انتقال آب، وظایف مسئولین و راهکارهای پیشنهادی

به گزارش هورنیوز، یکی از جنجالی ترین و پر چالش ترین مباحث یک دهه اخیر خوزستانی ها که همیشه سر و صدای آن به گوش می رسد و هر زمان که بخواهیم در مورد آن صحبت کنیم، بحث تازه و داغ است موضوع انتقال آب از سرشاخه های کارون به استانهایی است که به گفته ذی نفعان برای شرب است و صنعت و به گفته کارشناسان محیط زیست، مخرب است برای کشاورزی.

 

اما علیرغم تمامی هشدارها هزینه های هنگفت و سرسام آوری سالانه خرج انتقال آب با حفر تونل ها و کارگزاری لوله های عظیمی می شود که به غیر از مصیبت و بیکاری برای کشاورزان و محیط زیست خوزستان ارمغان دیگری به همراه نداشته است.

 

اما گروه کلاب هاوسی صدای خوزستان در یکی از مباحث با موضوع انتقال آب خوزستان، وظایف مسئولین و راهکارهای پیشنهادی به بررسی ابعاد این طرح با حضور مسئولین، کارشناسان، فعالین محیط زیست و خبرنگاران کشوری این حوزه پرداخت که هر کدام حاوی نکاتی عجیب و تازه ای بود.

 

علی بهمن مدیر پایگاه خبری تحلیلی هورنیوز به عنوان مجری گروه فوق در ابتدا گفت: متاسفانه انتقال آب استان خوزستان و استانهای همجوار طی سالهای گذشته توسط لابی کویرنشینان آن قدر قوی انجام شده که تونل های احداث شده بزودی شاهد جاری شدن آبی در خود خواهند بود که تنها به خشک شدن استان زرخیر و مظلوم خوزستان منتهی می شود و عده ای هم در این بین معتقدند که نمایندگان خوزستان در زمینه جلوگیری از این اتفاق تلخ به خوبی وارد عمل نشده اند و طی یک دهه اخیر اصفهانی ها با حضور در کانون قدرت و بخش های مختلف وزارتخانه های متولی انتقال و توزیع آب توانسته اند به اهداف خود در این زمینه برسند.

 

مسعود اسدی رئیس نظام صنفی کشاورزی استان خوزستان گفت: بحث فوق، بحث حیات مردم خوزستان و قوت لایموت کشاورزان است، زیرا با توجه به خشکسالی که گرفتار آن شدیم و کمبود آب کشاورزی در خوزستان محدود و در تابستان امسال قطعا کم آبی باعث فقر برای کشاورزان خواهد شد و معیشت آنها به خطر می افتد و چه بسا شاهد کوچ روستاییان به حواشی شهرها هم باشیم.

 

محمد مالی صاحب امتیاز روزنامه سراسری خوزی ها گفت: متاسفانه طرح انتقال آب علیرغم تمامی مخالفت های قانونی و زیست محیطی از ۲۰ سال گذشته آغاز شده و با تمامی اهداف تامین آب شرب، تامین آب کشاورزی و صنعت باعث بهم خوردن اکوسیستم خوزستان شده که مشکلات اجتماعی، اقتصادی و حتی جغرافیایی برای ما بوجود آورده است.

 

رضا برات پور سردبیر سایت خبری قلمنا گفت: موضوع انتقال آب از سرشاخه ها به یکی از مهمترین دغدغه های خوزستانیها تبدیل شده و مدام شاهد پیگیری عدم انتقال آب توسط شهروندان و مسئولین هستیم، زیرا معتقدیم رودخانه کهنسال کارون با ۸۹۰ کیلومتر طول و عبور از ۱۲ شهر خوزستان و استانهای مختلف حیف است که با طرح های غیرکارشناسی با این وضع رو به رو شود که در جغرافیا اهواز تنها بوی تعفن آن به مشام برسد.

 

نوید قائدی تحلیل گر مدیریت شهری اهواز و خوزستان گفت: اگر خواسته باشیم از مسائل اکولوژیکی و عواقبی که این اتفاق غیرکارشناسی برای ما دارد بگذاریم، مطمئن باشید تا ده سال آینده بدلیل این ندانم کاری مان باید شاهد رقابت و درگیری برای تامین آب کشاورزی و شرب مردم خوزستان باشیم.

 

هومن خورشید از فعالین اجتماعی استان خوزستان گفت: خوزستان با یک نقطه شکافی رو به رو است که همیشه باعث مشکلات برای ما شده است و آن این است که منابع استان هر جای کشور دچار مشکل می شود ملی است و هر جا خوزستان دچار مشکل می شود علیرغم جاری بودن ظرفیتهای فراوان نمی تواند به فریاد خوزستان برسد. اگر قرار بر ملی بودن منابع خوزستان است که همین گونه هم می باشد، پس موضوع کشاورزی که غذای کشور را تامین می کند باید با نگاه ملی دیده شود، یا در بحث پتروشیمی ها اگر موضوع پتروشیمی ها یک موضوع ملی است پس باید به موضوع آلایندگی های زیست محیطی آن هم توجه کرد و شکاف ایجاد شده را کاهش دهیم.

