خوزستان بیش از دیگر مناطق کشور در معرض تحریم ها قرار دارد

هورنیوز – امید حاجتی در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی خوزستان در سالن اجتماعات شهید رجایی استانداری در اهواز افزود: خوزستان بیش از دیگر مناطق کشور در معرض تحریم ها قرار دارد و این موضوع ناشی از دولتی بودن اقتصاد این استان است.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی از اولویت های نظام و دولت است و باید همه دستگاه ها به سیاست ها و برنامه ریزی ها توجه داشته باشند، گفت: مشارکت در تنظیم بسته ضد تحریمی می تواند بخش مهمی از آسیب های ناشی از آن را کاهش دهد.

دبیر شورای برنامه ریزی خوزستان، ادامه داد: جنگ اقتصادی با دور جدید تحریم ها جدی تر خواهد شد و به همین دلیل هیچگونه کم کاری و بی توجهی قابل قبول نیست.عضو ستاد اقتصاد مقاومتی خوزستان بر ضرورت استفاده از ظرفیت های و توانایی های اقتصادی در راستای کاهش اثرات تحریم های ظالمه تاکید کرد و گفت: امسال ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می شود تا صنایع و واحدهای اقتصادی با روندی مناسب تر در مقابل تحریم ها مقاومت داشته باشند.

وی یادآور شد: بسته های ۱۲ گانه دولت برای مقابله با تحریم ها در جلسه ۲۴مرداد امسال ارایه و مصوب شد و قرار بود دستگاه های اجرایی پیشنهادات و راهکارهای عملیاتی خود برای کاهش آثار تحریم ها را به دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارسال کنند اما فقط تعداد معدودی در این زمینه مشارکت داشتند.

حاجتی ادامه داد: تدوین ۱۲بسته اجرایی شامل آثار سناریوهای مختلف تحریم و تقسیم‌ کار دستگاه‌ های اجرایی برای مقابله با آن، محاسبه آثار تحریم بر بودجه عمومی و سناریوهای جبرانی، راهکارهای مهار و مدیریت رشد نقدینگی، تامین انرژی مطمئن در شرایط تحریم، تامین کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم، حمل و نقل دریایی، ریلی و هوایی در این دوره، صنعت، معدن و تجارت، نحوه واگذاری دارایی‌ های مازاد دولت به مردم (سهام و املاک مازاد)، تسهیل در مشارکت عمومی و خصوصی برای اجرای طرح های عمرانی، تامین معیشت فقرا و کاهش فقر مطلق، رونق تولید و اشتغال گسترده و نیز تدوین راهکارهای ویژه مقابله با تحریم در حوزه IT و ICT، خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه شدت اثر گذاری تحریم بر بودجه خوزستان بیش از متوسط کشوری است، گفت: بودجه استان ها متاثر از دو بخش سه درصد صادرات نفت خام و درآمد مالیاتی است.در شرایط تحریم، استان های دیگر با ۱۰ درصد کاهش بودجه و خوزستان با ۲۴ درصد کاهش در اعتبارات تملک دارایی ها رو به رو می شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: در بخش مصارف دولت که شامل بودجه ، هزینه و تملک دارایی سرمایه ای است، دو سوم یعنی ۶۶ درصد اعتبارات هزینه ای مندرج در قانون بودجه صرف پرداخت دستمزد و تعهدات بیمه ای می شود و ۸۳ درصد اعتبارات هزینه ای اجتناب ناپذیر است.

دبیر شورای اقتصاد مقاومتی خوزستان با اشاره به اینکه با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و تصویب هیات وزیران هزینه در امور غیر ضروری ممنوع است، خاطرنشان کرد: دستگاه های اجرایی باید توجه داشته باشند که نوسازی تجهیزات و لوازم اداری، اجاره و خرید ساختمان جدید اداری، رفاهی فرهنگی و ورزشی، هزینه مصرفی و ملزومات اداری، هزینه سفرهای خارجی، چاپ نشریات غیر مرتبط با وظایف دستگاه اجرایی، هزینه برگزاری هرگونه همایش، گردهمایی و مانند آن هزینه غیر ضروری محسوب می شود.

منبع: تابناک

https://hoorkhabar.ir/676293کپی شد!
41