کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در مزارع نیشکر

محمود شمیلی با اشاره به ضرورت هوشمندسازی و بهینه ‌سازی فرآیندهای کشاورزی در مزارع نیشکر از کاشت تا برداشت ، گفت: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در فناوری و مکانیزاسیون کشاورزی از جمله سیستم های آبیاری ، زهکشی و همچنین سیستم برداشت ، بهره برداری و… در کشور پیشرو است و از این منظر می توان به خوبی در بحث مانیتورینگ و پایش آنلاین ورود کنند.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: به منظور افزایش بهره وری و کاهش مصرف آب در مزارع ، اقداماتی همچون تعمیر پمپ های آبیاری ، تهیه اقلام و لوله های جدید آبیاری ، اجرای روش آبیاری یک فارو در میان ، افزایش نظارت ها بر آبیاری مزارع و … در دستور کار قرار گرفته است و با یک مدیریت تلفیقی و علمی تلاش می کنیم تا بحران کمبود آب تا حد امکان کنترل شود.

شمیلی استفاده مجدد از زهاب نیشکر برای آبیاری مجدد مزارع و همچنین استفاده از آن در پروژه “شورورزی” را از دیگر دستاوردهای مدیریت مصرف آب در شرکت خواند و گفت: در مورد طرح ها و روش های نوین مدیریت زهاب و پسماند و قابلیت های استفاده از پسماندهای نیشکر و کمک به طرح های توسعه ای ، برنامه ریزی های متعددی صورت گرفته و با دعوت از محققین و کارشناسان خبره در حوزه ی نیشکر ، گام های علمی و اجرایی در زمینه استفاده از زهاب ها و پسماندهای نیشکر و تبدیل آن به فرصتی برای سرمایه گذاری ، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال برداشته شده است.

وی گفت: در پروژه شورورزی ٬ شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بهره گیری از زهاب نیشکر برای کشاورزی ٬ فرصت جدیدی برای استان ایجاد کرده است. با استفاده مجدد از زهاب، علاوه بر برنامه ریزی برای مهار ۳۵ هزار هکتار از اراضی کانون شماره ۲ مولد ریزگرد در منطقه٬ می توان بیش از یک میلیون تن به میزان تولیدات کشاورزی استان اضافه کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در پایان با اشاره به اهمیت استراتژیک طرح های نیشکر در استان و کشور ، گفت: : اشتغال بیش از ۱۹ هزار نفر و معیشت ۱۰۰ هزار خوزستانی، وابسته به توسعه نیشکر و همچنین تولید محصول استراتژیک شکر است. کاهش ضریب امنیت تولید برای شرکت توسعه نیشکر به عنوان بزرگترین قطب متمرکز کشاورزی – صنعتی کشور، تبعات ناگواری در پی خواهد داشت و اشتغال و رونق اقتصادی در دو بخش کشاورزی و صنعت آسیب جدی خواهد دید.

https://hoorkhabar.ir/674004کپی شد!
143