بی توجهی به پوسیدگی دندان های شیری کودکان و مشکلات بهداشتی ناشی از آن

به گزارش هورنیوز رویش دندان یکی از مراحل حساس زندگی کودک است. در این دوران است که کودک نه فقط مهارت های فردی و اجتماعی را فرا می گیرد.بلکه از نظر جسمانی نیز با رویش دندان ها، آمادگی بهتری برای ورود به دنیای بزرگسالی پیدا می کند.

بر اساس آمار در دهه ۶۰، DMF دندان‌ها حدود ۱٫۸ دهم و در سال۹۲ به ۵٫۸ دهم رسیده که زنگ خطری برای سلامت احاد جامعه و نظام سلامت است.این آمار یعنی هر فرد بالای ۱۲ سال ایرانی حدود ۶ دندان پرشده کشیده و یا پوسیده دارد.

حسن ضیاءالدینی، مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره ی وضعیت دندان دانش آموزان گفت: سال گذشته، شاخص «دی ام ف » بالای ۳ بود،  یعنی در دهان هر دانش آموز ۴ تا ۵ دندان پوسیده یا کشیده شده وجود دارد، لذا تصمیم گرفتیم تا برنامه ریزی انجام دهیم تا این شاخص را کاهش دهیم.

 

وی افزود: از سال گذشته اجرای این طرح را آغاز کردیم، سال گذشته  دانش آموزان دو نوبت از  «وارنیش فلورایدتراپی» استفاده کردند، امسال نیز یک نوبت انجام گرفت که از هفته گذشته نوبت دوم را به صورت ملی آغاز کردیم.

 

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش  بیان کرد: بحث آموزش و فلوراید تراپی را آغاز کرده ایم که در پیشگیری از دندان های پوسیده  تاثیر گزار است. با اجرای این برنامه ها در آینده این شاخص به زیر یک می رسد.

 

وی با بیان اینکه این طرح برای دوره ابتدایی به صورت رایگان اجرا می شودگفت: این شاخص باید زیر یک باشد.دانش آموز وقتی وارد مدرسه می شود نباید دندان پوسیده داشته باشد، لذا نیاز است خانواده ها تا سن ۶ سالگی مراقب دندان های فرزندانشان باشند و این کار با آموزش انجام می گیرد.

 

ضیاءالدینی یاد آور شد: اعتباراین طرح را وزارت بهداشت، درمان و آموزش  گذاشته است. از لحاظ اعتباری مشکلی نداریم بلکه مشکل آموزشی داریم که باید به خانواده ها ارایه دهیم، چراکه دانش آموز به مدرسه می آید، بالای ۴ دندان پوسیده و خراب دارد.نیاز است از بدو تولد به این مسئله از سوی خانواده ها توجه شود.

 

https://hoorkhabar.ir/653930کپی شد!
115