 

وی بیان داشت: متاسفانه ما در زمینه جلوگیری از طرح های انتقال آب در سطح ملی تاثیرگذاری چندانی نداشتیم و این موضوع باعث اتفاقات تلخی برای خوزستانی ها شده است.

 

مرضیه لرکی دانش آموخته ی جامعه شناسی و فعال محیط زیست گفت: خوزستانی ها باید وارد عرصه ی مسئولیت های ملی و حاکمیتی شوند، متاسفانه در ایران توسعه ی ناپایدار مسیر توسعه را در فلات مرکزی کشور متمرکز کرده و بار آن را روی دوش منابع آب گذاشته، آنچه باعث بی عدالتی در خوزستان از سهم توسعه شده ملغمه ای حاصل از تفکر سرمایه داری و نگاه منطقه ای است و تنها راه ملی شدن مسائل و تنش های آبی خوزستان است، در این بین مطالبه ی جدی کنشگران و رسانه ها باید تامین خقابه ی رودخانه ها و تالاب های خوزستان باشد.

 

فاضل خمیسی دیگر فعال اجتماعی سیاسی گفت: شورای انتقال آب بالاترین مرجع تصمیم گیری در زمینه انتقال و توزیع آب از یک نقطه به نقطه دیگر است و جالب اینکه اغلب نمایندگان ناظر در این شورا غیر خوزستانی و غیر چهارمحالی و بختیاری هستند و بیشتر استانهایی در این شورا نماینده دارند که به شدت بدنبال انتقال آب هستند.

 

جاسم شدید زاده نماینده مردم اهواز در مجلس ششم گفت: به یاد دارم پیشنهادی به رئیس جمهور و وزارت نیرو ارسال شده مبنی بر اینکه شورای عالی آب حذف و شورای تخصصی و نظارت کننده ای متشکل از معاون اول رئیس جمهور، معاون قوه قضائیه، نمایندگان خوزستان و چهارمحال و بختیاری و محیط زیست که تخصص آب و منابع طبیعی را دارند تشکیل و در زمینه های توزیع و یا عدم توزیع آب تصمیم جدی بگیرند. موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت این است که هیچ طرحی بدون تصویب دولت و مجلس و بدون اجازه محیط زیست در کشور در زمینه انتقال آب انجام نشود، زیرا دو انتقال اخیر ۵۸۰ میلیون متر مکعبی و بهشت آباد بدون دریافت مجوزهای زیست محیطی انجام شده است.

 

مسعود اسدی گفت: متاسفانه در زمینه انتقال آب همیشه شاهد عدم توازن بین خوزستان و سایر استانها بوده ایم و برخی از استانها قصد سیر شدن از این قضیه را ندارند، اما سوال اینجاست که چرا کیفیت یک نماینده خواهان انتقال آب با کیفیت نماینده خوزستان در زمینه پیگیری و به نتیجه رسیدن برابر و یکسان نیست و اینکه آنها همیشه موفق تر عمل کرده اند. اینکه ما ۱۸ نماینده داریم و آنها ۱۹ نماینده و از طرفی لابی آنها بسیار قدرتمندانه است و استانهای کویری و آذربایجان را با خود همسو می بینند و به راحتی در دولت با قدرتی که دارند نسبت به طرح های انتقال آب موفق عمل می کنند و حتی در خصوص آبدارچی حاضر در وزارت نیرو تصمیم می گیرند. بدون شک اصفهانی ها با وقت گذاشتن در وزارتخانه ها و استفاده گرفتن از نیروهای خود در پست ها و سمت های حساس به خصوص در حوزه آبریز کشور در تمامی تصمیم ها تاثیرگذار هستند به گونه ای که اکنون ۹ حوزه وزارتخانه در اختیار اصفهانی ها است و قطعا با برنامه ریزی که آنها انجام می دهند در دولت آینده هم بیشترین سهم را خواهند داشت و شاید هم شاهد این باشیم که وزیر آینده نیرو هم یک اصفهانی باشد.

 

وی ادامه داد: اکنون فردی در وزارت نیرو مشغول کار است به نام حاجی رسولی ها که مسئول آبهای کشور است و ما تنها همانند یک ناطور برخورد می کنیم و هر آنجا که تونلی احداث شد فریاد می زنیم و آن قدر هم فریاد زدیم که حساسیت مردم کم شده و در نهایت آب را هم برده اند و دستمان خالی تر از روز قبل شده است. از این رو تنها راه برای خوزستانی ها مطالبه گری در زمینه حق آبه محیط زیست و کشاورزی و … است، زیرا ما کشاورزانی داریم که ۳۰ سال در حال کار هستند ولی مجوز برداشت آب به صورت دائمی ندارند و تنها به صورت فصلی می توانند بروند و این قرارداد را تمدید کنند.

