در وضعیت تنش آبی قرار داریم/ لابی گری در بحث انتقال آب را نمی پذیریم/ ظرفیت ذخیره ۲۲ میلیارد متر مکعب آب در خوزستان

به گزارش هورنیوز – صبح امروز مراسم افتتاحیه کارگاه بین المللی همکاری های مدیریت کشاورزی باحضور استاندار خوزستان در سالن اجتماعات هتل پارس اهواز برگزار شد.

در وضعیت تنش آبی قرار داریم

رحیم میدانی معاون آب و آبفای وزارت نیرو کشور در این مراسم با اشاره به لزوم انتقال مرکز تحقیقات به خوزستان اظهار کرد: باید شرایط ناپایدار مدیریت منابع کشور را به سمت منابع پایدار سوق دهیم.

وی با اشاره به اینکه کمبود آب در کشور تاریخی است و به مرز بحران رسیده است، افزود: با ادامه این روش مدیریتی قطعا متحمل هزینه های زیادی خواهیم شد.

میدانی با بیان اینکه هنوز برای مدیریت شایسته منابع آب دیر نشده، گفت: آنچه باعث ایجاد تنش آبی در کشور شده کمبود آب نیست بلکه مدیریت اشتباه بوده است.

وی درخصوص کاهش میانگین بارش در کشور گفت: میانگین بارش در کشور  ۲۴۳ میلی متر است اما در سال های گذشته شاهد کاهش حجم باران تا ۲۰۴ میلی متر هم بوده ایم.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو کشور خاطر نشان کرد: هم اکنون در وضعیت تنش آبی قرار داریم و وضعیت کشاورزی در کشور تکان دهنده است.

**********

لابی گری در بحث انتقال آب را نمی پذیریم

همچنین غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه کشور ایران در منطقه گرم و خشک قرار دارد، اظهار کرد: در شرایط امروز حتی کشورهایی که مشکل کم آبی نیز ندارند برای حفظ منابع آبی تلاش می کنند و همین امر اهمیت منابع آبی را بیشتر نشان می دهد.

وی درخصوص انتقال آب های جاری استان هم گفت: نباید در چرخه طبیعت دخالت و های جاری را به مناطقی که مسیر آب نیست انتقال داد.

شریعتی تصریح کرد: انتقال آب های جاری بدون مدیریت شایسته نه تنها بهره وری ندارد بلکه به مسائل زیست محیطی هم آسیب می زند.

وی با اشاره به اینکه انتقال آب باید خارج از سیاسی کاری و لابی گری باشد، یادآور شد: اگر انتقال آب به صورت کارشناسی شده باشد آن را می پذیریم.

استاندار خوزستان وابستگی استان به تولید محصولات زراعی آبی را زیاد دانست و گفت: بیش از ۹۸درصد محصولات کشاورزی در استان با استفاده از اراضی آبی و حدود ۱٫۵ درصد به شکل دیم کشت می شوند.

وی در پایان به لزوم اجرای کامل طرح ۵۵۰هزار هکتاری اشاره کرد و بیان کرد: اجرای این طرح باعث مصرف بهینه آب و احیای خاک می شود از همین رو باید با جدیت دنبال شود.

**********

ظرفیت ذخیره ۲۲ میلیارد متر مکعب آب در خوزستان

گفتنی است محمدرضا شمسایی مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان هم در این کارگاه اظهار کرد: دو سوم از مساحت خوزستان را دشت های رسوبی تشکیل می دهند و یک سوم نیز کوهستانی است.

وی با اشاره به اینکه بیش از سه و نیم میلیون هکتار از مساحت این استان را دشت و بیش از ۷۰۰ هزار هکتار را نیز تالاب های هورالعظیم و شادگان تشکیل می دهند، گفت: در خوزستان نزدیک به ۵۵۰ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی وجود دارد و ۳۷۰ هزار هکتار شبکه آبیاری فرعی نیز از سوی وزارت جهاد کشاورزی در این استان ساخته شد.

شمسایی رعایت نکات زیست محیطی را ضروری دانست و تصریح کرد: تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا زمینه برای انتقال فناوری، ایجاد شبکه های تبادل اطلاعات و تجارب کشورهای عضو برای تأمین امنیت آب و غذا فراهم شود.

وی گفت: ۲/۵ میلیون از مساحت دشت خوزستان، قابل کشت است، درحالی که سطح آب زیرزمینی دشت خوزستان در نزدیکی زمین قرار گرفته و بسیار هم شور است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: در خوزستان ظرفیت ذخیره ۲۲ میلیارد متر مکعب آب وجود دارد و در حال حاضر ۸۰۰ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در دست اجرا است، بنابراین خوزستان با چنین ظرفیت هایی پشتیبان بسیار خوبی برای تشکیل گروه منطقه ای در ایران خواهد بود.

 

https://hoorkhabar.ir/615796کپی شد!
123