حل مشکل ریزگردها نیازمند هماهنگی دستگاه های متولی است

هورنیوز – محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در نشست تخصصی مدیریت بحران و تحلیل مخاطره گرد و خاک، اظهار داشت: ریزگردها از سال‌های قبل بوده و ادامه دار خواهد بود، ما باید کشور خود را به سمت توسعه فضای سبز حرکت بدهیم.

 

وی تصریح کرد: اگر از امسال سالی ۱۵۰ هزار هکتار به سرانه فضای سبز کشور افزوده شود می‌توان مقابل ریز گردها ایستاد همچنین همگرایی منطقه‌ای نیز موضوع دیگری است که می‌توان به آن توجه داشت.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به کشت گیاهان گفت: آب‌های خروجی ایران به سمت عراق حرکت می‌کند اما با نگاه همگرایی می‌توان آب‌ها را به داخل برگرداند بر اساس کنوانسیون حقوق دریاها می‌توان علیه ترکیه و افغانستان طرح دعوا کرد در حال حاضر ۸ کانون ریزگرد در عراق وجود دارد و باید با همکاری عراقی‌ها کانون‌ها را پوشش دهیم و در جهت رفع ریزگردها برآییم.

 

نامی با بیان اینکه ریزگردها عمل تعریق را از درختان را می‌گیرد گفت: نتیجه این امر منجر به از بین رفتن درختان و ساقه‌ها می‌شود.

 

در ادامه علی محمد آخوندعلی سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز در نشست تخصصی مدیریت بحران و تحلیل مخاطره گرد و خاک اظهار کرد: توده گرد و غبار از آن سمت کره زمین شروع به حرکت می‌کند از ایران می‌گذرد و به صحرای چین می‌رسد کشور ما و همسایگانمان تا شمال آفریقا و بخشی از چین و افغانستان در اطراف عرض ۳۰ درجه نیم کره شمالی قرار دارند و این به معنای آن است که این مناطق عملاً در مناطق پر فشار قرار دارند.

 

وی با بیان اینکه گرد و خاک تحت شرایط خاصی از روی زمین بلند می‌شود گفت: باد یکی از علل بلند شدن خاک است و رطوبت می‌تواند خاک را تثبیت کند و یکی از علل اهمیت درختکاری برای جلوگیری از بلند شدن ذرات خاک در زمین‌های صاف است.

 

آخوندعلی ادامه داد: صاف بودن زمین، وجود باد و نبود رطوبت منجر به افزایش گرد و غبار می‌شود و اگر در مناطق درگیر ۲۰۰ میلی متر باران به صورت منظم ببارد دیگر با پدیده گرد و خاک مواجه نخواهیم بود خوزستان پیشتاز گرد و خاک در کشور است و با انجام کارهای پژوهشی می‌توان گرد و خاک را مدیریت کرد و البته در این میان ترکیه نیز باید همکاری داشته باشد.

 

در ادامه این نشست ابراهیمی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: عزمی برای مهار ریز گردها در دولت وجود ندارد اما مجلس این عزم را دارد تا در این حوزه وارد عمل شود ریزگردها موجب بیماری‌هایی می‌شوند و در بودجه پیشنهادی دولت باید مبلغی به عنوان بودجه برای حل این مشکلات در نظر گرفته شود.

 

وی افزود: تمامی دستگاه‌های متولی باید تحت نظر مدیریت واحد متمرکز شوند و یک بار برای همیشه عزم خود را جزم کنیم تا این معضل حل شود.

https://hoorkhabar.ir/705274کپی شد!
44
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.