 

محمد مالی گفت: ایران در ۳۰ قرن با دو معضل بزرگ روبه رو بوده است، یکی موضوع هجوم بیگانگان و یکی هم موضوع خشکسالی و میرآب ها. در تاریخ ما داریوش و آناهیتا افرادی بودند که کم آبی را نکوهش می کردند و نشان می دهد که ایران از گذشته با کم آبی روبه رو بوده است، اما ناظر بر آب در کشور حکومت بوده و عامل توزیع آب هم حکومت است. اما سوال من اینجاست که چرا وقتی ۷۰ درصد بارندگی و آب موجود در کشور در منطقه غرب وجود دارد، اما ۵۰ درصد جمعیت ایران در شرق کشور زندگی می کنند و چرا باید کشاورزی را در مناطق خشک و فلات کویری دنبال کنیم و در فلاتی که آب وجود دارد هر روز شاهد کاهش کشاورزی باشیم و اثرات زیست محیطی را ببینیم. من فکر می کنم در موضوع آب و موضوع کشاورزی باید بازنگری مهندسی صورت گیرد تا بتوانیم در زمینه آب به مشکل برنخوریم.

 

نوید قائدی گفت: اولین حلقه مفقوده در زمینه تامین آب کشور، موضوع آمایش سرزمینی است و متاسفانه ما در این زمینه خوب کار نکرده ایم و در خوزستان چیزی به این نام وجود ندارد.

 

وی ادامه داد: ما در خوزستان ۳٫۲ میلیون هکتار زمین قابل کشاورزی داریم و تنها یک میلیون هکتار از آن به زیر کشت می رود، این در حالی که اگر آب به این اراضی برسد اتفاقات بزرگی در زمینه کشاورزی رخ می دهد. اما سوال پیش می آید و آن اینکه برنامه ما برای آینده چیست، آیا می خواهیم کشاورزی را توسعه دهیم یا خیر، آیا می خواهیم نخیلات را به نتیجه مطلوب برسانیم یا خیر، آیا حق آبه به حق کشاورزان و محیط زیست را می خواهیم تامین کنیم یا خیر؟ در قانون و در دو بند ۲۹ و ۴۴ وظایف قانونی توزیع آب در شورای عالی آب به صراحت گفته شده و متاسفانه به این دو بند به هیچ وجه عمل نشده و قطعا می توانیم بدلیل حفر ۴ تونل و انتقال ۱٫۳ میلیارد متر معکب آب شکایت کنیم و مسئولین گذشته و حال را به دادسرا احضار کنیم.

 

مهدی قمیشی رئیس دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در اینکه انتقال آب کاری اشتباه و تخلفی آشکار در مسائل آبی کشور است و وزارت نیرو به این دلیل باید مورد بازخواست قرار گیرد شکی نیست، ولی سوال من اینجاست که چرا برای این موضوع تاکنون یک گفتمان ملی صورت نگرفته است. چرا باید در کشورهای دیگر برای موضوعات این چنینی گفتمان علمی و ملی انجام و به یک نتیجه واحد و مشخص رسید ولی در کشور ما اینگونه نباشد، به نظر من این گفتمان باید هر چه سریع به نتیجه برسد و اگر طرح انتقال آب با در نظر گرفتن تمام جوانب خوب است خوب انجام شود و اگر خوب نیست که صد در صد خوب نیست پس دیگر صحبتی در رابطه با انتقال آب صورت نگیرد و شاهد لابی گری برای افزایش سهم انتقال به صورت مداوم نباشیم، زیرا ما مطمئن هستیم در صورت تشکیل این گفتمان تمامی اعضا با انتقال آب مخالفت خواهند کرد.

 

وی بیان داشت: کشور ما کشور کم آبی است، اما از نظر کارشناسی در هیچ نقطه ای کمبود آب شرب و صنعت نداریم، اما آبی که فلات مرکزی خواهان آن هست تنها برای توسعه کشاورزی آن هم از نوع پرآب است و بدون شک هر جا ما در خصوص آب گیر داریم بدانید که موضوع توسعه کشاورزی در میان است.

