بخش قابل توجهی از عوامل حادثه تروریستی اهواز بازداشت شده‌اند

هورنیوز فرهاد افشارنیا در جلسه تکریم ابراهیم ممبینی، دادستان نظامی سابق خوزستان و معارفه خیرالله کشت‌زر، دادستان نظامی جدید خوزستان، که امروز (۷ آذرماه) در تالار مهر در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: حادثه ۳۱ شهریورماه اهواز موجب مجروح شدن و به شهادت رسیدن تعدادی از هموطنان ما شد. پرونده‌های مختلفی در ارتباط با مقصرین و عوامل این حادثه که افرادی به نام شاخه داعش در خوزستان بودند، تشکیل شد. امیدواریم بتوانیم این پرونده‌ها را به سرانجام برسانیم.

وی افزود: هدف دشمن از انجام این عملیات کور در کشور برای همگان مبرهن است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما همواره شاهد و ناظر بر وقوع چنین حوادث تلخی بوده‌ایم. این حوادث توسط تروریست‌های داخلی، سازمان‌های منافقین و دیگر سازمان‌ها رخ داده‌اند و این سازمان‌ها در مقابل نظام جمهوری اسلامی ایستادند و می‌خواستند در برابر اراده ملت مقاومت کنند و اجازه ندهند نظام جمهوری اسلامی استقرار پیدا کند، به همین دلیل حوادث متعددی ایجاد کردند که همه آن‌ها خنثی شدند.

رییس کل دادگستری خوزستان ادامه داد: این حوادث هیچ خللی در اراده مردم ایجاد نکردند، بلکه موجب به‌هم پیوستگی بیشتر مردم و نظام شدند. همه ما می‌دانیم که بنیان‌های نظام اسلامی ما به حدی محکم است که این حوادث به هیچ وجه خللی در ماموریت‌های نظام و وظایف کارکنان و کارگزاران آن ایجاد نمی‌کند.

افشارنیا خاطرنشان‌کرد: تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی ۳۱ شهریور اهواز توسط مردم خوزستان و اعلام انزجار اقشار و اقوام مختلف از این حادثه باعث شد این حادثه به خوبی محکوم و همچنین موجب تحکیم بیشتر مردم و مسوولان در خوزستان و حتی در سطح کشور شود.

وی تاکید کرد: به همت دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی استان، همه عوامل مربوط به این حادثه شناسایی و در حال حاضر بخش قابل توجهی از آن‌ها بازداشت شده‌اند. پرونده‌ها در حال طی کردن روند قضایی خود هستند. امیدواریم این پرونده‌ها به یک سرانجام برسند و با عوامل آن‌ها برخورد قضایی لازم صورت گیرد.

رییس کل دادگستری خوزستان ادامه داد: از سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز می‌خواهیم با افرادی که در این زمینه کوتاهی داشته‌اند، برخورد شود. البته نوع عملیات و نوع رفتار و برنامه‌ریزی آن‌ها به گونه‌ای بود که کار را تا حدی برای ما سخت کرد اما افرادی در این زمینه قصور کردند و این پرونده‌ها در حال رسیدگی هستند. امیدواریم با مسوولان این حادثه نیز در این زمینه برخورد لازم صورت گیرد.

افشارنیا ضمن تقدیر و تشکر از ابراهیم ممبینی، دادستان نظامی سابق خوزستان گفت: آقای ممبینی مشمول حکم بازنشستگی شدند. البته در نظام جمهوری اسلامی بازنشستگی نداریم و ایشان باید در هر مرتبه و سازمان به عنوان یک خدمتگزار خالص نظام باشند.

وی تصریح کرد: به عنوان نماینده شورای قضایی استان برای دادستان نظامی جدید استان توصیه‌هایی دارم. درباره دادستان‌ها همیشه این طور تلقی می‌شود که دادستان‌ها یک بمب انفجاری هستند. هر وقت اسم دادستان مطرح می‌شود، باید شروع به دستگیر کردن افراد و زندانی کردن آن‌ها کنند. این تعریف، تعریف درستی از دادستان‌ها نیست. وظیفه اول دادستان نظامی این است که در راستای پیشگیری از جرم و تخلف در میان نیروهای مسلح، اقدام کند.

رییس کل دادگستری خوزستان ادامه داد: این کار را می‌توان از طریق برگزاری کلاس‌ها و جلسات مختلف انجام داد. چرا که نیروهای مسلح طیف وسیعی را تشکیل می‌دهند و تعداد زیادی از آن‌ها نیز سربازان وظیفه هستند که ممکن است اطلاعات حقوقی زیادی نداشته باشند.

افشارنیا تاکید کرد: اولویت اول، پیشگیری و عدم پرونده‌سازی برای نیروهای مسلح به صرف انجام یک جرم ساده و سبک است. دادستان نظامی باید پشتیبان محکم و خوبی برای نیروهای مسلح و مرجعی برای مراجعه فرماندهان برای رتق و فتق امورشان پیش از وقوع تخلف باشد. البته اگر جرم مهمی در نیروهای مسلح صورت می‌گیرد باید با آن برخورد قاطع و محکمی انجام شود که جلوی تکرار دوباره آن را بگیریم.

به گزارش ایسنا، در این جلسه همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود شفیعی، رییس سازمان قضایی خوزستان ضمن تقدیر از زحمات ممبینی در طول دوران مسوولیت، گفت: با توجه به اینکه آقای کشت‌زر نیز مانند آقای ممبینی بومی هستند، به فرهنگ‌های مختلف موجود در استان آشنا هستند که این مساله نکته مثبتی برای او است. امیدواریم سازمان قضایی در راستای خدمت‌رسانی به نیروهای مسلح، بیش از پیش موفق باشد.

ایسنا

https://hoorkhabar.ir/676988کپی شد!
81