نتایج انتخابات شورای شهر اهواز، آزمونی برای مسئولین برگزاری

به گزارش هورنیوز انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اهواز پرحاشیه ترین انتخاباتی است که مردم این شهر تا کنون به چشم دیده اند. از همین رو باید منتظر ماند و مشاهده کرد که انتهای این انتخابات به کجا ختم شده و مسئولین برگزاری چه تصمیماتی برای روند بازشماری صندوقها در نظر گرفته اند.

باتوجه به خبرهای بیشمار تقریباً بیست روز گذشته از کلیه مسئولین برگزاری این انتخابات در استان خوزستان و همچنین اخبارهای مختلف در فضاهای مجازی می بایست دیگر به این پروسه پایان داد، تا شورایی که مردم در ادوار گذشته با آن به مشکل برخورده اند را بر کرسی های قرمز رنگ بنشانند و منتظر بمانند تا منتخبین یک شهردار کاربلد و به قول دوستان “اینکاره” را معرفی نمایند.

متخلفین مجازات می شوند

پس از کش و قوسهای مختلف در ارسال اخبار مبنی بر تائید شدن یا نشدن نتایج شورای شهر اهواز توسط رسانه های مختلف، امروز قاسم ساعدی عضو هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای خوزستان مطالب نسبتاً تازه ایی در گفتگو با سایت شوشان ارائه کرده که می توان امیدواری را به شهروندان برای صیانت از آرای شان نوید داد.

وی در همین زمینه اظهار کرد: با توجه به نشست امروز بیستم خرداد اعضای هیات نظارت بر انتخابات شوراهای خوزستان، قرار بر این شد تا بر اساس اعتراض کاندیداها و طبقه بندی که صورت گرفته، نتیجه قطعی و نهایی انتخابات در روزهای آینده اعلام شود.

ساعدی افزود: از نظر هیات نظارت عالی استان انتخابات شورای شهر نه تنها در اهواز بلکه در تعدادی از  شهرستان ها نیز هنوز نهایی و تایید نشده است.

این عضو هیئت عالی نظارت بر انتخابات در بخشی از گفتگوی خود عنوان کرد: یکی دیگر از دلایل تخلف در انتخابات شورای شهر اهواز این است که برخی از افرادی که به عنوان ناظر و عوامل اجرایی در شعب به کار گرفته شدند به صورت حرفه ای گزینش نشدند و جلسات آموزشی برگزار شده برای آنان – اگر برگزار شده باشد – ضعیف بوده است. ضعف آموزشی ناظران و عوامل اجرایی شعب باعث شده بود تا در شمارش آرا و تنظیم صورتجلسه ها مشکلاتی به وجود بیاید.

ساعدی در پایان تصریح کرد: تخلفات کاندیداها به همراه مدارک مربوطه به مراجع قضایی تحویل داده می شود. همچنین ناظران و مجریانی که در کار خود قصور کردند و در تنظیم صورتجلسه ها و شمارش آرا کوتاهی نمودند و حتی صورتجلسه سفید بدون شمارش صندوق ها تحویل دادند ، به مراجع قضایی معرفی خواهند شد. اگر این افراد وظایف خود را به درستی انجام می دادند نتایج انتخابات در همان روز اول مشخص می شد و این همه التهاب و تشنج در جامعه ایجاد نمی شد.

ما نباید شاهد یک نوع برخورد سلیقه ای عدم کنترل و نظارت دقیق باشیم

همچنین آیت الله فرحانی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه مطالبات شهروندان اهوازی را محور سخنرانی قرار داده و گفت: ما در انتخابات شورا ها باز هم باید از حق الناس دفاع کنیم. سرمایه ما اعتماد مردم است. مردم رای می دهند و باید از رأی مردم صیانت کنیم.

وی با پیشبینی این اتفاقات در نتایج انتخابات شورا افزود: در اجلاسیه اسفندماه خبرگان عرض کردم تدبیری اتخاذ کنید تا مسئولان و نمایندگان مجلس مساله شوراها را تدبیر کنند. تدبیری در صلاحیت ها، اجرای انتخابات و صیانت از رای مردم باید اتخاذ شود.

آیت الله فرحانی اظهار کرد: اجرا با دولت و نظارت با مجلس است. ما نباید شاهد یک نوع برخورد سلیقه ای عدم کنترل و نظارت دقیق باشیم.

وی گفت: از آقایان امروز هم مطالبه می کنیم. وقتی در جریان مشکلات شوراها قرار گرفتم از قم به ستاد ۱۳ آبان رفتم و مسئولان بر تخلفات صحه گذاشتند. آنجا حاضر شدم و برخی از نمایندگان، فرمانداران و هیئت اجرایی اقرار کردند که تخلف است درخواست کردیم به تخلفات رسیدگی کنید.

نماینده مردم در مجلس خبرگان ادامه داد: اعتماد مردم را از دست ندهید و به مر قانون عمل کنید. باید مراحل رسیدگی به تخلفات برابر قانون عمل شود. خدارو شکر هیئت اجرایی هم تقاضای بازنگری در ۸۵ صندوق را امضا و به هیئت نظارت فرستاده اند.

فرمانداری از وظایف خود شانه خالی می کند!

البته این درخواست و مطالبات برای صیانت از آرای مردم به یک یا چند نفر ختم نمی شود، بصورتیکه همایون یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: به نظر می رسد فرمانداری از وظیفه اصلی خود شانه خالی کرده و بار را به دوش هیات نظارت انتخابات استان انداخته اما در دیگر شهرهای کشورمان فرمانداری ها اینگونه عمل نکرده اند.

وی اظهار کرد: بهتر این بود که خود فرمانداری  تعیین تکلیف می کرد و پس از اعتراضات کاندیدا، هیات نظارت انتخابات استان برای بررسی های لازم وارد عمل می شد. اینکه با شرط و اگر و اما نتیجه انتخابات را تایید کردند، این به دور از جریان واقعی انتخابات است.

درنهایت اشخاصی باید پاسخگوی نتایج این انتخابات باشند و نمی شود که بخاطر برخی فشارها به تعویق بیفتد یا به گردن این و آن بیاندازیم. البته باتوجه به اینکه شهروندان خوزستانی این عملکردها را خوب به خاطر می سپارند از مسئولین ذیربط خواستاریم از آرای مردم در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اهواز صیانت کنند و نتایج را هرچه باشد قاطعانه منعکس کنند تا شهروندان اهوازی اعتماد از میان رفته نسبت به شورا و شهرداری را دوباره بازیابند.

https://hoorkhabar.ir/659800کپی شد!
186