استاندار یا معاونش؟

به گزارش هورنیوز، اشتغال و بیکاری از موضوع های اساسی اقتصاد هر کشور است به گونه ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع تلقی می شود.

نرخ بیکاری نیز یکی از شاخص هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور مورد استفاده قرار می گیرد به همین دلیل طرح آمارگیری نیروی کار به صورت فصلی و سالانه در کشور و استان ها اجرا می شود. نرخ بیکاری عبارت است از نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال (شاغل و بیکار).

نموداری که از گزارش نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال ۱۳۹۶ استخراج شده است، نشان می دهد در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ نرخ بیکاری استان خوزستان، افزایش داشته که این موضوع با جغرافیای یک استانی همچون خوزستان اصلاً قابل قبول نیست.

در همین زمینه عباس پاپی زاده نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از وضعیت اشتغال استان به هیچ وجه رضایت نداریم و میزان نرخ بیکاری در خوزستان بالاتر از متوسط نرخ بیکاری در کشور است.

وی با اشاره به نقطه اصلی شغل در خوزستان ادامه داد: با توجه به این‌که ذخیره بزرگی از نیروی ماهر و با تجربه نفت و گاز در استان خوزستان وجود دارد، وزارت نفت باید برای مردم استان خوزستان اولویت ویژه‌ای در بحث آزمون استخدامی خود در نظر بگیرد.

از سویی دیگر دکتر برات قبادیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزایش نرخ بیکاری در خوزستان را هشدار جدی برای مسئولان دانست و گفت: افزایش نرخ بیکاری برای سال ١٣٩۶ نسبت به زمان مشابه در سال ١٣٩۵ هشداری جدی به مسؤلان در خوزستان است.

وی با اشاره به دلایل افزایش نرخ بیکاری در خوزستان گفت: این امر می تواند به عوامل مختلفی مانند ورود جوانان جویای کار به بازار کار، عدم ایجاد کسب و کار جدید و یا جذب سرمایه در بنگاه های تولیدی و اقتصادی موجود مربوط باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: از دلایل دیگر می توان به فرار سرمایه از استان و کاهش ظرفیت تولید بنگاههای اقتصادی موجود، عدم تزریق سرمایه جدید در حوزه تولید و کسب و کار، عدم رغبت سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در استان، تعطیلی بنگاه های تولیدی و اقتصادی موجود و حتی دلسردی کسانی که در گذشته سرمایه گذاری کرده اند و یا مجموعه ای از این عوامل اشاره کرد.

باتوجه به آمارهایی که وجود دارد در مدت مشابه و در زمان مدیریت هوشمند صفایی مدیرکل سابق اداره کل کار نرخ بیکاری به ۱۰٫۹ درصد رسیده که این خود نشان از آن دارد که یک مدیر کاربلد در حوزه کار می بایست برای پائین آوردن نرخ بیکاری با تجربه و توان خود همه دستگاههای استان خوزستان را هماهنگ و همراه کند تا بتواند به این مهم دست پیدا نماید.

در همین زمینه امید حاجتی ‌رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: نرخ بیکاری استان بر اساس طرح اشتغال از ۱۳٫۱ درصد در سال ۹۲ به ۱۰٫۹ درصد در سال ۹۵ کاهش پیدا کرده است. این یعنی زمانیکه صفایی مدیرکل سابق کار خوزستان پس از ثبت این عدد نرخ بیکاری و کسب رتبه نخست در میان ادارات کل کار کشور را به مدیرکل جدید تحویل داد، که آماری همچون رتبه ۲۸ در سال ۹۶ در میان ادارات کل کار و رتبه ۲۶ معاونت تعاون این اداره کل در سال ۹۷ به ارمغان آمده است.

همچنین پس از سوال چندین مرتبه ی رسانه ها که چرا استانداری خوزستان برخی وظایف اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به زیر مجموعه خود محول کرده، تا کنون پاسخی برای این سوال دریافت نشده است؟! (با دستور سید علی بحرینی مقدم سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی، توسعه منطقه ای و امور بین الملل استانداری و حسب تاکید و دستور استاندار خوزستان در خصوص توجه ویژه به مشاغل خرد و خانگی و طراحی مدل های ویژه متناسب با شرایط استان خوزستان، برنامه ریزی، سیاستگذاری، نظارت و اجرا در این زمینه و طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی به بن عباس سرپرست اداره کل هماهنگی امور اقتصادی تفویض شد.