 

هومن خورشید گفت: بدون شک در سطح ملی هیچ بخش نامه و قانونی در زمینه صنعت و انتقال آب و کشاورزی کم نداریم، اما در زمینه اجرا برعکس قوانین اجرا می شود و متاسفانه ما هم کارشناس ملی و مدیر اجرایی در سطوح بالا آن چنان که باید و شاید نداریم و در تخصیص آب به خوزستان شاهد نقص هستیم و در سازمان مدیریت منابع آب کشور جایگاهی نداریم. متاسفانه اصفهانی ها که به شدت به دنبال انتقال آب هستند در تمامی سطوح تصمیم گیری و برنامه ریزی انتقال آب حضور دارند و ما باید تمامی نیازهای حق آبه خود را با امضاء آنها طلب کنیم. اما ما باید به فکر تامین حق آبه تمامی تالابها و کشاورزی و رودخانه ها و … باشیم و درختکاری که برای خوزستان تصویب شده را به عدد واقعی برسانیم.

 

فاضل خمیسی گفت: عمده بحث عقب ماندگی ما در کشور بحث کمبود آب است و مشکلات آب در کشور ما مشکلی تاریخی است و اگر در حاکمیت اخلاق حکومت مدارانه رعایت می شد به هیچ وجه شورای عالی آب تن به نابودی محیط زیست خوزستان نمی داد و جالب اینکه وزارت صنعت هم در زمینه انتقال آب تاثیر گذار است و اگر چاره ای به دست استانهای مرکزی بود قطعا نفت خوزستان را هم می بردند و بهتر از ما از این نعمت بهره مند می شدند. متاسفانه ما در زمینه گردشگری هیچ سهمیه آبی نداریم، این در حالی است که نماینده های ما برای این موضوع هم هیچ حرکتی نکرده اند و صاحب نفوذ هم نیستند.

 

جاسم شدید زاده گفت: در حال حاضر آورد رودخانه کارون ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیوت متر مکعب است که اگر برآورد ۵۰ سال اخیر را هم بررسی کنیم باز به همین رقم می رسیم، اما وزارت نیرو آماری خلاف واقع اعلام می کند و سهمیه آب استان را مناسب در نظر نمی گیرند، زیرا خوزستان تنها در نیشکر ۳٫۶ میلیارد متر مکعب آب می خواهد در مصارف خانگی ۸۰۰ میلیون متر مکعب، در پالایش رودخانه ۱٫۴۰۰ میلیارد متر مکعب، طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و طرحهای که توسط سازمان آب و برق تایید شده اند آب می خواهند و صنعت و … هم آب می خواهند و نیاز استان بیش از ۲۰ میلیارد متر مکعب در سال است که به هیچ وجه این رقم به ما داده نمی شود و قطعا حتی یک قطره هم نمی توانیم آب به جایی انتقال دهیم.

 

وی بیان داشت: تونل ۵۸۰ میلیون متر مکعبی بهشت آباد به هیچ وجه مجوز زیست محیطی ندارد و مخالفت ها هم اعلام شد، ولی لابی یزد و کرمان و اصفهان آن قدر قوی بود که کار در حال انجام است و ما نباید انتظار داشته باشیم حاکمیت انتظارات ما را برآورده کند و باید از قدرت ذاتی خود در استان استفاده بگیریم و اهرم فشاری بر تصمیم گیران بزرگ کشور ایجاد کنیم.

 

محمد لاری پژوهشگر و مدرس برنامه ریزی شهری و منطقه ای گفت: ما در یک وضعیتی بحرانی قرار داریم، زیرا هر وقت پدیده ای از وظیفه ذاتی خود دور شود و به خود ضربه وارد کند تبدیل به بحران می شود و اکنون در زمینه آب که مایه حیات است با یک بحران مواجه شدیم و تمامی زوایا انتقال آب دیده نشده است. متاسفانه این موضوع فقط به عرصه مدیریت منابع آب بر نمی گردد و در شورای عالی آب هم تصمیماتی ضد منابع آب کشور در حال انجام است و مبجوریم برای تعادل منطقه ای کارهایی کنیم که کل کشور را با مشکل مواجه کنیم. جای نگرانی دارد که استانهایی که فاصله کمتری تا مرکز دارند و به قدرت نزدیکتر هستند کارشان و تصمیم گیری هایشان زودتر به نتیجه برسد و استانهای دور کمتر به نتیجه برسند، این قضیه نه تنها در آب بلکه در منابع و تسهیلات بانکی و جذب بودجه و اشتغال و … هم صدق می کند. به عقیده من ما باید برویم و در مرکز به نتیجه برسیم، با غر زدن و جریحه دار کردن احساس مردم نمی شود به نتیجه دلخواه رسید.

