جریمه ۵ برابر دستمزد روزانه، در صورت به‌کارگیری اتباع خارجی فاقد پروانه

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان گفت: کارفرمایانی که نسبت به جذب نیروی کار اتباع خارجی فاقد پروانه کار اقدام کنند، به میزان پنج برابر حداقل دستمزد روزانه جریمه می‌شوند.

حمید سیلاوی با اعلام این خبر اظهارکرد: کارفرمایان واحدهای تولیدی، صنعتی و صنفی متخلف که بدون پروانه کار از اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بدون طرح در هیات فنی اشتغال استان نسبت به جذب و به‌کارگیری اتباع خارجی اقدام کنند، به استناد بند (ج) ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ مبنی بر اعمال جریمه معادل پنج برابر حداقل دستمزد روزانه، جریمه خواهند شد.

وی ضمن هشدار به واحدهای تولیدی و خدماتی اعلام کرد: استان خوزستان از حیث سکونت و اقامت اتباع افغانی کاملا ممنوعه است و اتباع عراقی نیز حق سکونت و اقامت در چهار شهرستان آبادان، خرمشهر، هویزه و دشت‌آزادگان را ندارند.

سیلاوی تصریح‌کرد: در این راستا به‌کارگیری و اشتغال این اتباع نیز غیرقانونی است و در صورت نیاز به خدمات این اتباع، کارفرمایان می‌توانند تقاضای کتبی خود را به دبیرخانه هیات فنی اشتغال استان خوزستان واقع در اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه دهند و درصورتی که منع قانونی وجود نداشته باشد با درخواست کارفرمایان موافقت می‌شود.

وی ادامه‌داد: استان خوزستان علی‌رغم وجود واحدهای بزرگ تولیدی، صنعتی و خدماتی و حتی قطب کشاورزی متاسفانه دارای نرخ بیکاری بالا است. بی‌شک همکاری و مساعد کارفرمایان می تواند در رفع این معضل، موثر شود.

سیلاوی گفت: هیات فنی اشتغال خوزستان تاکنون به بیش از ۲۰۰ پرونده در سال ۹۲ و بیش از ۲۵ پرونده در سه ماه اول سال جاری رسیدگی کرده است. درخواست به‌کارگیری اتباع خارجی متخصص موجب ایجاد زمینه جذب نیروهای ایرانی نیز می‌شود، زیرا کارفرمایان موظف هستند به ازای جذب یک نفر اتباع خارجی، سه نفر نیروی ایرانی جذب کنند.

وی به واحدهایی که زمینه جذب و به‌کارگیری غیرقانونی اتباع خارجی غیرمجاز را ایجاد می‌کنند هشدار داد که در صورت ادامه این کار برخورد لازم تا مراحل تعطیلی واحدها و اخذ جریمه سنگین انجام می‌شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان افزود: در سال ۹۲ با پیگیری و اقدام ستاد ساماندهی اتباع بیگانه استان بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ نفر از اتباع خارجی غیرمجاز دستگیر و از کشور خارج شده‌اند. همچنین در سه ماه اول سال جاری نیز ۸۲۲ نفر دستگیر و به کشور خود بازگشته‌اند.

وی اظهارکرد: بیشتر دستگیرشدگان از کارگاه‌های واحدهای تولیدی است که پرونده آنان رسیدگی و یا در حال رسیدگی است که موجب جریمه سنگین و در بعضی مواقع تعطیلی واحدهای تولیدی شده است.

سیلاوی با بیان این‌که ستاد ساماندهی اتباع بیگانه در سال ۹۳ مصمم است تا به شدت با کارفرمایان خاطی برخورد کند، گفت: کارفرمایانی که از اتباع خارجی غیرمجاز استفاده می‌کنند متاسفانه منافع شخصی خود را به منافع کشور ترجیح می‌دهند و در این امر علاوه بر از بین بردن زمینه اشتغال متقاضیان کار، باعث عدم پرداخت حقوق دولت، حق کارگر و علاوه بر این باعث تغییر ذائقه کاری نیروی جوان و جویای کار می‌شوند.

https://hoorkhabar.ir/122220کپی شد!
94
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.