چرا حاشیه های پتروشیمی فن آوران پایان ندارد؟

هورنیوز – این روزها نام شرکت پتروشیمی «فن‌آوران» به‌عنوان یکی از موانع برگزاری مجمع سالانه شرکت پتروشیمی «جم» مطرح شده است. چند ماهی از رفتن مدیرعامل شرکت پتروشیمی «فن‌آوران» گذشته است و این شرکت همچنان بدون مدیرعامل به فعالیت خود ادامه می‌دهد. مسئله‌ای که بر روی دیگر شرکت‌های وابسته نیز تاثیرگذار بوده است.

 

ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که قنبریان سرپرست فعلی پتروشیمی جم، پیش از انتصاب در این شرکت، مدیرعامل شرکت کیمیای خاورمیانه بوده است. پس از انتصاب قنبریان به‌عنوان سرپرست پتروشیمی جم، بدری مدیرعامل پیشین شرکت پتروشیمی فناوران، جایگزین او در شرکت پتروشیمی کیمیای خاورمیانه می‌شود.

 

باوجود گذشت یک ماه از جابجایی مدیران این شرکت‌های پتروشیمی، تاپیکو به عنوان بزرگترین هلدینگ نفت و انرژی سازمان تامین اجتماعی و یکی از مالکان اصلی این شرکتها، تاکنون اقدام به معرفی مدیرعاملی برای شرکت پتروشیمی فناوران نکرده است.

 

این اهمال کاری مدیران تاپیکو موجب بلاتکلیفی در این پتروشیمی و بروز مشکلات بسیاری شده است. یکی از این مشکلات عدم درج نام مدیرعامل شرکت پتروشیمی فناوران در روزنامه رسمی و ثبت شرکت هاست.

 

به همین دلیل تمامی صورت جلسات شرکت جم و دیگر شرکت ها به دلیل ثبت نشدن مدیر عامل فاقد اعتبار قانونی و بی ارزش تلقی میشود. مشکلات عدم برگزاری مجمع و پرداخت نشدن سود سهام پتروشیمی جم به صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان یکی از مالکان شرکت، ناشی از همین مسئله است.

 

باتوجه به اینکه شرکت پتروشیمی «فن‌آوران» درحال حاضر مدیرعامل ندارد، امکان رسمی‌شدن فعالیت قنبریان مدیرعامل قبلی این شرکت در پتروشیمی «جم» نیز وجود ندارد و روال اداری و قانونی برگزاری مجمع سالانه در شرکت پتروشیمی «جم» با مشکل مواجه شده است. به همین دلیل شرکت پتروشیمی «جم» تاکنون موفق به برگزاری مجمع سالانه خود نشده است، مسئله‌ای که موجب اعتراض سهام‌داران آن شده است.

 

صندوق بازنشستگی کشوری مالک ۲میلیارد سهم از پتروشیمی جم است. سود سالانه سهام آن بیش از ۲۱هزار میلیارد تومان است. سودی که به‌دلیل سوءمدیریت در این مجموعه تاکنون به حساب صندوق بازنشستگی واریز نشده است.

 

هلدینگ «تاپیکو» و شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به‌عنوان سهام‌دار اصلی پتروشیمی «فن‌آوران» از زیرمجموعه‌های وزارت کار و رفاه و تعاون به شمار می‌روند.

 

در روزهای که دولت سرگرم انتخاب و معرفی وزیر پیشنهادی کار به بهارستان است، سوءمدیریت سرپرست فعلی این وزارت‌خانه آسیب‌های بسیاری را به این مجموعه وارد کرده است. عدم انتصاب مدیرعامل پتروشیمی «فن‌آوران» و برگزار نکردن مجمع سالانه پتروشیمی «جم» نمونه‌ بارز این سوءمدیریت و آسیب است.

 

هم‌اکنون چشم بازنشستگان برای احقاق حقوق‌شان به رییس دولت است که به این پرونده ورود کرده و دستور برگزاری مجمع سالانه پتروشیمی «جم» و پرداخت سود سالانه سهام آن را به صندوق بازنشستگی کشور را صادر کند.

 

نجمه جمشیدی/اقتصاد آنلاین

https://hoorkhabar.ir/707945کپی شد!
211
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.