تخریبگران ملی حفاری، قصد ضربه زدن به صنعت ملی را دارند

به گزارش هورنیوز شرکت ملی حفار ایران به عنوان استراتژیک ترین شرکت نفتی کشور در اوایل انقلاب به دستور اما خمینی (ره) تشکیل و در طول ۳۷سال گذشته نقش مهمی در این صنعت داشته است.

اگرچه نقش این شرکت در پیشبرد اهداف صنعتی و اقتصادی کشور بر هیچ کس پوشیده نیست اما اقدامات برخی مسئولان به ویژه در حوزه صنعت نشان از تلاش برای انحلال و یا تضعیف این شرکت مهم دارد.

امروزه نفت کالایی راهبردی در جهان است که گذشته از محوریت در امر توسعه، موجب فعال تر شدن ظرفیت های صنعتی و یا ایجاد ظرفیت ها و صنایع جدید می شود. اگر چه امروزه مطالعات ماهواره ای و دیگر امکانات و تجهیزات در زمینه شناسایی ذخایر زیر زمینی بکار گرفته می شود، اما هنوز چرخش مته حفاری حرف اول را می زند.

با تمام این مزایا وزیر نفت چندی پیش به دنبال خصوصی سازی این شرکت بود به همین جهت طی نامه ای به مقام معظم رهبری خواستار موافقت با این امر بود اما دستور مقام معظم رهبری برای تعلیق یک‌ساله برنامه خصوصی‌سازی شرکت ملی حفاری طی ماه گذشته، با واکنش وزیر نفت همراه شد تا زنگنه برای برکناری مدیرعامل این شرکت دست به کار شده و وی را تعلیق کند.

سال ۹۲ حیدر بهمنی با حکم وزیر نفت به عنوان مدیرعامل شرکت ملی حفاری انتخاب شد اما ورود وی به این شرکت با فشارهای زنگنه برای خصوصی شرکت ملی حفاری همراه بود.

وزارت نفت قصد داشت با تکه تکه کردن این شرکت و تبدیل آن به ۳ شرکت به هدف قدیمی خود جامه عمل بپوشاند با این تفاوت که بجای تعطیلی شرکت ملی حفاری، این شرکت را تقسیم کند و البته پای جریانی خاص هم در میان بود.

خطر بزرگ برنامه وزارت نفت موجب شد تا گزارش‌هایی به مقامات ارشد نظام ارسال شود و در نهایت با دستور مقام معظم رهبری٬ این برنامه عقیم بماند و وزیر نفت در واکنش به این شکست، دست به تغییر زده و بخواهد مدیرعامل فعلی این شرکت را برکنار کند.
آیت‌الله سید محمد علی موسوی ‌جزایری در آیین بزرگداشت سالروز تاسیس شرکت ملی حفاری ایران در اهواز گفت: شرکت ملی حفاری ایران را به عنوان نخستین نهاد اقتصادی مولود انقلاب اسلامی دانست و افزود: شرکت ملی حفاری ایران نقش ارزشمندی در پاسخگویی به نیازهای صنعت نفت کشور و ایجاد فرصت های شغلی ایفا نماید.

وی اظهار کرد: این نیروها با توکل به خدا برای اجرای فرمان امام (ره)، کمر همت بستند و بیش از آنکه بازوان خود را به کار گیرند، مغزهای خود را به کار گرفتند و این شرکت نوپا را وارد عرصه عملیاتی حفاری چاه های نفت و گاز کردند.

امام جمعه اهواز در ادامه از نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی خواست تا در راستای اقتصاد مقاومتی از شرکت ملی حفاری ایران حمایت نمایند زیرا این مجموعه به جد به دنبال بومی سازی و ساخت قطعات در داخل کشور و استان است و به نوعی می‌توان آن را نماد اقتصاد مقاومتی در کشور معرفی کرد .

حیدر بهمنی مدیرعامل شرکت ملی حفاری در آخرین نشست خبری خود با خبرنگارن رسانه های استان ضمن انتقاد از سنگ اندازی های برخی افراد، عنوان کرد: کسانی که قصد ایراد وارد کردن به ملی حفاری را دارند قصد ضربه زدن به صنعت ملی را دارند بر این اساس در کمیسیون انرژی گزارشی مبنی بر بازرسی کارشناسی شده از فعالیت ها را دادم تا شک و شبهات برای همگان رفع شود.

چند روزیست برخی رسانه ها با شایعه سازی خبر از عزل بهمنی و جایگزینی سیدشریف حسینی نماینده سابق مردم اهواز می دهند که ساعتی بعد خود سیدشریف حسینی خبر انتصاب را تکذیب کرد اما…منابع مطلع و آگاه در درون وزارت نفت خبر را تایید و صحت آن را قطعی می دانند.

نکته قابل تأمل آنست که در چند سال گذشته صنعت حفاری به علت تحریم ها و شرایط اقتصادی نامناسب دوران پر فراز و نشیبی را گذرانده از همین رو انتظار می رود در دوران پسابرجام با حمایت از مدیران بومی بار دیگر این صنعت را به زمان اوج خود باز گردانند.

https://hoorkhabar.ir/643423کپی شد!
597