چرا فساد در اقتصاد ایران بیداد می کند؟

هورنیوز – دکتر مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره فساد در اقتصاد ایران گفت: یکی از دلایل وجود فساد در اقتصاد ایران وجود منافذ قانونی است.

 

وی افزود: برخی قوانین و آئین نامه ها خوب نوشته نشده اند و همین هم باعث می شود که عده ای از گپ های قانونی سوء استفاده کنند.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دلیل دوم فسادهای اقتصادی را در اجرایی نشدن قوانین و آئین نامه ها دانست و افزود: اجرای برخی قوانین و مقررات نیازمند زیرساخت هایی است که باید آن ها را از قبل فراهم کرد.

 

به عنوان مثال برای جلوگیری از نوسانات قیتی و سوداگری ها و احتکارها باید مالیات هایی وضع شوند اما زیرساخت و سامانه های مورد نیاز آن فراهم نشده است.

 

رضاخواه گفت: برای رفع این فسادها باید چاره اندیشی کرد یعنی اگر قانونی وجود ندارد باید قانونی تصویب و اجرا شود و اگر هم منافذ قانونی داریم باید این منافذ را بست.

 

این نماینده مجلس اظهارکرد: یکی از دلایل اجرایی نشدن قوانین، تنبیه نشدن افرادی است که قانون را اجرایی نمی کنند و ما هم در مجلس یازدهم به دنبال همین کار هستیم.

 

در ادامه، دکتر مرتضی افقه عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: فساد اقتصادی در دو سطح کارکنان و مدیران ریشه در نابرابری و فقر دارد ضمن اینکه قبح این کار هم ریخته شده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نابرابری، زمینه فساد را فراهم می کند گفت: سرمایه اجتماعی و اعتقادات مردم در اوایل انقلاب در حدی بالا بود که کوچکترین سوء استفاده از امکانات دولتی هم صورت نمی گرفت اما به تدریج قبح این کارها ریخته شد.

 

افقه اظهارکرد: تعریف ما از فساد در نظام ارزشی و دینی متاسفانه محدود به سه چهار مورد خاص مانند شرب خمر و بی حجابی شده اما فسادهای اداری و اقتصادی که تعرض به بیت المال تلقی می شود و در نظام دینی ما هم بسیار از آن ها نهی شده خیلی جدی گرفته نمی شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: تا زمانی که در نظام ارزشی حاکم بر آموزه های دینی تحولی ایجاد نشود بعید میدانم که این فسادها برطرف شوند.

https://hoorkhabar.ir/691027کپی شد!
92
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.