قانون رتبه بندی معلمان سلیقه ای اجرا می شود

هورنیوز – محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(سه شنبه، ۱۵ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد بررسی علل و عوامل تأخیر در پرداخت حقوق اسفند ماه ۱۴۰۱ فرهنگیان، اظهار کرد: متأسفانه وزارت آموزش و پرورش با اجرای غلط رتبه بندی و آئین نامه اجرایی آن آرزوی چندین ساله فرهنگیان را ذبح کرد.

 

وی بیان کرد: شاخص‌هایی که امکان اندازه گیری ندارد و کاملاً سلیقه‌ای است برای رتبه‌بندی معلمان لحاظ شد. زمانی که ۳۰۰ امتیاز در اختیار کسی باشد که نگاه او می‌تواند در رتبه بندی تغییر ایجاد کند، باعث می‌شود که بین معلمان اصطکاک ایجاد شود، به گونه‌ای که رتبه معلمی که سال‌ها خدمت کرده، به دلیل نگاه‌های سلیقه‌ای از رتبه فردی که حکم استخدام وی خشک نشده، کمتر است.

 

زنگنه ادامه داد: چگونه از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم خلاف قانونی که خودمان تصویب کردیم عمل کند؟ محاسبه دقیق اعتبارات موردنیاز رتبه بندی توسط وزارت آموزش و پرورش و عدم اشراف معاونت توسعه و ذی حساب این وزارتخانه عامل اصلی این امر است. اگر آموزش و پرورش تخمین درستی از نتیجه رتبه بندی داشت و اعتبارات مورد نیاز را به درستی برآورد می‌کرد، انتظار این بود که در نیمه سال با ارائه لایحه به مجلس تقاضای اصلاح ردیف‌های بودجه ۱۴۰۱ را داشته باشد یا از سران قوا جهت انتشار اوراق اجازه می‌گرفت.

 

او تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش حتی نتوانست از ظرفیت ایجاد شده توسط دولت برای انتشار اوراق مالی- اسلامی در انتهای سال استفاده کند.

 

رئیس‌جمهور به نحوه اجرای قانون رتبه‌بندی ورود جدی کند

در ادامه جلسه، جواد نیک بین نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع، اظهار داشت: برای از بین بردن یک تمدن نه به حمله نظامی نیاز است و نه به فشار و تحریم، بلکه امروز مسئولان ما جایگاه نظام تعلیم و تربیت را نمی‌دانند و معلمان و فرهنگیان ما را دچار بی‌عزتی کرده‌اند و دولت نمی‌داند نظام تربیتی چه جایگاهی دارد.

 

او افزود: لازم است رئیس جمهور به نحوه اجرای قانون رتبه‌بندی ورود جدی کند، البته استعفا و جاری شدن این فرهنگ خوب است اما کافی نیست.

 

وی بیان کرد: اکنون ۹۸ درصد از جامعه فرهنگیان از رویه اجرای رتبه‌بندی رضایت ندارند و شاخصه‌ها به درستی مشخص نشده است و ما شاهد اجرای سلیقه‌ای رتبه‌بندی هستیم و این وضعیت در شأن معلمان ما نیست. نارضایتی معلمان منجر به نارضایتی جامعه می‌شود و کل کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باید به معلمان توجه جدی شود.

 

همه با هم از اجرای مطلوب قانون رتبه‌بندی فرار کردند

همچنین سید محمد مولوی پس از قرائت گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد بررسی علل و عوامل تأخیر در پرداخت حقوق اسفند ماه ۱۴۰۱ فرهنگیان، گفت: نگاه مجلس به نظام تعلیم و تربیت به ویژه وزارت آموزش و پرورش را در تأیید نکردن دو وزیر پیشنهادی به خوبی می‌توان دید. در بحث رتبه بندی هم مجلس با کمترین مخالف و به عبارتی بدون مخالفت به این لایحه رأی داد.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: تلخی در پرداخت حقوق معلمان از زمانی حادث شد که همه با هم از اجرای مطلوب قانون فرار کردند. به معلم چه ارتباطی دارد که سازمان برنامه و بودجه با دولت و وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و امور استخدامی هماهنگ نیست؟ دولت وظیفه مدیریت دستگاه‌های اجرایی را دارد. محاسبات غلط، آئین نامه انقباضی و شیوه نامه با شاخص‌هایی که نه روایی درستی داشتند و نه پایایی درست و از اعتبار مطلوبی نیز برخوردار نبود، از جمله مشکلات است.

 

مولوی گفت: انفعال بیش از حد هیأت‌های ممیزی از صدر تا ذیل از هیأت ممیزی مرکزی تا هیأت ممیزی در سطح شهرستان به گونه‌ای بود که عملاً آن‌ها هیچ کاره بودند و موجب شد که رتبه بندی به درستی انجام نشود.

