کشت تابستانه منع کرده است که همین امر مشکلات اقتصادی بسیاری را برای کشاورزان ایجاد کرده است

در همین راستا علی گلمرادی با انتقاد از این امر اظهار کرد: نباید در خوزستانی که حرف اول آب را می‌زند و دریا و ده ها رودخانه دارد برای آب کشاورزی که وضعیت کشاورزان را تهدید می کند به وزارت نیرو التماس کنیم.

علت این واقعه بسیار تلخ و نگران‌کننده است. چندین سال است که خوزستان با کاهش باران و خشکسالی مواجه شده و آوردهای رودخانه‌های منتهی به خوزستان بسیار کم شده است، برخی رودخانه‌ها همچون کارون تبدیل به فاضلاب شده و برخی رودخانه‌ها همچون کرخه مرده‌ است. علاوه بر آن به علت نبود الگوی صحیح کشت محصول، پایین بودن راندمان مصرف آب و توزیع ناعادلانه آب در انتقال از یک حوضه به دیگر حوضه آبی، از منابع آبی بیش از توان‌شان استفاده شده است.

حالا مدیریت ناصحیح در توزیع آوردهای آبی خوزستان بلای جان جهاد کشاورزی و وزارت نیرو شده است و مسئولان به چه کنم، چه کنم روزگار افتاده‌اند. از یک سو اجازه کشت تابستانه را به کشاورزان نمی‌دهند و از سوی دیگر غرامتی برای کشاورزان در ازای درنظر نگرفتن حق آبه در نظر نمی‌گیرند.

https://hoorkhabar.ir/659091کپی شد!
124