احیای دشت‌های خوزستان و ایلام در گرو اعتبار ۲۲ میلیارد تومانی

هورنیوز – صالحی‌نژاد با بیان اینکه فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در سال گذشته در سطح ۲۹۵ هزار هکتار به بهره‌برداری رسیده، اظهار کرد: ۲۷۰ هزار هکتار اراضی در سال زراعی ۹۶ و ۹۷ زیر کشت رفت و اجرای این طرح باعث شد که علی‌رغم خشکسالی و سیلاب در سال گذشته شاهد افزایش تولید محصولات کشاورزی در ایلام و خوزستان باشیم.

به گفته وی، بالغ بر ۳ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی در دو استان خوزستان و ایلام ناشی از اجرای فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بوده است.

این مقام مسئول با بیان این‌که وزیر جهاد کشاورزی مکاتباتی با وزیر اقتصاد، دارایی و معاون اول رئیس جمهور برای تخصیص اعتبار به اجرای فاز دوم این طرح انجام داده، ابراز امیدواری کرد که این اعتبار زودتر تامین شود.

وی افزود: وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی می‌توانند تکمیل شبکه‌های اصلی و فرعی آبیاری را شروع کنند و در کمتر از پنج سال فاز دو طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اجرا شود.

صالحی‌نژاد با بیان این‌که خدمات بخش فنی مهندسی طرح در داخل کشور انجام می‌شود، گفت: مقدمات قرارداد فاینانس با کشور چین انجام شده و قرار است ۱.۷ میلیارد دلار توسط چین به عنوان فاینانس در این بخش سرمایه‌گذاری شود.

پاکسازی زمین‌های مین‌گذاری شده در فاز اول و مهاجرت معکوس به شهرها

وی افزود: در فاز اول ۱۵ هزار هکتار از زمین‌هایی که در جنگ تحمیلی مین گذاری شده بود، پاکسازی و کشت و برداشت محصولات در این مناطق انجام شد.

صالحی نژاد هم‌چنین از مهاجرت معکوس در بعضی از شهرهای استان خوزستان و ایلام از جمله آبادان، خرمشهر، دشت عباس و فکه خبر داد.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر در ادامه افزایش دو میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی، اشتغال بیش از ۳۰۰ هزار نفری و افزایش درآمد سالیانه ۱۶ هزار میلیارد تومان را از جمله دستاوردهای اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری عنوان کرد.

به گفته وی تکمیل شبکه‌های اصلی آبیاری از سوی وزارت نیرو و شبکه‌های فرعی آبیاری از سوی وزارت جهاد کشاورزی به ترتیب ۱۰ و ۱۲هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در حال حاضر مکاتبات و توافق نامه‌هایی برای دریافت تسهیلات خارجی از کشور چین و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در جریان است.

https://hoorkhabar.ir/680872کپی شد!
103