نقش کلیدی مدیر بومی در قدیمی ترین صنعت خوزستان

به گزارش هورنیوز؛ هرمرتبه که صحبت از عقب ماندگی و توسعه نیافتگی خوزستان با وجود منابع طبیعی و انسانی بی شمار می شود قطعا پای مدیران ناکارآمد، مدیران پروازی و غیربومی هم به میان می آید.

انتقادات مدیران و رسانه ها به استفاده از مدیران غیربومی و ناکارآمد پس از حادثه پتروشیمی ماهشهر که صدمات زیست محیطی و مالی فراوانی برجای گذاشت، شدت یافت. اما در کنار تمام انتقاداتی که به سوء مدیریت ها می شود هیچگاه از مدیران بومی و کارآزموده خوزستان که باوجود تمام مشکلات و سختی های موجود در استان، همچنان خدمت در حوزه های مختلف خوزستان را بر مرکز نشینی ترجیح می دهند، تجلیل و یادی نمی شود.

شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با مدیریت عامل بیژن عالیپور به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت ایران، حدود ۸۳ درصد نفت خام و ۱۶ درصد گاز کشور را تأمین می کند از همین رو نقش مهمی در اقتصاد کشور و استان خوزستان دارد.

اگرچه همواره نوک پیکان انتقاد رسانه ها و برخی مدیران در مسائل گوناگون به سمت این شرکت است و فارغ از آنکه کدام انتقادات جانبدارانه و کدام از سر دلسوزی است، اما نمی توان از نقش مهم این شرکت در زمینه های گوناگون اشتغال، استفاده از مدیران بومی کارآمد، شرکت در امور عام المنفعه و … چشم پوشید که به برخی از این موارد می پردازیم.

 

وزارت نفت پیشتاز در اجرای پروژه های محیط زیستی در خوزستان

مسأله محیط زیست در استان خوزستان به دلیل وجود مصائب موجود و شرایط ویژه همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. از سویی دیگر شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به دلیل وجود برداشت از چاه های نفت و گاز هرسال مبلغی را به عنوان ارزش افزوده به شهرداری داده و همچنین در پروژه های زیست محیطی حضور فعال دارد.

امیریان مدیر نظارت بر پروژه های عمرانی وزارت نفت در این راستا اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین پروژه های زیست محیطی که وزارت نفت مسئولیت تامین اعتبار انها را در استان خوزستان بر عهده دارد در اختیار اداره کل منابع طبیعی است .

وی پروژه تثبیت شن های روان را یکی از مهمترین پروژ ها اعلام کرد و گفت: تعهد وزارت نفت برای سال جاری این پروژه ۳۰ میلیارد تومان بوده است که این میزان تامین شده است و علیرغم اعلام آماگی وزارت نفت برای افزایش تا مبلغ ۵۵ میلیارد تومانی پروژه، تا کنون استقبالی از سوی سازمان جنگل ها، اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان و دستگاه های متناظر آن صورت نگرفته است .

امیریان با اشاره به اینکه انجام عملیات مالچ پاشی جهت تثبین شن های روان در بازه زمانی محدودی پس از اولین بارش های پاییزی باید انجام شود،گفت: از دست دادن این فرصت به معنی از دست رفتن اعتبار پروژه و تشدیدآلودگی های زیست محیطی در یک سال آینده است.

وی همچنین از اجرای پروژه نهال کاری و آبیای ۹ هزار هکتار از بیابان های استان خبر داد و گفت: تا کنون حدود ۸ هزار هکتار انجام شده است در صورت همکاری اداره کل منابع طبیعی، که تا پایان سال این پروژه نیز به اتمام می رسد.

 

مشارکت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در طرح های عمرانی

پروژه های عمرانی وزارت نفت در این استان با حمایت ها و پیگیری های بیژن عالی پور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب صورت گرفته است که این پروژه ها شامل احداث و راه اندازی مراکز درمانی، راه سازی، بهسازی و نوسازی مدارس و احداث اماکن ورزشی و… است.

شاید بتوان یکی از مهم ترین پروژه های عمرانی را احداث و راه اندازی بیمارستان ۱۲۸ تختخوابه سوسنگرد عنوان کرد. احداث این بیمارستان پنج سال قبل و پس از ۱۷ سال از زمان شروع به کار پروژه با ۱۰ درصد پیشرفت از وزارت مسکن به وزارت نفت واگذار و دو سال قبل به مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی وزارت نفت تحویل شد که تا اکنون ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

طبق گفته مسئولان و کارشناسان، بیمارستان سوسنگرد جز معدود بیمارستان های استاندارد کشور خواهد بود که با راه اندازی آن تحول زیادی در حوزه بهداشت و درمان منطقه غرب کارون ایجاد می شود.

همچین طبق وظیفه ای که برعهده این شرکت قرار داده شده است، وظیفه آسفالت کردن و بهسازی حجم عظیمی از جاده های استان هرسال به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب واگذار می شود.

 

مناطق نفت خیز جنوب پیشرو در فعالیت های عام المنفعه

عالی پور با اشاره به فعالیت های این شرکت در اجرای پروژه های عام المنفعه گفت: در سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۹ بیش از ۳ هزار میلیارد ریال از سوی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در خصوص پروژه های راهسازی و احداث مجموعه های ورزشی در شهر اهواز هزینه شده است.

