مخالفت با انتقال آب کارون، احساسی نیست

هورنیوز – امیدعلی شهنی کرم زاده رئیس کانون صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز روز دوشنبه در همایش بررسی پیامدهای انتقال آب کارون که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، ۲۰۱۶-۰۵-۳۰_۲۳-۴۵-۳۲با اشاره به تشکیل زنجیره های انسانی در مخالفت با انتقال آب کارون افزود: با وجود نظرات علمی ، اصرار بر اجرای طرح های انتقال آب جای تعجب دارد.

این چهره ماندگار کشور افزود: اگر چه از دولت تدبیر و امید حمایت می کنیم اما معتقد هستیم هیچ پروژه ای نباید بدون نظر کارشناسان و تشکل های غیردولتی اجرایی شود و وزارت نیرو نباید زیر بار امضای طرح های غیرکارشناسی برود.

کرم زاده، رودخانه کارون را شاهرگ حیاتی کشور دانست و گفت: این رودخانه نباید در اختیار افراد سیاسی که وعده های مقطعی می دهند قرار گیرد.

*انتقال آب مجازی
همچنین دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این همایش ‘آب مجازی’ را مفهومی جدید در مدیریت منابع آب دانست و گفت: این مفهوم در توسعه کشورها نقش اساسی دارد.

۲۰۱۶-۰۵-۳۰_۲۳-۴۴-۰۷بابک مختاری افزود: هم اکنون بسیاری از محصولات استان به صورت آب مجازی از این استان منتقل می شود اما این مساله مورد توجه قرارنگرفته است به طور مثال عمده آبی که از کارون مصرف می شو،د برای نیشکر است که این محصول به مصرف گز اصفهان و قطاب یزد می رسد.

وی اضافه کرد: تولیدات فولاد خوزستان و اصفهان نیز که با مصرف بالای آب و متحمل شدن آلودگی بسیار به دست می آید برای مصارف خودروسازی دیگر استان ها خارج می شود.

دبیر کانون صنفی اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در ادامه این همایش گفت: این کانون هشت ماه پیش به صورت خودجوش شکل گرفته و اهداف آن تعالی نظام علمی دانشگاه و کمک به زندگی بهتر و شرافتمندانه برای خوزستانی هاست.

**خوزستانی ها مخالف انتقال بی رویه آب کارون
در قسمتی دیگر مهدی قمشی عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: اعتراض خوزستانی ها به انتقال بیش از حد آب از سرشاخه های کارون و اجرای طرح های جدید و مخرب است که موجودیت و حیات این استان را به خطر می اندازد.

۲۰۱۶-۰۵-۳۰_۲۳-۴۶-۳۳وی با اشاره به بحران آب در کشور گفت: بر اساس شاخص سازمان ملل نباید بیش از ۴۰ درصد منابع آب تجدید شونده مصرف شود اما در حال حاضر ۸۰ درصد منابع آبی در کشور و ۸۵ درصد منابع کارون مصرف می شود.

وی تصریح کرد: توفان های گرد و خاک در خوزستان سابقه نداشته و همه این ها نتیجه مصرف بی رویه منابع آبی است.

قمشی نخستین شرط برای انتقال آب میان حوضه ای را وجود آب مازاد در حوضه مبداء دانست و افزود: در حال حاضر آب مازاد در خوزستان وجود ندارد و موافقان انتقال آب نمی توانند نظریه وجود آب مازاد را اثبات کنند زیرا وضعیت خوزستان و تالاب ها و رودخانه هایش شرایط بحرانی را نشان می دهد.

وی با بیان این که در سال های گذشته ۱٫۲ میلیارد مترمکعب آب از کارون بزرگ منتقل شده است،اظهار کرد: اعتراض خوزستان، اکنون برای انتقال آب نیست بلکه به انتقال بیش از حد انتقال آب است که موجودیت و حیات این استان را به خطر می اندازد.

قمشی تصریح کرد: ظرفیت منابع آب حوضه زاینده رود حدود ۹۰۰ میلیون مترمکعب است که اکنون با آب های منتقل شده از کارون به بیش از ۱٫۲ میلیارد مترمکعب رسیده است.

وی تاکید کرد: کمتر از ۲۰۰ میلیون مترمکعب برای مصرف شرب استان های اصفهان، کرمان و یزد کافی است به همین دلیل طرح انتقال آب بهشت آباد با این احجام قابل توجیه نیست.

ایرنا

https://hoorkhabar.ir/600923کپی شد!
50