خوزستان در محدوده قرمز بالای ۶۰ درصدی شاخص فلاکت کشور!

هورنیوز – شاخص فلاکت جزو بدترین شاخص هاست و هرچه این نرخ بالاتر باشد نشان دهنده پائین بودن سطح رفاه در جامعه است، به عبارتی با افزایش شاخص فلاکت، میزان برخورداری، رفاه و شادی مردم کاهش می یابد.

 

لازم به توضیح است در سه دهه ی اخیر (پس از جنگ تحمیلی تا کنون) نرخ بیکاری دامنه ی تغییرات کمی داشته و حداقل ۹ درصد و حداکثر ۱۴ درصد بوده است، درحالی که دامنه ی نوسان نرخ تورم بسیار زیاد بوده، به طور مثال در سال ۷۴ تورم ۵۰ درصد داشتیم، در یکی ۲ سال دوره ی ریاست جمهوری حسن روحانی این نرخ تک رقمی شد و باز در سال ۹۸ به حدود ۴۱ درصد رسید و احتمال دارد امسال بیشتر هم شود.

 

در همین خصوص شاخص فلاکت در ۲۰ استان ایران از میانگین کشوری فراتر رفته است. محاسبات نشان می‌دهد، دست‌کم ۸ استان ایران از حیث شاخص فلاکت، یعنی مجموع نرخ بیکاری و نرخ تورم، در محدوده بالای ۶۰ درصد جای گرفته‌اند.

 

برای نخستین‌بار محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌ جمهوری فعلی ایران، به‌ عنوان کاندیدای انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۱۳۸۸، در یک مناظره تلویزیونی با محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت، از رسیدن شاخص فلاکت ایران به ۴۰ درصد پرده برداشت.

برآوردها نشان می‌دهد شاخص فلاکت در استان‌های مرکزی ایران، وضع بهتری نسبت به استان‌های مرزی در پایان تابستان ۱۴۰۰ داشته است. فارس، گیلان، کرمان، زنجان، گلستان، بوشهر، اصفهان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و یزد هم در محدوده نارنجی یعنی کانال ۵۵ تا ۶۰ درصدی شاخص فلاکت قرار دارند.

 

همچنین استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، لرستان، خوزستان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و هرمزگان در محدوده قرمز بالای ۶۰ درصدی شاخص فلاکت جای گرفته‌اند.

 

یکی از دلایل اصلی وضع بهتر استان‌های قم، تهران و سمنان نیز از حیث شاخص فلاکت، نرخ تورم پایین‌تر از سایر استان‌ها، در پایان تابستان امسال بوده؛ به‌ گونه‌ای که نرخ تورم ۱۲‌ ماه منتهی به شهریور امسال در استان قم ۴۱٫۳ درصد، تهران ۴۱٫۸ درصد و سمنان ۴۳٫۲ درصد بوده است؛ افزون بر این نرخ بیکاری در این ۳ استان به‌ترتیب ۸٫۵ درصد، ۸٫۹ درصد و ۶٫۵ درصد برآورد شده است. این در شرایطی است که استان‌های کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی، زنجان، چهارمحال و بختیاری، کردستان، خراسان شمالی و ایلام در شهریورماه با نرخ تورم بالای ۵۰ درصد مواجه شده‌اند.

 

۷ استان ایران شامل استان‌های قزوین، مازندران، اردبیل، فارس، سمنان، همدان و زنجان در فصل تابستان امسال نرخ بیکاری کمتر از ۷ درصد را تجربه کرده‌اند؛ درحالی‌که بالاترین نرخ بیکاری در استان هرمزگان ۱۸٫۲ درصد به ثبت رسیده و پس از آن استان‌های خوزستان ۱۴٫۳ درصد، کرمانشاه ۱۴ درصد، یزد ۱۳٫۶ درصد، اصفهان ۱۲٫۶ درصد، چهارمحال و بختیاری ۱۲٫۴ درصد، لرستان ۱۱٫۸ درصد، گیلان ۱۱٫۶ درصد، خراسان‌شمالی ۱۱٫۴ درصد، سیستان و بلوچستان ۱۱٫۲ درصد، کرمان ۱۱٫۱ درصد، بوشهر ۱۰٫۵ درصد و کهگیلویه و بویراحمد ۱۰٫۲ درصد قرار دارند. همچنین از ۳۱ استان ایران در پایان تابستان امسال ۱۳ استان نرخ تورم دورقمی را تجربه کرده‌اند.

 

در پایان این گزارش باید عنوان شود که خوزستان یک استان ویژه و خاص است و انتظار می رفت که اداره ی آن هم در سالهای گذشته به صورت ویژه و خاص انجام شود، اما متاسفانه معمولا ضعیف ترین مدیران و مسئولان در استان انتخاب و منصوب شده اند، ضمن اینکه نمایندگان خوزستان نیز جزو ضعیف ترین نمایندگان بوده اند که کارآمدی پایینی داشته اند. لذا اگر دولت جدید و نمایندگان مجلس انقلابی می خواهند راه مسئولین پیشین خود را نروند باید باتوجه به این آمارها مسائل و مشکلات استان خوزستان را با برنامه ریزی حل و فصل نمایند.

 

فرشاد بهمن

https://hoorkhabar.ir/698493کپی شد!
215
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.