 

نعیم حمیدی مدیر سایت خبری عصرما گفت: متاسفانه ما در ساختار دیوان سالاری دولت ایران با فساد مزمنی روبه رو هستیم و بعضا فساد به صورت متوالی انجام می شود، زیرا تصمیم ها بدون تمامی افراد و یا استانهای ذی نفع گرفته می شود و این فسادزا است و از دید من باید گفتمان ملی در زمینه آب در کشور تشکیل شود. متاسفانه دو موضوع در وزارت نیرو باعث فساد شده است، اول اینکه فروشنده برق هستند و دوم مالکیت آب را در دست دارند و برای این دو موضوع شاهد توسعه صنعت فرسوده و غلط سدسازی هستیم و دست هم از این کار برنمی داریم، از این رو سیاست سد سازی را بزرگترین خطا برای محیط زیست می دانم چون راهکاری علمی برای این موضوع نداریم.

 

عارف دورقی مدیر سایت خبری ایفا نیوز گفت: متاسفانه آنچه که امروز در حال اتفاق است بحث انتقال آب است و به شکل مخفیانه همه کارها در حال انجام می باشد و با قدرت استانهای اصفهان و کرمان هر سال بودجه لازم برای این طرح اخذ شده، اما بد قضیه اینجا است که ما دو دوره رئیس کمیسیون انرژی داشته ایم و تا این دو نماینده خوزستانی ردیف بودجه را امضاء نمی کردند این طرح به مجلس آورده نمی شد که گویا هر دو نماینده خوزستانی امضاء کرده اند و بودجه هم اختصاص یافته است و طرح ها هم در حال اجرا هستند!

 

وی ادامه داد: ما ۹ نماینده در کمیسیون انرژی داریم ولی روستاهای باغملک در کنار سد کارون بعضا تا ۴ روز بی آبی و کمبود و تنش آبی را تجربه کرده اند، یا اینکه بدلیل مصرف بالای برق و جلوگیری از خاموشی ها ابلاغیه ای مبنی بر کت نپوشیدن را می بینیم.

 

دورقی گفت: مطمئن هستم بزودی و با قدرت پروژه های انتقال آب افتتاح خواهند شد و برای شرب هم نخواهند بود و نماینده های ما هم به این مراسم دعوت می شوند و در نهایت با این توجیه که آب برای شرب انتقال یافته است، قصد دارند که کم کاری خود را پوشش دهند و قطعا در آینده با بحران آب در کشاورزی روبه رو خواهیم شد و باید نمایندگان مجلس پاسخگو باشند.

 

ساناز ابراهیمی دانشجوی دکتری منابع آب دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اگر به قانون توزیع عادلانه آب برگردیم می بینیم که توزیع آب با دولت است و بعدها به وزارت نیرو آمد، اما جالب اینجاست که وزارت صمت مصاحبه می کند و قول انتقال آب برای صنعت اصفهان را می دهد، این در حالی است که تعداد چاه های غیرمجاز حفر شده در اصفهان ۸ هزار حلقه می باشد و سالانه ۳۷۵ میلیون متر مکعب آب برداشت می شود و اگر هر چاه آب ۴ میلیارد تومان هزینه در برداشته باشد با یک حساب و کتاب پی می بریم که اصفهانی ها به انتقال آب نیاز ندارند و با رقمی به مراتب پایین تر می توانند آب را از همین برداشت غیرمجاز ار چاه ها تامین نمایند.

 

زهرا کشوری روزنامه نگار حوزه محیط زیست گفت: جای تاسف دارد که تنها رودخانه قابل کشتیرانی در ایران یعنی کارون به این روز و حالت در آمده است و جای جای این رودخانه به شکل جزیره درآمده است و بدتر اینکه وزارت نیرو تصاویر منتشر از بستر کارون در اهواز را شیطنت رسانه ای می داند. جای نگرانی است که اصفهانی ها می توانند برای تمامی نیازهای خود حق آبه بگیرند و خوزستانی ها نه و حتی چهارمحال و بختیاری هم نمی تواند به نتیجه برسد.

 

محمد مالی در خصوص تصویر منتشر شده از خشکی کارون که وی برای اولین بار منعکس کرده بود و موجب تکذیب آن از سوی معاون وزیر نیرو هم شده بود گفت: تمامی تصاویری که از کارون منتشر شده است عین حقیقت می باشد، کافی است وی به سازمان مربوطه خود مراجعه کند تا متوجه شود که آورد رودخانه کارون به چه میزان عجیب و غریبی کاهش یافته و حدود ۵٫۳ میلیون متر مکعب کاهش را شاهد هستیم. من به جرات می گویم اقدامات وزارت نیرو باعث رخ دادن فجایع در خوزستان شده است و امروز بیش از ۱۰۰۰ روستا خوزستان دچار تنش و یا بی آبی هستند. دو طرح بهشت آباد و کوهرنگ ۳ رقمی بالغ بر ۷۳۰ میلیون متر مکعب آب را به اصفهان منتقل می کند و همگی این آب برای صنعت و کشاورزی است، آن وقت معاون وزیر نیرو جزیره های بوجود آمده در بستر کارون را شیطنت رسانه ای عنوان می کند و این اقدام وی بی اخلاقی است.

