عدم دسترسی ۴۰ درصد روستائیان خوزستان به آب شرب زیبنده نیست/ با خام فروشی نفت شرایط استان تغییری نمی کند

به گزارش هورنیوز شامگاه روز گذشته در استانداری خوزستان جلسه فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی استان با حضور معاونت توسعه روستائی و مناطق محروم کشور برگزار شد.

عدم دسترسی ۴۰درصد روستائیان خوزستان به آب شرب زیبنده نیست

رضوی معاونت توسعه روستائی و مناطق محروم در این جلسه با بیان اینکه استان خوزستان با مشکلات عمده ای مانند جنگ، محرومیت های فراوان و مرزی بودن مواجه است، اظهار کرد: در استان های دیگر تعداد سفرات بیشتری برای پیگیری مشکلات روستائیان انجام شده اما در این استان به علت استقبال کم حضور کمرنگی داشته ایم.

وی با بیان اینکه خوزستان منابع آبی فراوانی دارد، افزود: شایسته نیست که باوجود این ظرفیت های آبی ۴۰درصد مردم روستائی استان به آب شرب سالم دسترسی نداشته باشند ضمن آنکه استاندار و برخی مسئولان دیگر این آمار را بیشتر می دانند.

رضوی مهم ترین مشکل روستائیان را اینطور عنوان کرد: یکی از مهم ترین مشکلات روستاییان درآمد ناکافی برای زندگی و عدم شغل مناسب برای جوانان تحصیل کرده است.

وی به تبعیض هم اشاره و یادآور شد: فرزندان روستائیان نمی توانند در رشته های مورد نظر خود به علت کمبود امکانات تحصیل کنند.

معاونت توسعه روستائی و مناطق محروم خاطر نشان کرد: باید با کمک سازمان جهادکشاورزی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان فنی و حرفه ای به روستائیان آموزش داد.

وی با انتقاد از افزایش جمعیت حاشیه نشینی شهر اهواز ادامه داد: : در سال ۹۳، شهرداری اهواز تعداد جمعیت حاشیه نشینان را ۳هزار و ۵۰۰ نفر بیان کرد اما درحال حاضر به ۴۰۰هزار نفر رسیده اند.

رضوی اظهار کرد: بخش عمده ای از مشکلات به نظام برنامه ریزی کشور باز می گردد چراکه مرکز محور است و نظام برنامه ریزی به تناسب نظام سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی رشد نکرده است.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف گوشت قرمز دهک های پایین جامعه یک کیلو و ۶۰۰ گرم در سال است، افزود: ۹دهک جامعه روستائی در حاشیه ناامن غذایی قرار دارند.

معاونت توسعه روستائی و مناطق محروم یکی از راه های توانمند سازی روستائیان را آموزش طراحی و تولید لباس دانست و اظهار کرد: سالانه ۳۰هزار میلیارد تومان گردش پولی لباس در کشور است که بخش عمده ای از آن وارداتی است از همین رو جلسه ای با صنف پوشاک ایران برای آموزش خیاطی و طراحی لباس درنظر گرفته شده است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود عنوان کرد: متأسفانه سال گذشته استان خوزستان در نمایشگاه دستاوردهای روستائیان حضور پررنگی نداشت و انتظار می رود که مانند استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان در غرفه ها نقش مؤثری داشته باشد.

با خام فروشی نفت شرایط استان تغییری نمی کند

همچنین غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در این جلسه با اشاره به اینکه روستاها نقش مهمی در تولید ناخالص ملی داشته و نمونه بارز اقتصاد مقاومتی هستند، اظهار کرد: روستاها بیشتر از همه در سیاست های نفتی دچار ضرر شدند از همین رو باید تلاش کرد که استقلال خود را به دست بیاورند.

وی درخصوص رتبه نامطلوب استان در آموزش و پرورش افزود: درحال حاضر رتبه استان در کنکور ۲۱ و در میزان قبولی ۲۷ است که این رتبه ها اصلا شایسته خوزستان نیست.

شریعتی با اشاره به اینکه درحال حاضر استان با کمبود ۷هزار و ۵۰۰ معلم مواجه است، تصریح کرد: بسیاری از معلمان به علت شرایط اقلیمی، گرد و خاک و نبود امکانات برای انتقالی از استان فشار می آورند از سویی دیگر هم حقوق معلمان خوزستان با سایر نقاط خوش آب و هوا تفاوتی ندارد.

وی با بیان اینکه در روستاها جوانان تحصیل کرده زیادی وجود دارند، خاطر نشان کرد: به نظر من اگر در امر آموزش و پرورش از جوانان نیروهای بومی استفاده شود  اثرات مثبتی خواهد داشت چراکه با فرهنگ و سنت بومی مناطق خود آشنایی کامل دارند.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه هر کشوری که تولید علم کمتری داشته باشد مسلما تولید ثروت کمتری هم خواهد داشت، عنوان کرد: اگر بخواهیم به خام فروشی نفت ادامه دهیم وضعیت به همین صورت باقی می ماند به عبارتی نفت برای ما یک نعمت همراه با نقمت است.