(استناد به تصویب نامه ۸۶۲۱۷۸ ت ۴۷۲۲۱ مورخ چهاردهم آبان ۱۳۹۰ اداره کل کار بعنوان دبیر کارگروه اشتغال منصوب شد و رییس جمهور به استناد به اصول ۲۸ و ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «وزیر کار »را بعنوان مسئول ستاد ساماندهی مشاغل خانگی منصوب کرده است و همچنین در ماده ۵ این قانون که در ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۰ توسط شورای نگهبان تایید شده بود، وزارت کار را موظف کرده که ساختار دایمی دبیرخانه را در آن وزارت خانه مهیا نماید)

باتوجه به این موضوعات و پس ارائه نمودار رتبه نرخ بیکاری استان خوزستان در گزارش چرا با این مدیران مماشات می کنید؟ همین پایگاه خبری و برگزاری جلسه شورای اشتغال امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه، سید علی بحرینی مقدم معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان با سانتر توپ به زمین اداره کل ورزش و جوانان و بهداشت و دفاع تمام قد از عملکرد ضعیف اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می دهد که مجموعه استانداری از این افزایش نرخ بیکاری رضایتمند است و پس از همکاری و کمک به این اداره قصد دارند همچنان با یک چنین مدیرانی ادامه کار بدهد.

از سویی دیگر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در اولین جلسه شورای ورزش سال ۹۷ اظهار می کند: طبق آماری که ارائه شده است، ورزش و جوانان خوزستان در تمامی بخش‌ها ارتقا داشته است و این مهم جز با تلاش و زحمت بسیار تمام دست‌اندرکاران امر و دستگاه‌های اجرایی محقق نشده است. که این خود نشان می دهد سید علی بحرینی مقدم معاون استاندار نظرش با استاندار یکسان نیست و می بایست به هرصورتی انتقادات به عملکرد مدیران اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی را خنثی سازد و به قول ورزشی ها بازی را دربیاورد! 

لازم به توضیح است اگر در فاصله زمانی بین نیمه دوم سال ۹۵(مدیریت محمدپور مدیرکل کار استان) و نیمه اول سال ۹۶ به مشاغل سنتی، شکایت کارگران و… رسیدگی می شد حداقل ۳۰۰۰۰ نفر در این برهه زمانی شاغل می شدند و اکثر این تجمعات که به دلیل زمان خوردن به پرونده های شاکیان بود در استان صورت نمی پذیرفت.

لذا همچنان از استاندار خواهانیم در مورد عملکرد مدیرانی که بعنوان مسئول مستقیم شغل، بازرسی و… در استان هستند و در نهایت عملکرد این مدیران منجر به افزایش نرخ بیکاری شده، توضیح کامل بخواهد و در رسانه ها اعلام شود و همچنین عملکر معاون اقتصادی خود در حوزه این اداره کل که قانونی هم نیست را شفاف سازی کند.

 

پی نوشت اول: عملکرد اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در سال ۹۵ رتبه اول (لازم به توضیح است عملکرد سال ۹۵ از برهه زمانی شهریورماه ۹۴ تا شهریورماه ۹۵ است که دقیقا در مدیریت هوشمند صفایی مدیرکل سابق این اداره بوده است)

پی نوشت دوم: عملکرد اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در سال ۹۶ رتبه ۲۸ و در سال ۹۷ رتبه ۲۶ برای معاونت تعاون این اداره کل تا کنون در میان تمام ادرات کل کشور است.

پی نوشت سوم: آقای معاون استاندار وقتی مدیری توان مدیریت یک چنین اداره ی مهم و تاثیرگذاری را ندارد چه اجباری برای طرفداری از وی دارید؟

https://hoorkhabar.ir/672588کپی شد!
222