روزه داری و اضطراب و افسردگی

دکتر مهدی سیاح برگرد متخصص اعصاب و روان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: انسان در طول تاریخ در اندیشه سلامتی و افزایش طول عمر بوده است؛ سازمان جهانی بهداشت، سلامتی را رفاه و آسایش کامل جسمی، روحی و روانی و معنوی تعریف کرده است.

وی تصریح کرد: از نظر این سازمان کسی که بتواند نقش های فردی، خانوادگی، شغلی و اجتماعی خود را به نحو احسن ایفا نماید یک فرد سالم است. این فرد باید از شناخت دقیق خود، خدای خود و جهان پیرامونش به سلامت معنوی برسد و سبک زندگی سالم را انتخاب نماید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه پیشرفت علمی در این سده فواید و منافع گسترده روزه را که خداوند آن را برای مسلمانان فرض کرده، از همه جنبه های روحی، معنوی و همچنین پیشگیری از بیماریها به اثبات رسانده است، گفت: بهداشت روان انسان، تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد، امروزه به جای تأکید بر ماهیت و شدت استرس، بر شیوه های مقابله با استرس تأکید می شود که روش مقابله ی مذهبی یکی از این شیوه ها است.

سیاح برگرد به نقش روزه و روزه داری در سلامت روح و روان انسان اشاره کرد و افزود: توجه به مسایل عبادی و امور معنوی بهترین درمان برای بسیاری از بیماری‏های روحی و روانی انسان است، بطوریکه بر اساس یافته های روانشناسان نقش روزه در سلامتی روح و روان انسان به مراتب بیشتر از نقش آن در سلامتی جسم است، زیرا گرفتن روزه علاوه بر کاهش و حتی درمان بسیاری از بیماری‏های روحی، منجر به تقویت روان افراد نیز می شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در ماه رمضان ارزش های معنوی و عرفانی بیش تر از ماه های دیگر نمود پیدا می کند، بنابراین نوعی نظم در رفتارها و زندگی افراد حکم فرما می شود که در نتیجه آن، عادات ناپسند روزانه کاهش یافته و تأثیر مثبتی بر حالات روحی، عاطفی و حتی رفتارهای اجتماعی انسان ایجاد می کند.

این متخصص اعصاب و روان، همچنین روزه داری را یکی از مهم ترین راه های کاهش خشونت و پرخاشگری افراد دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی نظیر قتل، توهین، جرم، پرخاشگری و غیره در جامعه ریشه روحی و روانی دارد، می توان به یقین ادعا کرد با روزه داری، صبر و تحمل افراد در برابر ناملایمات زندگی را افزایش می‌دهد، در نتیجه فرد در برابر این ناملایمات، از تصمیمات عجولانه و احساسی دوری و با تأمل بیشتر تصمیم می گیرد، بطوریکه همواره سعی دارد سازش را بر تنش ترجیح دهد، بر این اساس تحمل آنها در مقابل گرفتاری ها بیشتر از گذشته می شود.

سیاح برگرد در پایان گفت: بطور کلی روزه داری بهترین وسیله ای است که به افراد می آموزد چگونه هیجان های شدید روحی و درونی خود را کنترل کنند.

https://hoorkhabar.ir/606588کپی شد!
30