جهادی که در سازمان کشاورزی و نصر دیده نمی شود/ طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به نام خوزستان به کام پیمانکاران غیربومی!

به گزارش هورنیوز –  پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام پس از کسر ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی و گذشت حدود دو دهه، همزمان با سفر ریاست جمهوری به خوزستان آغاز شد؛ پروژه ای که امید می رفت با اجرای آن حجم تولید محصولات کشاورزی افزایش، روند تخریب خاک کاهش و باعث اشتغالزایی در استان شود.

طبق پیش بینی های انجام شده اجرای کامل این طرح باعث افزایش تولید ۹٫۵ میلیون تنی محصولات کشاورزی و اشتغالزایی ۴۰۰ هزار نفر خواهد شد اما آنچه در روزهای اخیر مشاهده می شود آنست که این طرح نیز مانند سایر پروژه ها، به نام خوزستان و به کام پیمانکاران غیربومی رقم خورد.

 

جولان پیمانکاران غیربومی در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در نشست بررسی روند اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بابیان اینکه گلایه‌هایی در خصوص این طرح به گوش ما رسیده است گفت: برخی می‌گویند در عقد قراردادهای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری از پیمانکاران بومی کمتر استفاده‌ شده و یا برای خرید ملزومات و امکانات این طرح مبالغ بسیار بالایی در خارج از صرف شده است که به‌ هیچ‌ وجه قابل‌ قبول نیست.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امروز بحران بیکاری در استان بیداد می‌کند، این پول‌ها باید باعث اشتغال در استان شد.

شرکت جهادنصر که از سوی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مجری طرح ۵۵۰ هزار هکتاری انتخاب شده قراردادهای کلان و میلیاردی خود را با شرکت های غیربومی منعقد نموده به طوری که حجم این قراردادها تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است و برای توجیه انتقادات مطرح شده تعداد قراردادهای این شرکت با شرکت های بومی در روی کاغذ دو برابر شرکت های غیربومی است.

 

عدم اجرای به موقع طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

پس از تحویل پروژه احیای ۵۵۰ هزار هکتاری به جهادنصر قرار شد فاز نخست این طرح پس از گذشت سه سال به اتمام برسد اما یدالله شمایلی مدیرعامل جهاد نصر چندی پیش از تأخیر اتمام فاز نخست طرح و تکمیل آن در سال ۹۶ خبر داد.

 

مشکلات زیست محیطی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی

معاون عمرانی استاندار خوزستان با ابراز نگرانی جدی از وضعیت زه آب‌های طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان می‌گوید: تبعات این امر به مردم رسیده است و ما نیز می‌گفتیم که پس از اجرایی شدن طرح‌های توسعه نیشکر، فکری به حال زه آب‌های آن خواهیم کرد و اکنون یکی از موضوعات جدی در استان در ارتباط با زه آب‌ها است.

وی بابیان این‌که طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بیش از ۶ برابر زه آب‌های طرح‌های توسعه نیشکر تولید زه آب خواهد کرد، تأکید می‌کند: اگر فکری به حال وضعیت زه آب‌های این طرح نشود، به‌شدت محیط‌ زیست استان در مخاطره قرار می‌گیرد.

 

نارضایتی کشاورزان از عدم اجرای تعهدات و روش های غیر اصولی پیمانکاران

طولانی شدن زمان اجرای پروژه ها و عدم پایبندی پیمانکار به تعهدات خود در قبال کشاورزان موجی از نارضایتی شدید بین آنان ایجاد کرده که در برخی شهرستان ها نیز شکایاتی به فرمانداری و مراجع قضائی مطرح شده است.

از سویی دیگر کیفیت پایین تسطیح و هموار نبودن سطح مزارع، طولانی شدن زمان اجرای پروژه و عدم پایبندی پیمانکاران به تعهدات خود، افزایش پرت زیاد آب به دلیل شیوه نامناسب زهکش ها، طراحی نامناسب کانالت ها باعث شده تا انتقادات جدی به نحوه اجرای این طرح باشد.

در این میان سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان به عنوان دستگاه مسئول حفظ و تأمین منافع کشاورزان باید بر نوع عملکرد پیمانکاران این پروژه نظارت داشته باشد اما چنگلوائی خود و سازمانش را مبرا دانسته و می گوید: نظارت عالیه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بر اساس ابلاغی که شده بر عهده استانداری است البته یک نظارت درون موسسه ای هم وجود دارد.

طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی به عنوان بزرگترین طرح کشاورزی خاورمیانه می تواند خوزستان را به قطب محصولات کشاورزی تبدیل کند اما آنچه در این بین مهم است رعایت اصول مهندسی، توجه به مسائل زیست محیطی و از همه مهم تر استفاده از توان مهندسان و پیمانکاران بومی است تا این پروژه نیز مانند سایر پروژه های عمرانی و خدماتی استان به تسخیر پیمانکاران پایتخت نشین در نیاید.

https://hoorkhabar.ir/617310کپی شد!
134
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.