 

باید به آموزش و پرورش و معیشت معلمان توجه ویژه شود

در ادامه، شیوا قاسمی پور، گفت: رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود تاکید داشتند که مسئولان اقتصادی باید نسبت به آموزش و پرورش و موضوع معیشت معلمان نگاه ویژه داشته و بدانند هر گونه هزینه برای این مجموعه، سرمایه گذاری برای آینده و ایجاد ارزش افزوده است.

 

نماینده مردم مریوان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بی تدبیری و عدم انجام درست مسئولیت در روزهای پایانی سال گذشته، کام یک میلیون معلم شریف و شایسته کشور را تلخ کرد؛ همان معلمانی که آغاز سال تحصیلی با اعتراضات و مشکلات جنگیده و با مسمومیت‌ها ادامه دادند اما کلاس‌ها را تعطیل نکردند. حق این معلمان این نبود که پایان سال را با این اتفاق تمام کنند.

 

وی افزود: چرا سازمان برنامه و بودجه کار بر زمین مانده ۱۱ ساله که با دستور رئیس جمهور و همراهی فراتر از انتظار مجلس شورای اسلامی به ثمر نشست را به بهانه چند هزار میلیارد تومان به کام همگان تلخ کرد؟ آیا افزایش چند درصدی اعتبار آموزش و پرورش و معلمان خلاف قانون و شرع است؟

 

قاسمی‌پور گفت: چرا حقوق حق التدریسان و مطالبات نیروهای مظلوم خرید خدمات پرداخت نمی‌شود؟ حتی اعتبارات تبصره ۱۴ پیرامون تغذیه مدارس شبانه روزی و تجهیزات هنرستان‌ها و یارانه مدارس عشایری و مناطق محروم و ایاب و ذهاب دانش آموزان روستایی هم پرداخت نشده است.

 

وی خطاب به میرکاظمی، گفت: آقای میرکاظمی با این همه سروصدا فکر می‌کنید حقوق معلمان با رتبه بندی چند درصد رشد داشته است؟ حقوق آن‌ها میانگین ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شد که این هم برای شما سخت بود تا قبل از پایان سال برای معلمان تعیین کنید؟ این میزان حقوق را با وضعیت پرداختی معلمان ابتدایی در سال ۲۰۱۹ در دیگر کشورها مقایسه کنید. متأسفانه همیشه برای این قشر بزرگ و آینده ساز دریغ می‌کنید؟ آیا انصاف است وزیر را فدا کنید و به او بگویید چند رتبه از فرهنگیان کم کند تا بودجه را قبل از پایان سال ۱۴۰۱ پرداخت کنید؟ آفرین بر یوسف نوری که زیر بار نرفت.

 

چرا معلمی که ۱۶ سال سابقه کار دارد، باید برای رتبه‌بندی آزمون دهد؟

در ادامه جلسه، حمیدرضا حاجی بابایی اظهار داشت: رتبه‌بندی معلمان در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و در برنامه ششم به عنوان یک اصل مورد اشاره قرار گرفته است. همچنین این موضوع به عنوان بزرگترین افتخار مجلس شورای اسلامی در حوزه آموزش و پرورش به ثبت رسیده است و برای اولین بار پس از پیگیری‌های مختلف در طول سال‌ها و بر اساس اسناد بالادستی به تصویب رسید و این موضوع مطالبات معلمان را تا حدود زیادی پاسخ داد.

 

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی افزود: از سال ۱۴۰۰ که رتبه‌بندی تبدیل به یک قانون شد، قرار بود در ۶ ماهه دوم شکل اجرایی به خود بگیرد و ۱۲ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ برای ۶ ماهه آن گذاشته شد اما نه آئین‌نامه تدوین شد، نه رتبه‌بندی اجرا شد و نه کار خاصی انجام شد و این کار به سال ۱۴۰۱ منتقل شد.

 

حاجی بابایی بیان کرد: در بودجه ۱۴۰۱، دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان برای نظام رتبه‌بندی قرار داد اما ما در مجلس تأکید کردیم که این کافی نیست و ۱۳ هزار میلیارد تومان به آن اضافه کردیم و این رقم به ۳۸ هزار میلیارد تومان رسید و این رقم می‌توانست مشکل فرهنگیان را در آن زمان حل کند اما مشکل اینجاست که ۱۲ هزار میلیارد تومان ۶ ماهه ۱۴۰۰ رها شده بود.

