غیزانیه قربانی بی تدبیری دولت مردان

هورنیوز – در این روزهای بهاری نام بخش غزانیه از توابع شهرستان اهواز خیلی بر سر زبان ها افتاده و نقل محافل گوناگون شده است، همه جا چه در خوزستان و چه در سطح کشور صحبت از این بخش ثروتمند ولی به تمام معنا محروم در میان خواهد بود.

اما چرا به یک باره نام غیزانیه در همه جا پیچید و همه به ویزه مسئولان استانی و کشوری متوجه شدند مردمی د چند کیلومتری مرکز استان خوزستان یعنی اهواز هستند و در بخش غیزانیه زندگی می کنند.

۳۰۰ چاه نفت در غیزانیه

قضیه از آنجا شروع شد که مردم بخش غیزانیه که از سال های دور با مشکلات کم آبی و بی آبی مواجه بودند در چند ماه اخیر این مشکل تشدید شد به طوری که زندگی را بر اهالی این بخش محروم سخت کرد.

سوالی که مطرح می شود این است که غیزانیه کجا قرار دارد؟ که در جواب این سوال باید گفت که بخش غیزانیه، یکی از بخش ‌های اهواز در خوزستان است. این بخش در واقع بزرگترین بخش شهرستان اهواز و در قسمت شرقی و در ۴۵ کلیومتری مسیرهای اهواز به ماهشهر، رامشیر، رامهرمز، بهبهان، امیدیه و هفتگل قرار دارد.

آن طور که محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است بیش از ۳۰۰ چاه نفت در بخش غیزانیه خوزستان قرار دارد. علاوه بر واقع شدن شرکت ‌های نفت و گاز کارون و مارون، شرکت ملی حفاری ایران، پتروشیمی مارون و پتروشیمی رازی، مسیر ترانزیت بنادر ایران نیز در این بخش هستند.

غیزانیه از دو دهستان مشرحات و غیزانیه تشکیل شده که حدود ۸۵ روستا نیز در این بخش وجود دارد و شغل اکثر ساکنان این روستاها کشاورزی و دامپروری است.

روستای برومی، روستای نزهه، عوده و روستای غیزانیه بزرگ از جمله روستای پرجمعیت غیزانیه هستند که اعضای شورای آنها ۵ نفر یعنی اندازه برخی از شهرها است. عوافی، شاخ گوپال، عرب راشد، عین الزمان، سودان، گرایید، رحمانیه، حفیره، طویله، مشرحات، حلو جاکع، ام الدیای یک، ام الدیای دو، غدیر حسبه، روزنه، چاورشام و صحبنات از جمله روستاهای بخش غزانیه هستند که با مشکل بی آبی مواجه هستند.

وعده های غیر عملی و توخالی مسئولان

اما اهالی بخش غیزانیه در طول دوران انقلاب اسلامی نیز همیشه در صحنه بودند به طوری که بیش از ۳۰ شهید والامقام تقدیم به اسلام کردند که شهید عبدالحسین مجدم، شهید عدنان مقدم و شهید فاخر زاهدی از جمله آنها هستند.

با مشکلات بی آبی که برای مردم غیزانیه به وجود آمد بیشتر اهالی این منطقه شغل خود که دامپروری و کشاورزی بود را از دست دادند و خانه نشین شدند که زندگی آنها به سختی می گذرد.

مردم غیزانیه که از وعده های غیر عملی و توخالی مسئولان استان خوزستان به ستوه آمده بودند و صدایشان نیز به جایی نمی رسید تصمیم گرفتند که خود دست به کار شوند و فریاد مظلومیت و محرومیت خود را به گوش مدیران استانی و کشوری برسانند.

تعدادی از اهالی غیزانیه در روز سوم خرداد ماه جاده ترانزیتی خوزستان به استان های چهارمحال بختیاری و اصفهان و خوزستان به کهگیلویه و بویر احمد را بستند که واکنش هایی را در پی داشت.

در همین ارتباط محسن دالوند فرمانده انتظامی شهرستان اهواز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اعتراض مردم به تامین نشدن آب شربشان یک مطالبه قانونی است اما بایستی در مجرای قانونی انجام شود. تعدادی از مردم غیزانیه در اعتراض به بی توجهی مسئولان به تامین نشدن آب شربشان اقدام به بستن جاده “اهواز- رامهرمز- امیدیه” کردند که برای مدتی اخلال در تردد مسیر ترانزیتی گردید که پلیس برای جلوگیری از این کار وارد عمل شد.

وعده استاندار خوزستان در دی ۹۵

فرمانده انتظامی اهواز تصریح کرد: دو نفر از تجمع کنندگان به صورت سطحی مجروح و بازداشت شدند و در حال حاضر هیچ مشکلی ندارند. البته حسب وظیفه اخلاقی با تماسی که با فرماندار اهواز داشتم تامین آب مردم به وسیله تانکر در دستور کار قرار گرفت.

اما مشکلات آب غیزانیه مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه سال ها است که این مشکل وجود دارد و مردم منطقه در انتظار وعده های مسئولان برای حل آنها هستند.