وی افزود: درخواست بودجه بیشتری برای توسعه روستاها داریم چراکه این استان درگیر مسائلی مانند جنگ بوده است.

نوع سیاست گذاری نباید منجر به تخلیه روستاها شود

همچنین احمد سیاحی معاون عمرانی استانداری خوزستان هم در این نشست با اشاره به اینکه  ۴۰۰هزار حاشیه نشین در اهواز وجود دارد، اظهار کرد: نوع سیاست گذاری نباید منجر به تخلیه روستاها شود. طبق آمارهای سال ۸۵ تا سال ۹۰ متوسط مهاجرت روستا به شهر در کل کشور ۱۰٫۲ بود اما این آمار در استان خوزستان ۱۹٫۷ بود.

وی با اعلام این هشدار که برخی روستاهای خوزستان خالی از سکنه شده اند، خاطر نشان کرد: ۲۴۰ هزار نفر از مردم خوزستان در ۵۶۰ کیلومتر از مناطق مرزی استان هستند.

سیاحی تالاب ها را ظرفیتی بزرگ برای استان خواند و بیان کرد: در تالاب شادگان ظرفیت های اقتصادی فراوانی وجود دارد و به نوعی ارزش افزوده هر هکتار تالاب درسال به علت صید ماهی، گردشگری و ظرفیت های دیگری معادل ۶۰هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه عدم اجرایی شدن طرح هادی باعث ایجاد مشکلاتی شده است، گفت:  : در سال ۹۳ و ۹۴، طرح های هادی در روستاها آغاز شد اما به علت نبود اعتبار به صورت نیمه تمام رها و خود به یک کانون جدید ریزگرد تبدیل شدند.

سیاحی معاون عمرانی استانداری خوزستان درخصوص سیل اخیر خاطر نشان کرد: مسئولان ملی و استانی برای جبران خسارت سیل قول دادند و انتظار می رود در کنار مردم باشند.

وی ادامه داد: ۵۸٫۷ میلیارد تومان اعتبار برای جاده های روستائی مورد نیاز است که تنها ۲۲ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

سیل مشکلات جاده های روستایی را بیشتر کرد

در ادامه، منوچهر رحمانی مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان با اشاره به اینکه ۱۷هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستائی وجود دارد، اظهار کرد: میزان برخورداری روستائیان استان خوزستان به  جاده ۶۳درصد است که نسبت به میانگین کشوری حدود ۲۰ درصد عقب هستیم.

وی با بیان اینکه هدف ما برخورداری بهتر روستائیان به راه مناسب است، تصریح کرد: باید تلاش کرد تا میزان برخورداری روستائیان استان به جاده به ۷۵درصد برسد.

رحمانی افزود: در برخی شهرستان ها مانند لالی میزان برخورداری بسیار کم و حدود ۳۵درصد است و در شهرستان هایی مانند آبادان شرایط بهتر است.

وی  با اشاره به اینکه سیل مشکلات جاده های روستایی را بیشتر کرد، یادآور شد: از ۳هزار کیلومتر جاده هایی که نیاز به تعمیر دارند حدود ۵۰۰ کیلومتر به صورت ده تا ۱۰۰درصد تخریب شده اند ضمن آنکه ۱۵۸ دستگاه پل هم از بین رفته اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان میزان خسارت را ۱۸۷ میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: روستاهای اندیمشک، اهواز، لالی، رامشیر، شادگان و مسجد سلیمان بیشتر آسیب دیده اند.

ردپایی از اداره ورزش و اداره فرهنگ و ارشاد در شعیبیه دیده نمی شود

حجت الاسلام عبدالرحمان منصوری امام جمعه شعیبیه هم در این جلسه با اشاره به اینکه محرومیت های شعبیه از نوع امنیتی هستند، اظهار کرد: به علت بیکاری جوانان، گروهک ها سعی در فریب آنها دارند.

وی درخصوص مشکلات فرهنگی ورزشی این منطقه گفت: بنا برگفته مقام معظم رهبری فرهنگ از اقتصاد مهم تر است اما در کل شعیبیه کتابخانه، سینما، استخر، سالن ورزشی و… وجود ندارد به عبارت دیگر ردپایی از اداره فرهنگ و ارشاد  و اداره ورزش و جوانان در این منطقه دیده نمی شود.

حجت الاسلام منصوری دیگر مشکل این شهرستان را آب شرب خواند و تأکید کرد:در این شهر در روز تنها ۲ساعت آب شرب وجود دارد و مردم مجبور هستند آب شرب خود را خریداری کنند ضمن آنکه آب شرب کیفیت بسیار پایینی دارد.

https://hoorkhabar.ir/616960کپی شد!
121