اهواز محصور در رشد قارچ گونه تابلوهای تبلیغاتی

به گزارش هورنیوز ؛ اگرچه توجه به زیباسازی شهر در تمام ایام سال امری ضروری است اما برای شهر اهواز این امر در نوروز بدلیل وجود مسافران و گردشگران بسیار، به مراتب اهمیت دو چندان پیدا می کند. در این میان یکی از مهم ترن ابزارهای تبلغیاتی که در سال های گذشته رشد بی شماری داشته، تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهرها است.

متاسفانه به جای اینکه این ابزار تبلیغات، وسیله ای برای زیبا سازی شهر باشد، خود باعث ایجاد بحرانی برای آن شده است. تنها دست آورد این تابلوهای ناهمگون و بدقواره که با سایز های مختلف بر در و دیوار این شهر نصب شده، آشفتگی بصری است.

عدم اجرای قانون نصب تابلوهای تبلیغاتی و کمبود خلاقیت و ابتکار توسط طراحان این تابلوها سبب شده ، اهواز در تصرف تابلوهای عجیب و غریب تبلیغاتی قرار گیرد.

تابلوهای تبلیغاتی بدون حساب و کتاب و قارچ گونه در سطح کلان شهر اهواز رشد کرده اند به طوری که در خیابان و بلوارها به دور میادین اصلی از جمله چهارشیر و ساعت و کیانپارس  و…. تبلیغاتی که در اشکال و ابعاد مختلف و بصورت ناهمگونی نصب شده است، را می توان مشاهده کرد.

اگر چه این تابلوها از نظر اقتصادی برای معدود افرادی سودآوری دارد اما آرامش روانی و دیداری شهروندان را کاملاً بر هم زده و زیان های روحی و روانی زیادی را به شهروندان تحمیل کرده است.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اگر در تابلوهای تبلیغات شهری ضوابط مشخصی نباشد به تدریج آرامش و زیبایی محیط کاهش یافته و پدیده های نو ظهوری مانند آلودگی های دیداری بیش از پیش زندگی ما انسان ها را در معرض تهدید خود قرار خواهد داد.

متأسفانه در دهه اخیر رشد قارچ گونه بنرها و تابلوهای تبلیغاتی در مناطق مختلف شهرها، دیوارهای شهر و… نارآمی های دیداری زیادی را در شهرهای بزرگ پدید آورده اند و به راحتی می توان دریافت که نحوه طراحی، چاپ و حتی نصب این بنرها به گونه ای است که علاوه بر افزایش میزان آلودگی های بصری، حقوق شهروندان را نیز زیر پا می گذارد.

جانعلی خورشیدی عضو شورای شهر اهواز در گفتگو با هورنیوز با اشاره به انتقاد از اشکال نامتناسب تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر اظهار داشت: تابلوهای تبلیغاتی در اختیار سازمان زیباسازی شهرداری است که نصب آنها از طریق قرارداد در اختیار پیمانکاران قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه شورای شهر وظیفه نظارتی بر این تابلوها دارد، افزود: بارها در این خصوص تذکراتی داده شده است چراکه این تابلوها جزئی از المان شهری محسوب می شوند.

خورشیدی با ابراز امیدواری از اصلاح این روند در سال جدید تصریح کرد: هرکدام از تابلوهای تبلیغاتی به اشکال گوناگون و نامتناسبی هستند به همین جهت شورای شهر نیز از این روند رضایت ندارد.

 

گذشته از ظاهر ناهمگون تابلوهای تبلیغاتی، محتوای آنها نیز بحث برانگیز است؛ تابلوهایی که مصرف کالاهایی با برند خارجی، مصرف گرایی بیش از اندازه، خرید موادغذایی ناسالم و… را تبلیغ می کنند.

از سویی دیگر طبق مقررات راهنمایی و رانندگی، راننده در حین رانندگی نباید کارهایی را انجام دهد که موجب اختلال در حواس وی شود، حال این شیوه تبلیغات عملاً طوری به نگاه راننده تحمیل می‌شود که ناخودآگاه حواس راننده پرت می‌شود.

شاید دلیل این موضوع  نوپا بودن استفاده از این فضاها باشد، اما توجه به این مسئله ضروری است که ساکنان شهر حق دارند در شهرشان از محیطی پاکیزه و آرام برخوردار باشند و نکته بسیار مهم در این خصوص است که محیط شهری به دلیل آنکه مستقیم بر شرایط اخلاقی شهروندان اثر می‌گذارد، باید از نظم و آرامشی برخوردار باشد.

اگرچه وجود برخی مسائل پنهان مانع واکاوی دقیق در شیوه طراحی و نصب تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر می شود اما نمی توان منکر بروز ناهنجاری های فرهنگی و نقض حقوق شهروندی ناشی از این امر شد؛ از همین رو در گزارش های آتی زوایای دیگر چنین ناهنجاری هایی برسی خواهد شد.

https://hoorkhabar.ir/651960کپی شد!
157
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.