نشست بررسی مشکلات بخش غیزانیه، شامگاه یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ همزمان با افتتاح مسجد حضرت قائم (عج) در روستای ‘عوده’ برگزار شد که استاندار خوزستان در این نشست با بیان اینکه در سه ماه آینده باید آب شرب بهداشتی و کافی برای بخش غیزانیه تامین شود، با انتقاد از محرومیت روستاهای این بخش از آب شرب، یکی از بدیهی ترین نیازهای بشری و حقوق مردم بر حکومت و دولت را سلامت و تامین آب شرب بهداشتی برای مردم دانست.

اما این تنها قول غیر عملی استاندار خوزستان برای برطرف شدن مشکل آب منطقه غیزانیه نبود زیرا وی در روز ۲۴ مهر ۱۳۹۸ در حاشیه بازدید از پروژه خط آب ‌رسانی غیزانیه با بیان این‌ که یکی از مشکلات اصلی این منطقه موضوع آب است اظهار کرد: طی بازدیدی که در اواخر سال ۹۵ از بخش غیزانیه انجام شد قرار بود این موضوع در سریع ‌ترین زمان ممکن حل شود.

عدم تحقق وعده وصل ۴۵ روزه آب غیزانیه

شریعتی با بیان این ‌که ۲۳ کیلومتر خط لوله در شرق غیزانیه باید اجرا شود گفت: تاکنون ۱۲ کیلومتر از آن انجام‌شده است و ۱۱ کیلومتر دیگر قرار است ظرف ۲ تا ۳ ماه آینده  تکمیل شود تا بتوانیم بخش شرقی غزانیه را آب‌رسانی کنیم.

‌غلامرضا شریعتی ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ نیز ‌در حاشیه بازدید از روند اجرای طرح آبرسانی به بخش غیزانیه در گفت و گو با تسنیم اظهار کرد: آنچه به بنده قول دادند زودتر از موعد آب شرب وصل خواهد شد، چون چندین بار به مردم قول دادیم و عملی نشدند با احتیاط می ‌گویم ۴۵ روز آینده آب شرب غیزانیه وصل خواهد شد.

اما به سراغ چند تن از اهالی بخش غیزانیه رفتیم تا درد دل های آنها را نیز جویا شویم که حسن ترابی از اهالی روستای غزانیه بزرگ با بیان اینکه داشتن آب یکی از نیازهای اولیه است، می گوید که آقای استاندار در سال ۹۵ در سخنرانی خود قول داد که ظرف ۴۵ روز مشکل آب غیزانیه حل می شود از آن حرف ۴ سال گذشت نه تنها آب بهتر نشد بلکه بدتر هم شد، ما چندین سال است که برای شرب آب می خریم، دام هایمان نیز از بی آبی تلف شدند برای شست و شو و حمام هم آب نداریم.

وی با اشاره به این مطلب که کل بخش غیزانیه مشکل بی آبی دارد، تصریح می کند: وقتی آدم در حال خفه شدن است مجبور به دست و پا زدن است و ما به خاطر اینکه صدایمان به مسئولان برسد مجبور شدیم برای چند دقیقه جاده اهواز را ببندیم که برادران یگان ویژه جواب مردم تشنه را با گلوله دادند.

ما آب می خواهیم

یکی دیگر از اهالی بخش غیزانیه نیز عنوان می کند: تا اعتراض می کنیم به ما می گویند وهابی هستیم ما وهابی نیستیم ما مقلد رهبر انقلاب هستیم ما مشکل آب داریم متاسفانه مسئولان به وظایف خودشان برای رفع مشکلات مردم عمل نمی کنند کسی هم که اعتراض می کند به او می گویند وهابی و سیاسی.

اما جعفر مجدمی رئیس شورای اسلامی روستای نزهه و عضو شورای بخش غیزانیه نیز می گوید: نزدیک ۵۰ سال است که روستاهای بخش غیزانیه مشکل آبرسانی دارند، سال ۸۲ پروژه آبرسانی در دو فاز به صورت غیر کارشناسی و عدم نظارت کافی متاسفانه ناقص اجرا شد، فاز شیبان تا صفیره و فاز صفیره تا نزهه که این پروژه نتوانست مشکلات آبرسانی را حل کند زیرا اینج لوله استفاده شده کم بوده و متناسب فاصله و پاسخگوی جمعیت منطقه نیست، همچنین جنس لوله های استفاده شده بسیار نامناسب بود، عدم نظارت کافی در زمان جوشکاری و کارگزاری در خاک باعث شد لوله ها بعد از ۶ ماه فرسوده و دچار شکستگی شوند.

وی درباره اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات آب غیزانیه نیز بیان می کند: شورای بخش هم طبق وظیفه ای که قانون برایش تعریف کرده عمل کرد و مکاتبات و گزارشات لازم را به ارگان های ذیربط و نمایندگان مجلس در این زمینه انجام داد. مشکل آب تمام تلاش های ما را تحت الشعاع خود قرار داد زیرا سبب شد کمتر به موضوعات و مشکلات زیر ساختی دیگر مورد نیاز بخش بپردازیم.

با این مشکلات دوباره غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان قول داد تا دو هفته آینده آب غیزانیه وصل می شود که تا کنون ۴ روز از این وعده نیز گذشته و باید منتظر ماند این صحبت عملی می شود و یا اینکه دوباره اهالی غیزانیه باید تشنه بمانند.

علم و فناوری

https://hoorkhabar.ir/684718کپی شد!
121