 

علیرضا عبدالله نژاد مدیر سایت خبر فوری خوزستان گفت: جای تاسف دارد که ما ۳ رئیس کمیسیون کشاورزی، انرژی و بهداشت را در مجلس داشته ایم، اما هیچ کدام نتوانسته اند برای تامین آب مورد نیاز استان در تمامی بخش ها ردیف بودجه ای در نظر بگیرند و یا اینکه مانع از تصویب ردیف بودجه برای انتقال آب شوند. متاسفانه خشک شدن کارون در مقطع اهواز و بوجود آمدن جزیره ها باعث تکدر خاطر مردم و شهروندان خوزستانی و اهوازی شده است و امیدواریم با ایجاد گفتمان ملی مانع از این انتقال شویم و از طرفی کاندیداهای ریاست جمهوری را بخواهیم و از آنها مواضع شان در خصوص انتقال آب را بدانیم و بتوانیم برای آینده تصمیم گیری کنیم، زیرا بخش عمده ای مهاجرت نخبگان از خوزستان بدلیل عدم توجه به خوزستان است.

 

مسعود اسدی گفت: جای تاسف است که بعد از ۱۸ سال وارد شدن خسارت به محیط زیست خوزستان بر اثر انتقال آب باز باید برای مسئولین وزارت نیرو دلیل و برهان بیاوریم که با این طرح ها مخالفت کند. از دید من اگر ما می خواهیم آب را در کارون ببینیم و جزیره ها را نبینیم راهی جز این نداریم که حق آبه ها را بگیریم، ما باید حق آبه کشاورزی را بگیریم، باید حق آبه هر چه را که وجود دارد بگیریم و نباید هم به اصفهانی ها گلایه کنیم، زیرا هر فردی برای زندگی بهتر و رفاه بیشتر در زادگاه خودش تلاش می کند و اتفاقا اصفهانی ها در این زمینه موفق بوده اند.

 

وی بیان داشت: در استان اصفهان ۱۵ میلیارد تومان توسط نمایندگان برای صنف کشاورزی جهت ورود به قضیه انتقال آب کمک می شود، اما در خوزستان مسئولین نظام صنفی کشاورزی باید دائم در دادگاه حاضر باشند و پاسخ این و آن را بدهند. به عقیده من باید از کشاورزان دفاع کرد، چون اقتصاد خوزستان وابسته به کشاورزی است و مردم خوزستان از کشاورزی بیشتر به نتیجه رسیده اند تا صنعتی دیگر، در دزفول، شوشتر، بهبهان، شادگان، دشت آزادگان و … هزاران نفر مشغول کار کشاورزی هستند و غذای کشور را تامین می کنند و اگر اینها را نتوانیم پاسخگو باشیم، باید شاهد افزایش جمعیت حاشیه نشین و ایجاد مناطقی مثل حصیرآباد، منبع آب، عین دو و … در اهواز باشیم. این افراد که در شهرهایشان پتروشیمی، صنعت فولاد و … نداشتند و همه کشاورز بودند و به دلیل خشک شدن زمین هایشان به حاشیه شهرها آمده اند و جالب اینکه همه آنها فاقد پروانه دائم برداشت آب بوده اند، این در حالی است که اگر امکانات کشاورزی و آب در خوزستان فراهم بود، این استان می توانست غذای ۲۳ درصد مردم جهان را تامین کند.

 

دکتر قمیشی گفت: مشکل ما در زمینه جلوگیری از انتقال آب این است که از انرژی و توان خود برای این موضوع علیرغم داشتن افراد بانفوذ در سطح کلان و ملی استفاده نمی کنیم، متاسفانه مجوز انتقال آب از سرشاخه ها را یک خوزستانی به اصفهانی ها داده است و بزرگترین ایراد ما این است که بسیار حجب و حیا در زمینه عدم انتقال آب داریم برعکس اصفهانی ها که با هیچ کس رودربایستی ندارند. یکی دیگر از مسائل اینکه ما نمی دانیم مواضع استاندارمان در خصوص انتقال آب چیست و اگر مواضع او همان مواضع قبلی است بهتر است که از استان برود، زیرا مردم هیچ مسئولی را نمی پذیرند که موافق انتقال آب باشد. از این رو می طلبد ما استانهای متضرر را از انتقال آب را با خود همسو کنیم و همچنین از آقای شمخانی که در شورای عالی امنیت ملی قرار دارد بخواهیم جلوی اشتباهات وزارت نیرو را بگیرد، زیرا معتقدیم صحبت های معاون وزیر نیرو در راستای توزیع برابر آب در کشور ایراد دارد و غلط است. ما باید دو مسئله پیشبرد اهداف از طریق استانهای درگیر مسئله و ورود شورای عالی امنیت ملی کشور به موضوع انتقال آب را تا رسیدن به نتیجه دنبال کنیم.