 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در واقع با احتساب ۱۲ هزار میلیارد تومان ۱۴۰۰، ۵۰ همت برای نظام رتبه‌بندی معلمان وجود داشت نه ۳۸ همت و ما باید با ۵۰ همت ۱۸ ماهه را حل می‌کردیم نه با ۳۸ همت و در طول سال ۱۴۰۱ بارها و بارها معلمان را با عملکردها ناراحت و عصبی کردیم. یک بار گفته شد این قانون شامل معلمان طرح مهرآفرین نمی‌شود در حالی که مهرآفرین‌ها تنها صد هزار نفر می‌شدند و یک بار هم بحث آزمون مطرح شد. چرا معلمی که ۱۶ سال سابقه کار دارد باید آزمون دهد؟

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه باید استعفا دهد

همچنین علیرضا منادی سفیدان پس از قرائت گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد بررسی علل و عوامل تأخیر در پرداخت حقوق اسفندماه ۱۴۰۱ فرهنگیان، گفت: متأسفانه رویکرد سازمان برنامه و بودجه از آغاز این دوره از مجلس به دستگاه تعلیم و تربیت مطلوب نبود. در خصوص همسان سازی حقوق اساتید وزارت علوم که تصویب کردیم دولت قبلی ۳۰ درصد را پرداخت کرد، اما در این دولت یک عده از دوستان کج سلیقه این ۳۰ درصد را گرفتند و به درستی عمل نکردند و رؤسای دانشگاه‌ها را به گروگان گرفتند که احکام را اصلاح کنید تا بودجه شما را پرداخت کنیم و این امر باعث شد که بخشی از اساتید از کشور خارج شوند.

 

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: در مورد شرکت‌های دانش بنیان نیز مجلس استخدام ۳۶ هزار و ۱۰۰ معلم را تصویب کرد که در دانشگاه فرهنگیان نیز دوره دیدند، اما بعد از گذشت ۳ هفته سازمان برنامه و بودجه حکم آن‌ها را صادر نکرد و باعث اعتراضات گسترده معلمان شد. سپس ما وارد عمل شدیم و تاکید کردیم که به این سازمان ارتباطی ندارد که معلمان از چه طریقی وارد آموزش و پرورش شده اند.

 

وی با انتقاد از نحوه تعیین اعتبارات لازم برای اجرای قانون رتبه بندی فرهنگیان در سال ۱۴۰۲، یادآور شد: سال گذشته در حالی ۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای این قانون تعیین شده است که تاکنون ۹۳۰ هزار معلم رتبه‌بندی شدند که تعدادی از آن‌ها بازنشسته بوده و ۷۰۸ هزار نفر نیز سایر معلم‌های فعال در این وزارتخانه بودند اما نکته حائز اهمیت این است که رتبه معلمان را به دلیل کمبود بودجه کاهش می‌دهند.

 

منادی سفیدان گفت: مقصر این اتفاق ناگوار که در شب عید برای معلمان رخ داد، سازمان برنامه و بودجه بود. چرا روز گذشته رئیس این سازمان در نشست کمیسیون آموزش مجلس شرکت نکرد؟ چرا سازمان برنامه در رابطه با این مشکل گزارشی ارائه نداده است و فقط وزیر آموزش و پرورش عزل شد؟ لازم است رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز استعفا دهد چرا که تنها کسی که همکاری خوبی در زمینه رتبه بندی معلمان داشت همین وزیر برکنار شده است که در این زمینه به درستی عمل کرد. سازمان برنامه و بودجه باید پوست اندازی کرده و مدیران خاطی را که مانع از اجرای قانون می‌شوند، تغییر دهد.

 

از معلمان به دلیل تأخیر در پرداخت حقوقشان عذرخواهی می‌کنم

در ادامه جلسه، منصور شکراللهی در جریان بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص علل و عوامل تأخیر در پرداخت حقوق اسفندماه ۱۴۰۱ فرهنگیان، گفت: از معلمان و فرهنگیان به دلیل تأخیر در پرداخت حقوق آنان عذرخواهی می‌کنم. قانون رتبه بندی به طور کامل اجرا نشده و نحوه امتیازدهی معلمان مورد ایراد است.

 

وی بیان کرد: در این موضوع فقط وزارت آمورش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه مقصر نیست و کل دولت مقصر است. دولت در سال جاری باید قانون رتبه بندی را به درستی اجرا کند. طرح مولدسازی دارایی‌های آموزش و پرورش در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است که انتظار می‌رود با دقت مورد رسیدگی قرار گیرد.

 

وزیر آموزش و پرورش قربانی شد

در ادامه جلسه، احمدحسین فلاحی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: آموزش و پرورش، وزارتخانه‌ای فراموش شده است که باید با دقت بیشتری به آن توجه شود، این در حالی است که با این تعداد عائله‌مندی به آن کمترین توجه می‌شود.

 

وی بیان کرد: در زمان تصویب قانون ما سه ماه وقت برای آموزش و پرورش تعیین کردیم، در صورتی که درخواست آنها سه سال بود. یک استاد دانشگاه در طول ۳۰ سال به صورت متناوب ارتقا رتبه‌بندی دارد اما از وزارت آموزش و پرورش خواستیم که برای یک میلیون معلم در سه ماه با ۵۴ میلیون سند اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهد.

 

فلاحی اظهار داشت: وزیر آموزش و پرورش قربانی شد، در حالی که با تأخیر در جایگاه خود نشست. در واقع به دلیل کوتاهی چند دستگاه مختلف، وزیر آموزش و پرورش را قربانی کردیم.

https://hoorkhabar.ir/711430کپی شد!
55