در مناطق بالادست کشور نظمی در مدیریت مصرف آب وجود ندارد

هورنیوز –  مهدی قمشی در جلسه حفاظت از منابع آب خوزستان که شامگاه گذشته، ۱۶ آذرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: مسئله آب در کشور کاملاً روشن است و این‌که ما کشوری خشک هستیم و آب کمی داریم و بیکاری در کشور وجود دارد و می‌خواهیم در همه زمینه ها خودکفا باشیم، امکان‌پذیر نیست زیرا این مسائل باید با یکدیگر همخوانی داشته باشند و نمی‌توان همه آنها را یک‌جا داشت.

وی افزود: وقتی منطقی در بالادست در بخش مدیریت آب وجود ندارد، نمی‌توان انتظار داشت که در پایین دست به صورت علمی و با روش‌های علمی برای حل مشکلات تلاش کرد و این مسئله امکان‌پذیر نیست.

قمشی تصریح کرد: در حوضه کارون، مارون و زهره، سالیان سال است که زنگ خطر به صدا در آمده و مقدار مصرف و منابع مصرفی در این سه حوضه از حد مجاز بسیار بیشتر است.

وی گفت: تا مسائل از بالادست حل نشوند، تزریق یک مسئله علمی برای حل مشکلات بسیار سخت است و حرف‌های علمی که در بالادست زده می‌شود فقط حرف هستند و در عمل، کاری که انجام می گیرد غیرعلمی است.

قمشی گفت: ۹۰ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است و ما در بخش کشاورزی بیش از حد از آب استفاده می‌کنیم و اگر می‌خواهیم به همین میزان تولیدات داشته باشیم، باید راندمان آب را در مصارف کشاورزی افزایش دهیم.

وی عنوان کرد: باید به سمتی برویم که آب به صورت حجمی در اختیار کشاورزان قرار بگیرد؛ نه این‌که آب بدون حساب و کتاب به کشاورزان تخصیص داده شود زیرا اگر این امر اتفاق بیفتد، شاهد مدیریت مصرف آب خواهیم بود.

مشاور استاندار خوزستان در امور آب افزود: اگر تخصیص آب کشاورزی را از حالت بی‌نظمی و بدون حساب و کتاب به حالت حجمی تبدیل کنیم، راندمان آب افزایش پیدا می‌کند و بخشی از مشکلات در حوزه آب حل می‌شود.

قمشی گفت: باید راندمان آب در کشاورزی به حدود ۵۰ درصد برسد زیرا ما در این زمینه از کشورهای اطراف خودمان چیزی کم نداریم و اگر این امر اتفاق بیفتد، میزان مصرف آب در بخش کشاورزی حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و این به منزله صرفه‌جویی ۵۰ درصدی آب است که دستمان را برای کارهای دیگر باز می‌کند و باعث می‌شود تا بخشی از مسائل آب در استان حل شود.

https://hoorkhabar.ir/638501کپی شد!
40