 

محمد مالی گفت: برای نجات ایران نیاز به گفتمان محیط زیستی داریم و امروز الفبای درد در سراسر ایران را الفبای محیط زیست می دانم و اگر این مسئله باز شد آن وقت می توانیم متوجه خسارت های فراوانی که به خوزستان بابت انتقال آب وارد شده است شویم. در این راه نیاز به قانونگذاری و ورود علما و کارشناسان و … داریم و وظیفه علما است که به این مهم ورود کنند.

 

رضا برات پور گفت: باید از خودمان بپرسیم چرا وقتی سیاست دولت به سمتی رفت که نابودی خوزستان را باید شاهد باشیم کسی نرفت و از حق خوزستان دفاع نکرد، چرا زمانی که وزیر نیرو بدون توجه به نظر ما صدای اصفهانی ها را شنید و صدای ما را نه، کسی صدایش درنیامد، ما مطمئن هستیم که انتقال آب برای شرب نیست، ما مطمئن هستیم تونل های احداثی برای انتقال آب برای کشاورزی و صنعت است زیرا فقط کوهرنگ ۳ می تواند ۵۰ سال آینده کرمان و اصفهان و یزد را برای آب شرب تامین نماید. در صورتی که می توانستیم به جای هزینه های هنگفت انتقال آب به اصفهان به شیرین سازی آب خلیج فارس روی آوریم و مانع از آسیب های فراوان به خوزستان شویم.

 

جاسم شدید زاده گفت: ما سندی در دست داریم که مسئولین نامه ای به شورای عالی امنیت ملی و رهبری نامه نوشته اند و پیشنهاداتی در خصوص عدم انتقال آب داده اند و مسئولین هم وعده داده اند که به غیر از آب شرب هیچ برداشتی صورت نمی گیرد، اما بدون شک دستهای پنهان مشغول کار خود هستند، در آن سند آمده که طرح بهشت آباد منافات با مسائل زیست محیطی دارد و مجوزی به آن اختصاص نمی یابد، آمده که برداشت آب با حجم قابل توجه از کارون و دز با توجه به اینکه میزان قابل توجه ای تولید برق را عهده دارند و با توجه به سرمایه گذاری های کلان فاقد توجیه است و اگر این انتقال صورت گیرد باعث تنش در منطقه می شود و نباید اجرایی شود، تکمیل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری با توجه به سرمایه گذاری کلان با انتقال آب دچار چالش می شود و با توجه به کاهش تخصیص آب به خوزستان و آسیب به تالابها و نخل ها و رودخانه ها و… این اتفاق نباید رخ بدهد و این نامه سال ۷۹ نوشته شده است و بدست رهبری هم رسیده است ولی مسئولین ترتیب اثری نداده اند. از دید من مسئولین و حاکمیت گوش شنوایی برای حرفهای ما ندارد و باید فکری برای این فاجعه و مهاجرت بزرگ مردم از خوزستان شود.

 

محمد لاری گفت: ابرمسئله آینده کشور ما موضوع محیط زیست است ولی قبول داشته باشیم مشکلات مدام در حال تغییر هستند و هر منطقه ای روی آوردها و ظرفیت های خود تاکید کرد می تواند با چالش و مشکل کمتری روبه رو شود. از این رو معتقدم اگر آب از خوزستان برود، تنها برای خوزستان مشکل ایجاد نمی شود و در آینده نزدیک باید شاهد مشکلات فراوانی برای سایر استانها باشیم و یک رقابت ناسالم و خطرناکی در زمینه انتقال آب صورت میگیرد. به نظر من ما به جای اینکه با استانهای لرستان و کهگیلویه بنشینیم باید مستقیما با اصفهانی گفتمان داشته باشیم و بر اساس مبنای توسعه محیط زیست حرفهایمان را بزنیم و نتیجه صحبت های خود را به حاکمیت بگویئم و آن وقت دنبال مطالباتمان باشیم.

 

نعیم حمیدی گفت: متاسفانه نمایندگان ما بدلیل منافع فردی و محلی از این قضیه چشم پوشی کردند به نحوی که در مجلس هشتم ۲ نماینده ما به تامین بودجه انتقال آب رای مثبت داده اند و بدتر اینکه همین دو نماینده از معترضین انتقال آب هم بوده اند. من می دانم که علمای ما در موضوع انتقال آب صریح حرف زدند و مواضع خود را اعلام کردند و این طرح را انگلیسی و یا همانند تصمیمات صدام اعلام کردند، اما متاسفانه باز این طرح انجام شد و اکنون با یک چالش اجتماعی روبه رو هستیم.

