گزارش هورنیوز از: آمار نامساعد دیگری برای خوزستان!

به گزارش گروه وبگردی هورنیوز: گزارش منتشر شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس نشان می هدد که در زمستان ۱۳۹۳ نیز مانند فصل های قبل دریافت تسهیلات از بانک ها همچنان به عنوان نامساعدترین مؤلفه محیط کسب و کار ارزیابی شده است.

پس از آن ضعف بازار سرمایه در تامین مالی تولید و نرخ بالای تامین سرمایه از بازار غیررسمی نیز همانند سه فصل گذشته به عنوان دومین مانع اداره بنگاه ها ارزیابی شده است.

همچنین وجود مفاسد اقتصادی در دستگاه های حکومتی به عنوان سومین به عنوان سومین مؤلفه نامساعد محیط کسب وکار از نظر تشکل های اقتصادی مطرح شده است، این مولفه در پاییز نیز رتبه ۳ را داشت درحالی که در تابستان ۱۳۹۳ این مؤلفه رتبه ۶ را در میان مؤلفه ها دارا بوده که نشان از نامساعدتر شدن وضعیت نسبی این مؤلفه است.

در واقع چهار مؤلفه نامساعد که رتبه های ۱، ۲، ۴ و هشت را اشغال کردند به جنبه های وخامت بار تأمین مالی و اعتباری و سطح نقدینگی بنگاه ها مربوط می شود که به ترتیب عبارتند از: مشکل دریافت تسهیلات از بانکها، ضعف بازار سرمایه در تأمین مالی تولید و نرخ بالای تأمین سرمایه از بازار غیررسمی، بی تعهدی شرکت ها و مؤسسات دولتی به پرداخت به موقع بدهی خود به پیمانکاران و برگشت چک های مشتریان و همکاران.

قفل شدن منابع اعتباری بانک ها، چشم انداز نامطمئن اقتصاد به دلیل تحریم ها و نیز کمبود منابع درآمدی دولت به واسطه سقوط قیمت نفت و تحریمها باعث شده است که بنگاه ها این چهار مورد را به عنوان بدترین مؤلفه های محیط کسب وکار در مقطع کنونی اعلام کنند.

مؤلفه هایی که در پایش زمستان ۱۳۹۳، به نسبت مساعدتر از سایر مؤلفه ها ارزیابی شده اند به ترتیب عبارتند از: ضعف زیرساختهای تأمین برق، ضعف زیرساخت های حمل ونقل، نظام توزیع و مشکلات رساندن محصول به دست مصرف کننده.

اسامی استان هایی که بدترین کسب و کار را دارند
وضعیت استان های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، البرز و همدان در مقایسه با استان های گیلان، اردبیل یزد و زنجان نامناسب ترین ارزیابی را از لحاظ محیط کسب و کار داشته اند.

مقایسه میانگین ارزیابی زمستان سال ۹۳ با زمستان ۹۲ ، گویای بهبود وضعیت ارزیابی استان های کرمان، اردبیل، فارس، مازندران، خراسان جنوبی، هرمزگان، همدان، چهارمحال و بختیاری، زنجان، آذربایجان غربی و ایلام و نشان دهنده نامساعدتر شدن ارزیابی تشکلهای اقتصادی استانهای خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان، خراسان رضوی، قم، کرمانشاه، گلستان، سیستان و بلوچستان، مرکزی، بوشهر، اصفهان، تهران، گیلان، کردستان، لرستان، قزوین، البرز، یزد، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی در طی این دوره است.

وهمچنین براساس ارزیابی زمستان ۱۳۹۳ مؤلفه مشکل دریافت تسهیلات از بانکها در استانهای کرمانشاه،خوزستان و البرز نامساعدترین و در استانهای گیلان، کرمان و مازندران به نسبت مساعدترین شرایط را دارد.

در هر استان ترتیب مؤلفه های نامساعد با سایر استانها و میانگین وزنی کلی متفاوت است. درمورد استان مثل البرز و … که نامساعدترین محیط کسبوکار را براساس ارزیابی تشکلهای اقتصادی در زمستان ۱۳۹۳ دارد، مهمترین مؤلفههای نامساعد به ترتیب نزولی عبارتند از:مشکل دریافت تسهیلات از بانکها، عرضه کالاهای خارجی قاچاق در بازار داخلی، ضعف بازار سرمایه در تأمین مالی تولید و نرخ بالای تأمین سرمایه از بازار غیررسمی، تولید کالاهای غیراستاندارد، تقلبی و عرضه نسبتاً بدون محدودیت آن به بازار، برگشت چکهای مشتریان و همکاران، وجود مفاسد اقتصادی در دستگاههای حکومتی، ضعف نظام توزیع و مشکلات رساندن محصول به دست مصرف کننده، نرخ بالای بیمه اجباری نیروی انسانی، زیاد بودن تعطیلات رسمی، ضعف دادسراها در رسیدگی مؤثر به شکایتها و اجبار طرفهای قرارداد به انجام تعهدات می باشد.

۲۰۱۵-۱۰-۱۰_۱۲-۰۲-۵۸

https://hoorkhabar.ir/584567کپی شد!
36