وی ادامه داد: تا کنون با اعتباری حدود ۵ هزار میلیارد ریال در بخش احداث جاده های برون شهری از جمله جاده امیدیه به ماهشهر، سه راهی سرانجام به امیدیه، ورودی های شهر هفتکل و ورودی های شهر اهواز پروژه اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با بیان اینکه اجرای پروژه های عام المنفعه بخشی از مسوولیت های اجتماعی این شرکت به شمار می آید ادامه داد: در شهر اهواز هم اکنون کار ساخت ۵ پلی کلینیک تخصصی برای استفاده عموم در دست اقدام است که در مراحل مختلف پیشرفت قرار دارند.

وی افزود: لایروبی رودخانه کارون حدفاصل پل کیان تا پل کیانپارس، مشارکت در تامین اعتبار جاده ساحلی اهواز، زیباسازی شهر اهواز حدفاصل میدان چهارشیر تا میدان سپیدار و بازسازی ورودی شهر اهواز از سمت ماهشهر بخش دیگری از فعالیت های عام المنفعه این شرکت محسوب می شود.

عالی پور گفت: در خصوص شهر مسجدسلیمان نیز با پیگیری های این شرکت و تعیین تکلیف حریم چاه های این شرکت که در محدوده شهر قرار داشت مشکل طرح تفصیلی شهر مسجدسلیمان که حدود ۱۵ سال تصویب نمی شد برطرف شد.

 

لبیک گویی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به سیاست های اقتصاد مقاومتی

بیژن عالی پور با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: این شرکت ساخت ۵۶۰۰ قلم قطعات و تجهیزات کاربردی صنعت نفت را در دست ساخت دارد که تا کنون ۲۵۰۰ قلم از آنها از سوی سازندگان داخلی ساخت و تحویل شده است.

وی با بیان این که این اقلام برای نخستین بار در کشور ساخته می شود افزود: همچنین سال گذشته ۲ قرارداد ساخت تجهیزات راهبردی به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال با سازندگان داخلی منعقد شده است.

 

افزایش تولید نفت در پسابرجام

ضربه مهلک تحریم ها و کاهش قیمت نفت و گاز بر هیچ کس پوشیده نیست اما با شرایط حاصل شده از برجام می توان امیدوار بود بار دیگر اقتصاد کشور رونق گیرد. در همین راستا شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب توانست با تولید روزانه بیش از دو میلیون و ٧۵٠ هزار بشکه نفت خام،، بعنوان بزرگترین تولید کننده نفت خام کشور شود.

عالیپور مدیر عامل این شرکت با اعلام آمادگی درخصوص افزایش سطح تولیدات اظهار داشت: با توجه به توافق انجام شده و لغو تحریم ها و همچنین فراهم شدن زمینه صادرات بیشتر نفت خام، با همت و تلاش کارکنان و متخصصان مجموعه مناطق نفت خیز جنوب در کمترین زمان ممکن توان تولید نفت خام را به میزان حداکثری که مورد نظر وزیر نفت است افزایش خواهیم داد وهمچنین قول می دهم که این تولیدات از لحاظ زیست محیطی برای مردم خوزستان ضرر نداشته باشد.

به گزارش هورنیوز؛ شاید در کنار صدها عامل توسعه نیافتگی استان خوزستان، یک مورد نیز بی توجهی به وجود نخبگان و مدیران کارآزموده بومی باشد که با اندکی تأمل می توان دریافت بسیاری از آنها در نتیجه همین سیاست های اشتباه، ترک استان را با دست و پنجه نرم کردن با مشکلات ترجیح داده اند؛ از همین رو باید با نقدهای سازنده که راهگشای این مدیران بومی است از آنها برای پیشرفت استان تا دستیابی به جایگاه حقیقی حمایت کرد. همچنین یادمان باشد برخی مدیران که اگرچه توجه ما به ایشان نیست، اما با دقت نظر مسئولان جز برترین مدیران جهادی کشور انتخاب می شود.

https://hoorkhabar.ir/631278کپی شد!
87
۳
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

  • شهروند اهوازي به نظر من مسولان شرکت نفت بخصوص جناب عالی پور اگر مطالبات شهرداری اهواز و مجموعه شهرداری های دشت آزادگان رو بدن که کاملا بحق و مربوط میشه به استخراج نفت و فعالیت ماشین آلات نفتی در محدوده شهری ، بزرگترین خدمت رو به مردم کردن
  • بختیارزاده جناب مهندس کرانی اگر حملات اخیر به مدیریت محترم عامل مناطق نفت خیز جنوب نبود همین عکس العمل هم با آمار و ارقام داده نمیشد.هرچند که ما دسترسی به منابع آمار هم نداریم بنابراین یکسویه مجبوریم بپذیریم که مثلا نفتی ها در خوزستان این قدر خدمت کرده اند.اما اگر از مردم عادی سوال کنید یقینا آنها باور نمیکنند زیرا چیزی از خدمان نفت را احساس نمیکنند.
  • علی کرانی نمیدانم هدف از دادن این امار به خصوص اینکه ادعای ساخت داخل مطرح میشود به چه مناسبتی است ولی اقای مهندس عالیپور حتی اگر خودشان هم علاقمند به استفاده از توانمندیهای داخل و استان هم باشند متاسفانه دستور ایشان دربین راه یا انجام نمیشود و یا نیمه کاره انجام میشود و یا به تعدادی که فقط درونور بعضی ها وجود دارد تقسیم میشود بجا خواهد بود مهندس عالیپور از انجمن های تخصصی بیشتر استفاده نمایند و به عنوان یک مشاور امین از خانه صنعت و انجمن سازندگان نفت و گاز بیشتر استفاده نمایند.
منتشر شده۳