 

ساناز ابراهیمی گفت: یک جمله که مدتهاست وجود دارد این است که آب به سمت پایین دست جریان ندارد و به سمت پول و قدرت جریان دارد و هر جا که منافع افراد و گروه تامین شده است آب به آنجا می رود. از این رو ما باید به سمتی برویم که همه اقشار در زمینه انتقال آب نظر بدهند و از آن استفاده کنیم و اجازه ندهیم تصمیم گیری دست ذی مدخلان باشد.

 

زهرا کشوری گفت: یکی از مشکلاتی که ما باید به آن توجه کنیم این است که اجازه ندهیم جنگ آب به جنگ قومیتی تبدیل شود، زیرا میدانم در استان اصفهان و یزد بر سر آب حوادث خوبی رقم نمی خورد. من معتقدم باید خوزستانی آمار مهاجرت و بیماری و عدم سرمایه گذاری بدلیل انتقال آب را به اطلاع مسئولین برسانند و تاکنون چنین آماری را ما ندیده ایم. به یاد دارم در موضوع سد گتوند ۱۱ روستا از بین رفت و مردم حتی نتوانستند پول زمین های خود را بگیرند و مسئول پیگیری آنها اکنون بدلیل فشارهای عصبی سکته کرده و روی ویلچر می نشیند. جای نگرانی است که بچه های آن روستا دیگر درس نخواندند و با همراه خانواده هایشان به اردکان برای کار رفته اند و آنجا هم نتوانسته اند با مردم ارتباط خوبی برقرار کنند. از این رو باید خسارت های وارد به استان خوزستان بدلیل انتقال آب برآورد و حتما رسانه ای شود.

 

سید حمید حسن زاده فعال سیاسی تجتماعی خوزستان گفت: متاسفانه چه در زمان گذشته و اکنون شهروندان استان خوزستان با مسئولین مشکل داشته و آن هم این بوده که نگاه مسئولین به خوزستان نگاه کارگاهی است و علیرغم وجود نمایندگان شجاع هم در مجلس باز نتوانستیم دید حکومت به خوزستان را تغییر دهیم. متاسفم که این را بگویم در برهه ای شهرداری زمین های خود را فروخت و به انتقال آب به یزد اختصاص داد، ما نیاز به یک مطالبه عمومی داریم، زیرا آمار مهاجرت بسیار ناگوار است و فکر می کنم بتوانیم با کاندیداهای ریاست جمهوری بنشینیم و از قبل مشکلات خوزستان و چالش ها را به او گوشزد نمائیم.

 

عبدالوهاب سیلاوی وکیل پایه یک دادگستری گفت: بی شک در قانون تمامی مسائل در خصوص انتقال آب یادآوری شده و هر جا که موضوع محیط زیست آسیب دیده است را باید پیگیری کنیم و در نهایت به شکایت برسیم. زیرا بستر طبیعی رودخانه ها از این موضوع آسیب دیده است و موضوع آب یک موضوع بین المللی است و تا زمانی که مجوزهای قانونی برای آن اخذ نشود نمی توان وارد انتقال آب شد. من فکر می کنم بتوانیم با گفتمان زیست محیطی این موضوع را به سرانجام برسانیم و گرنه با گفتمان سیاسی و امنیتی به هیچ نکته مطلوبی دست نمی یابیم.

 

محمد مالی گفت: متاسفانه مهاجرت بزرگی از جنوب کشور و خوزستان به سایر استانها آغاز شده و حفره بزرگی در خوزستان در حال شکل گرفتن است به نحوی که از سال ۹۲ تا ۹۶ متاسفانه ۳۶۰ هزار نفر از خوزستان مهاجرت کرده اند و این از خرید ملک در استانهای دیگر قابل رصد است و طبیعتا این رقم هنوز بسیار بیشتر از آمار ارائه شده است.

 

وی ادامه داد: اهواز تنها کلانشهری است که در ۱۵ سال گذشته با رشد منفی جمعیت روبه رو بوده است و اینکه تمام طرحهای محیط زیستی بر علیه اهواز و خوزستان بوده است، زیرا در این مدت اصفهان از ۱٫۵ میلیون نفر جمعیت به ۶ میلیون نفر رسیده است. ما به مسائل دیگر در زمینه محیط زیست اشاره نکردیم و آن اینکه هنوز از موضوع فاضلاب و فجایع سد گتوند رنج می بریم، هنوز از دهه ۵۰ تا کنون هیچ تصفیه خانه فاضلابی به اهواز اضافه نشده و مردم ۸۰ درصد آب شرب خود را از کارون تامین می کنند و علت های فراوان دیگری که باعث مهاجرت عجیب خوزستانی ها از این استان شده است.

 

پی نوشت: مسئولین مربوط به موضوع و نمایندگان خوزستان در مجلس با وجود دعوت به این بررسی همچون مباحث گذشته حضور نیافتند.

https://hoorkhabar.ir/694879کپی شد!
145
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.