آش شور ابتکار برای خوزستانی ها/بی تدبیری دولت در حق برنجکاران استان

به گزارش هورنیوز؛ کشت برنج در برخی شهرستان های خوزستان به عنوان یکی از اصلی ترین محصول کشاورزی برای ساکنان منطقه تلقی می شود از همین رو کشاورزان با کاشت برنج هزینه های زندگی خود را تأمین می کنند. البته در چند سال گذشته و به علت سیاست اشتباه انتقال آب رودخانه های استان و پدیدار شدن معضلی به نام کم آبی، میزان کشت این محصول به شدت کاهش یافته است.

تابستان امسال طبق گفته وزیر کشاورزی کشت برنج در تمام استان ها به جزء گیلان و مازندران به علت مشکل کم آبی ممنوع اعلام شد.

آیت الله حسن زاده امام جمعه موقت اهواز ضمن تذکر جدی به مسئولان جهادکشاورزی در همین خصوص اظهار داشت: معاون وزیر کشاورزی اعلام کرد که به جز استان گیلان و مازندران در مابقی استان ها کشت برنج ممنوع است اولا ما نمی خواهیم خوزستان اولین استانی باشد که این موضوع در آن اجرا شود.

وی افزود:چرا باید استان های دیگر آب را از ما ببرند و برنجکاری کنند اما فقط خوزستان این محرومیت را داشته باشد. این قانون باید در جایی اجرا شود که قابلیت کشت دیگری وجود داشته باشد اما در مناطقی مثل خوزستان که تنها کشتشان برنج است چرا باید کشت برنج را محروم کرد آیا می خواهید به جمعیت بیکاران استان بیفزایید؟

در سال های گذشته حج اعظمی از آب کارون به استان اصفهان انتقال داده شد، آبی که اگرچه دولتمردان مدعی بودند تنها برای مصارف آشامیدن استفاده می شود اما شواهد بسیار و اظهارنظرهای برخی مسئولان و کارشناسان خلاف آن را ثابت می کند.

به گفته حمیدرضا خدابخشی کارشناس آب نیروی خوزستان، آب‌هایی که به اسم تامین آب شرب به اصفهان انتقال می‌یابد سر از زمین‌های کشاورزی منطقه درمی‌آورد. وی توجه همگان را به زمین‌های شالی «لنجان» اصفهان جلب می‌کند و می‌گوید: «چرا باید آب منطقه خوزستان به بخش‌های مرکزی و بیابانی انتقال داده شود تا در آ‌نها برنج‌کاشته شود.» برنجی که یکی از دلایل خشک شدن زاینده‌رود است.

استاندار اصفهان اما در دفاعی تمام قد گفت: سطح کشت برنج در سه ساله گذشته به یک پنجم قبل رسیده ولی همین مقدار نیز با توجه به تبعات اجتماعی آن قابل تأمل است.

رسول زرگرپور اختلاف مصرف آب بین کشت جایگزین با کشت برنج  راحداکثر ۲۰ میلیون متر مکعب اعلام و اضافه کرد: با حذف کشت برنج مشکل بی آبی حل نخواهد شد زیرا حق آبه کشاورزان به قوت خود باقی است.

حال معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، که مردم خوزستان به بی مهری های او نسبت به این استان عادت کرده اند در تازه ترین اظهارنظر خود در جمع اعضای مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه به موضوع تامین آب به ویژه آب شرب باید ملی باشد و تامین آب شرب برای همه کشور ضروری است، گفت: قطعا برنج کاری در اصفهان و خوزستان یا کشت محصولات آب بر در سراسر کشور باید تعطیل شود، الگوی کشت و آبیاری و کشاورزی تغییر کند و به سمت کشاورزی پایدار حرکت کنیم.

به گزارش هورنیوز؛ استان خوزستان به دلیل شرایط اقلیمی، خاک و آب یکی از قطب های اصلی تولید محصولات کشاورزی است اما در چند سال گذشته به علت طرح های انتقال آب میزان سطح زیر کشت محصولات کشاورزی به شدت کاهش یافته که همین امر به مشکلات استان از جمله بیکاری، افزایش فاصله طبقاتی و حاشیه نشینی افزوده است.

باتوجه به تجربه تلخ خشک شدن رودخانه ارومیه و ایجاد کانون ریزگردهای سفید در این منطقه، انتظار می رود مسئولان کشور پیش از بروز فاجعه زیست محیطی در استان خوزستان بیش از این در صدد انتقال آب رودخانه های خوزستان و ممنوعیت کشت برای کشاورزان نباشند.

https://hoorkhabar.ir/631431کپی شد!
36
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.