۳۰۰۰ میلیارد برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش خوزستان

مهرداد نیکو در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان خوزستان، اظهار کرد: پایین بودن نسبت دانش‌آموزان پیش دبستانی به کل دانش‌آموزان استان در مقایسه با میانگین کشوری نشانگر وضعیت نامناسب آموزش و پرورش در این بخش است که ضرورت تقویت دوره‌های پیش دبستانی را به منظور جلوگیری از افت تحصیلی در پایه اول ابتدایی نشان می‌دهد.

وی افزود: خوزستان دارای ۸۵۳ هزار دانش آموز است که از این لحاظ دارای رتبه سوم در کشور است و حدود ۶٫۹ درصد جمعیت دانش آموزی کشور در خوزستان مشغول به تحصیل هستند؛ نسبت دانش آموزان پیش دبستانی به کل دانش آموزان ۳٫۶ است که در مقایسه با میانگین کشوری که ۴٫۶ می‌باشد، بسیار نامطلوب است و ما در جایگاه ۲۵ در سطح کشور از این نظر قرار داریم و با توجه به ویژگی‌های خاص استان و دوزبانه بودن جمعیت زیادی از دانش آموزان، ضرورت تقویت دوره‌های پیش دبستانی به منظور جلوگیری از افت تحصیلی در پایه اول ابتدایی بسیار حائز اهمیت است.

نیکو با بیان اینکه نرخ باسوادی در استان از میانگین کشوری کمتر است، خاطرنشان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که خانواده‌های دانش آموزان به خصوص در مناطق محروم از امکان آموزش فرزندان خود محروم هستند پس باید در جهت تقویت دوره‌های پیش دبستانی اقدامات لازم را انجام دهیم.

معاون امور اقتصاد و بین المللی استاندار خوزستان بیان کرد: ۱۴۸۹ مدرسه در سطح استان نیازمند مقاوم سازی هستند که حدود ۲۷ درصد فضای آموزشی را شامل می‌شود و همچنین ۱۹۵۷ مدرسه باید تخریب شوند که معادل ۳۶ درصد فضای آموزشی استان است؛ ۹۴ مدرسه توسط خیرین در حال ساخت است که غالبا پیشرفت فیزیکی آن‌ها بالای ۵۰ درصد است و بنابراین انتظار داریم در لایحه بودجه سال ۹۵ برای این بخش اعتباری به استان تخصیص داده شود تا بتوانیم این مسایل را حل کنیم.

وی با بیان اینکه فضای آموزشی موردنیاز در بخش مسکن مهر هنوز مهیا نشده است، گفت: در مسکن مهر ۵۴ مدرسه نیاز است که تنها ۸ مدرسه تاکنون به اتمام رسیده و ۱۸ مدرسه در ساخت است و برای ۲۶ مدرسه هنوز اعتباری پیش بینی نشده است.

نیکو با بیان اینکه دومین جامعه عشایری کشور در خوزستان وجود دارد، تصریح کرد: در سال گذشته اعتباراتی برای تجهیز و ایجاد فضای آموزشی عشایر تخصیص دادیم اما نیاز بسیار بیشتری احساس می‌شود و برای تامین حد قابل قبولی از این امکانات، باید ۲۰۰ کانکس فراهم شود که حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه خوزستان استان صنعتی به شمار می‌رود و از نظر کارگاه‌های بزرگ صنعتی در جایگاه اول کشور قرار دارد و از حیث ارزش افزوده‌ در بخش صنعت استان سوم کشور است، لازم است تا آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در استان گسترش دهند.

نیکو بیان کرد: از نظر نسبت تعداد آموزش دیدگان فنی و حرفه‌ای به هر ۱۰۰ هزار نفر در جایگاه ۲۳ کشور قرار داریم که این دو شاخص متناسب با جایگاه استان در صنعت نیست و بنابراین باید فضای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، تنوع رشته‌ها و امکانات را متناسب با بازار کار توسعه و تجهیز کنیم.

وی با بیان اینکه خوزستان از نظر آموزش عالی پیشینه درخشانی دارد، گفت: نسبت تعداد دانشجویان به کادر آموزشی در دانشگاه دولتی از میانگین کشوری بالاتر است و با توجه به اینکه خوزستان یک استان صنعتی است، باید دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و آموزشکده‌های فنی را توسعه دهیم.

نیکو با بیان اینکه مجوز احداث دانشگاه باستان شناسی شوش از سال ۹۲ صادر شده است اما ساختمان آن به علت مشکلات اعتباری احداث نشد، اظهار کرد: اکنون در ساختمان اجاره‌ای آموزش‌های باستان شناسی در این شهرستان داده می‌شود و برای احداث ساختمان این دانشگاه به ۱۲ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت استان در بخش هنر پیشنهاد دادیم تا دانشکده معماری و شهرسازی در دانشگاه شهید چمران اهواز، بخش موسیقی و تئاتر در آبادان، بخش باستان شناسی در شوش و بخش صنایع دستی در شوشتر به صورت دانشگاه جامع هنر ایجاد شوند.

نیکو، خوزستان را قطب کشور در صنعت پتروشیمی و نفت دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قطب پتروشیمی کشور در ماهشهر قرار دارد، پیشنهاد تاسیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای را در ماهشهر و آبادان ارسال کردیم و همچنین در اندیمشک و سوسنگرد مجوزهای این آموزشکده‌ها صادر شده و تنها احداث سازه و تجهیز آزمایشگاه‌ها انجام نشده است.

معاون امور اقتصاد و بین المللی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه استان خوزستان از نظر آثار ثبت‌شده جهانی در میراث فرهنگی در رتبه نخست کشور قرار دارد، عنوان کرد: با این وجود هنوز موزه باستان شناسی بزرگی در استان نداریم اما پیشنهاد احداث موزه را داده‌ایم.

در ادامه این جلسه غلامحسین خواجه، رییس دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: دانشگاه شهید چمران اهواز محور توسعه آموزش عالی استان به شمار می‌رود اما متاسفانه مورد بی‌مهری‌های زیادی قرار گرفته و فرسوده شده است و باید در راستای رساندن دانشگاه شهید چمران به پیشینه ارزشمند آن اقدام کنیم.

وی افزود: برای یک بار هم که شده، بودجه پایه دانشگاه شهید چمران اهواز اصلاح و مورد بازرسی قرار گیرد و با توجه به اینکه دانشگاه شهید چمران اهواز به دلیل ۸ سال دفاع مقدس از توسعه و پیشرفت باز ماند، این مساله باید جبران شود تا بتواند همچنان به عنوان موتور محرکه استان به مسیر خود ادامه دهد.

همچنین بهزاد علوی، رییس منطقه ۵ دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: کمبود فضای آموزشی فنی و حرفه‌ای از مشکلات ما است و این حق خوزستان است که با توجه به ظرفیت آن در صنعت و مشکلاتی که صنعت برای مردم به وجود آورده، بتواند از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خوبی برخوردار باشد.

عبدالنبی سواعدی، مدیر کل فنی و حرفه‌ای خوزستان با بیان اینکه خوزستان در جایگاه ۱۲ از نظر توسعه مراکز فنی و حرفه‌ای قرار دارد، اظهار کرد: با این وجود در توسعه خدمات و پوشش جمعیتی در جایگاه ۲۳ کشور قرار داریم و در پسابرجام با توجه به مهارت‌های جدید و متفاوت که موردنیاز بازار کار امروز خواهد بود، خواستار بروزرسانی تجهیزات موردنیاز و بروزرسانی دانش و مهارت مربیان هستیم.

ایسنا

https://hoorkhabar.ir/597847کپی شد!
42