یکی از مدیران نفتی به خارج از کشور متواری شد

هورنیوز – در روزهای اخیر شنیده شده است که حسین نیکخواه ابیانه یکی از محکومین و زندانیان سال ۸۸ که با حمایت شریعتمداری وزیر دولت حسن روحانی مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد از شرکت های زیر مجموعه شستا، شده بود بدون هماهنگی و بدون اجازه حراست از کشور خارج شده و به ترکیه فرار کرده است.

 

حال سوال اینجاست که نیکخواه ابیانه کیست؟ و چرا باید به کشورهای دیگر، آن هم بدون اجازه و هماهنگی با حراست به یکباره خارج و متواری شود؟

شهریور امسال بود که علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در نامه ای خطاب به حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص کارشنکنی وی در شرکت نفت پاسارگاد مبنی بر اینکه نیکخواه ابیانه علیرغم اعلام مدیرعامل سابق شستا درخصوص عدم تبدیل وضعیت استخدامی نیروها، اقدام به تبدیل وضعیت تعدادی از منتسبین خود در این شرکت کرده است، خواستار بررسی این موضوع شده بود.

حسین نیکخواه ابیانه متولد ۱۳۶۱ دارای مدرک کارشناسی حقوق و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی است. وی از اعضای تندرو اصلاح طلب بوده و مسئول کمیته علمی ستاد جوانان میرحسین موسوی در انتخابات ۱۳۸۸ بود که ۳۰ خرداد همان سال بازداشت و در دادگاه بدوی به دوسال زندان محکوم شد که این مدت در دادگاه تجدید نظر به ۶ ماه حبس تعزیری و یک سال و نیم حبس تعلیقی تغییر کرد. همچنین بر اساس رای دادگاه، وی به مدت ۵ سال از فعالیتهای سیاسی و اجتماعی محروم شد.

همچنین نامبرده در آذر ۱۳۹۳ بعنوان نماینده رئیس دانشگاه آزاد در تشکل های دانشجویی واحد تهران مرکزی انتخاب شد.

وی در بهمن ۱۳۹۷، بدون هیچگونه سابقه اجرایی بعنوان مدیرعامل شرکت مارگارین از شرکت های وابسته به گروه توسعه ملی که بزرگترین شرکت صنعت روغن در کشور است منصوب و با توجه به عملکرد ضعیف، در دی ماه ۱۳۹۸ توسط هیات مدیره عزل شد.

 

نیکخواه ابیانه که از دوستان صمیمی شریعتمداری و محمد جعفر کبیری است که پس از عزل از مارگارین در اردیبهشت ۱۳۹۹ بدون هیچگونه سابقه مدیریتی مرتبط بعنوان مدیرعامل نفت پاسارگارد منصوب شد که این انتصاب حواشی و نارضایتی های بسیاری را با توجه به محکومیت و سوابق سوء امنیتی نامبرده بهمراه داشت.

 

شرکت نفت پاسارگاد، بزرگترین تولید کننده قیر خاورمیانه و دارای ۶ پالایشگاه تولید قیر در تهران، اراک، آبادان، تبریز، شیراز و بندرعباس است. سقف تولید سالانه ی این واحدها بالغ بر چهار میلیون تن در سال می باشد. این شرکت بیش از نیمی از سهم بازار داخلی را در اختیار دارد و همچنین با داشتن ۲ پایانه صادراتی و قابلیت ذخیره سازی بیش از ۱۶۰ هزار تن، سهم به سزایی از بازار صادراتی قیر ایران را نیز در اختیار دارد.

نیکخواه ابیانه در زمان انتصاب بعنوان مدیرعامل نفت پاسارگارد، همزمان عضو هیئت مدیره سفرهای علی بابا، نانوسازه پایدار و رئیس هیئت مدیره شبکه سلامت ایرانیان بود که طبق تبصره ۶ ماده ۴ دستورالعمل حاکمیتی این مسئله خلاف قوانین است. زیرا بر این اساس هیچ یک از اعضای هیئت مدیره نباید در بیش از ۳ شرکت به عنوان عضو غیر موظف حضور داشته باشند.

وی هم اکنون بعنوان عضو اصلی هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و لهستان نیز منصوب است.

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرنامه دانشجویان ایران

https://hoorkhabar.ir/699734کپی شد!
185
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.