​بهره‌برداری از ۹۶۸ پروژه عمرانی در دهه فجر

معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: ​در دهه فجر امسال از ۹۶۸ پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر ۷ هزار و ۳۶۵ میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

احمد سیاحی در نشست خبری که امروز (۱۱ بهمن‌ماه) در محل استانداری برگزار شد، عنوان‌کرد:​ میزان اعتبار پروژه​های امسال نسبت به سال‌گذشته ۹۱ درصد افزایش یافته است که مهمترین پروژه‌های امسال شامل طرح‌های آبرسانی غدیر در شادگان با اعتبار ۵۵۰ میلیارد ریال، ساختمان دیوان محاسبات استان با اعتبار ۱۸۰ میلیارد ریال و تعریض پل سوم (شهید دقایقی) با اعتبار ۲ میلیارد ریال است.

وی افزود:​ بهره‌برداری از پارک بانوان، سالن چند منظوره معلولین اهواز، تجهیزات فرودگاه اهواز، یک مجتمع خدماتی – رفاهی در جاده اهواز – اندیمشک و یک مجتمع تفریحی از پروژه​های مهم دیگری است که در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به پروژه​​های بزرگ اظهارکرد: پروژه​های بزرگی از جمله طرح پست برق در مهدیس، اسکله هزار تنی در بندرچوئبده، بیمارستان ۱۸۴ تختی مسجدسلیمان و مخزن ۵۵۰ مترمکعبی شبکه توزیع آب شادگان در این ایام افتتاح می‌شوند‌.

سیاحی تصریح‌کرد: بیشترین اعتبارات به ترتیب مربوط به بنادر و دریانوردی به میزان ۱۹۰۹ میلیارد ریال و شرکت توزیع نیروی برق استان و اهواز است. همچنین از نظر تعداد پروژه​ها شرکت توزیع برق اهواز ۳۱۳ طرح، شرکت توزیع برق خوزستان ۳۲۸ طرح و شرکت مخابرات ۱۰۰ پروژه آماده بهره‌برداری دارند.

وی تصریح‌کرد:​ پروژه​های فراوانی در استان وجود دارد که هنوز نیمه‌تمام است و در دهه فجر فقط پروژه​های آماده بهره‌برداری افتتاح می‌شود. امسال ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به بخش گردشگری اختصاص یافته که از محل این اعتبارات تا پایان سال ۴ اسکله قایقرانی در اهواز افتتاح می‌شود.

معاون عمرانی استاندار خوزستان خاطرنشان‌کرد: ​کل اعتبارات امسال استان یک هزار و ۸۳۱ میلیارد تومان بود که تاکنون فقط ۳۸.۶ درصد آن پرداخت شده است و دولت قول داده مابقی را نیز به زودی تخصیص دهد که از این طریق بتوانیم طرح‌های نیمه‌تمام را تکمیل کنیم.

سیاحی با اشاره به وضعیت گرد و خاک در خوزستان اظهارکرد:​ گرد و خاک پدیده‌ای است که نیاز به عزم ملی و بین‌الملل و منطقه‌ای دارد. منشاء اصلی این ریزگردها از عراق و سوریه است و متاسفانه این کشورها به دلیل مشکلات داخلی، مسایل زیست‌محیطی را در اولویت​های آخر خود قرار داده‌اند.

وی افزود: منشاء دیگر ریزگردها به کاهش بارندگی و خشکسالی‌های پی در پی مربوط می‌شود. در حال حاضر متوسط بارندگی جهان ۷۰۰ میلی‌متر در سال است اما متوسط بارندگی خوزستان ۲۰۰ میلی‌متر می‌باشد. بنابراین با شعار دادن نمی‌توان جلوی گرد و خاک را گرفت بلکه برای مقابله با این پدیده مخرب نیاز به عزم جدی داریم.

معاون عمرانی استاندار خوزستان خاطرنشان‌کرد: سال‌های گذشته هیات دولت ۲۰۰ هزار هکتار را با اعتباری بالغ بر ۴۷۸ میلیارد تومان برای تثبیت شن‌های روان تصویب کرد و مقرر شد این اعتبار از منابع مالی نفت تامین شود اما متاسفانه فقط ۲۵ هزار هکتار از سطح مصوب انجام گرفت و برای مابقی اراضی هیچ‌کاری تاکنون انجام نشده است.

سیاحی اظهارکرد: ما از اثرات مخرب گرد و خاک اطلاع داریم اما همه بخش‌های دولتی باید به تعهدات خود در جهت مقابله با پدیده ریزگردها عمل کنند. هر جا هوای محیط زیست استان را نداشتیم، ضرر دیدیم. متاسفانه محیط زیست استان فدای لابی​های دیگر شده است.

وی با اشاره به بهره​برداری از پروژه​ قطار شهری اهواز عنوان‌کرد: این پروژه​ هم‌اکنون در حال انجام است و فاز اول آن به پایان رسیده و به زودی مترو از سه‌راهی فرودگاه تا مصلی امام‌خمینی(ره) اهواز وارد مدار بهره‌برداری می‌شود. حفاری‌های لازم در فازهای دیگر طرح انجام گرفته اما نیاز به اعتبار ارزی ۱۲۰ میلیون دلاری دارد تا تجهیزات و ابزار آن را وارد کنیم.

https://hoorkhabar.ir/562895کپی شد!
35