از نرخ بالای تورم و بیکاری تا افزایش سازمانهای مردم نهاد در آبادان

به گزارش هورنیوز: شهیندخت مولاوردی دوشنبه در حاشیه آیین افتتاحیه خانه سازمان های مردم نهاد آبادان گفت: گرچه نمی توان آسیب های اجتماعی را به دولت های پیشین نسبت داد، ولی حاصل برخی اقدامات گذشته، نرخ بالای تورم و بیکاری بالاست که باید برای رفع آن اقدام اساسی کرد.
مولاوردی با تاکید بر لزوم کاهش تصدی گری دولت با بهره گیری از مشارکت سازمان های مردمی و کمک به رونق بخش خصوصی و تعاونی، گفت:کوچک سازی دولت به معنای گسترش مشارکت مردمی و محول کردن امور به مردم است.

معاون رئیس جمهوری حضور سازمان های مردم نهاد را عاملی برای آسان شدن تحقق اهداف دولت، رفیق و همراه دولت و فرصتی برای توسعه زمینه تحقیق و گسترش خدمت بیان کرد.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده همچنین با بیان راهبرد دولت در بخش سیاست خارجی و داخلی، افزود:در بخش داخلی، دولت یازدهم بر اقتصاد مقاومتی و درون زایی اقتصاد تاکید دارد و مولفه های کار دولت نیز اعتدالگرایی و مردم محوری است.

مولاوردی در ادامه سخنانش همچنین در خصوص سند ملی امنیت زنان و کودکان نیز، افزود:این سند در ماده ۲۲۷ امنیت ملی زنان و کودکان نوشته شده است و اوایل برنامه پنجم توسعه تدوین شد، اما کاری صورت نگرفت.

وی تاکید کرد:با پیگیری معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، بخش کودک آن به کنوانسیون حقوق کودک ارجاع شد، بخشی که به زنان اختصاص داشت، در سند راهبردی قرار گرفت و دیگر ملزوماتی که نیازمند اجرای آن است، در برنامه ششم توسعه افزوده می شود.

سند ملی امنیت زنان و خانواده شامل چشم اندازها، رسالت ها و ماموریت ها برای امنیت زنان و کودکان است که اجرای تامین امنیت در عرصه های مختلف اجتماعی و روانی را در دستور کار دارد.
بر اساس ماده۲۲۷ برنامه پنجم توسعه، دولت نسبت به تهیه و تدوین « سند ملی امنیت بانوان و کودکان در روابط اجتماعی» با مشارکت و برنامه ریزی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، قوه قضائیه، سازمان بهزیستی کشور، شهرداری، وزارت کشور، شورای عالی استانها، مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کار و امور اجتماعی توسط دولت در سال های برنامه اقدام کند.
همچنین نمایشگاه دستاوردهای سازمان های مردم نهاد و زنان کارآفرین آبادان به منظور معرفی توانمندی های زنان کارآفرین، اشتغالزایی مولد و بازاریابی محصولات تولید شده، فراهم کردن زمینه های گسترش اشتغال و کارآفرینی منطقه، افزایش کیفیت محصولات تولیدی، تبادل اطلاعات و ایجاد اشتغالزایی با برپایی نشست ها و جلسات و برپایی آموزش و کارگاه های آموزشی سمن ها و بانوان کارآفرین برپا شد.

ضرورت توجه بیشتر به سازمان های مردم نهاد

فرج‌ الله خبیر معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان، با بیان اینکه طی دو سال اخیر تعداد سازمان های مردم نهاد استان به ۳۰۰ سازمان رسیده است، گفت: بخشی از مشکلات ما در این حوزه عدم شناخت ظرفیت‌هایی که در سازمان‌های مردم نهاد است.

وی بر مشارکت سازمان های مردم نهاد با دولت در جهت ارائه بهتر خدمات به جامعه تاکید کرد و افزود: با برنامه ‌ریزی دقیق و حساب‌ شده می ‌توان دستاوردهای این سازمان‌ ها را بومی سازی کرد و سپردن بخشی از مسئولیت‌های دولت به سازمان‌های مردم نهاد ساده‌ترین کاری‌ست که می‌شود در هر دستگاهی آن را رقم زد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه محدودیت های اجتماعی، فرهنگی و سنتی موجب شده تا بانوان به خوبی نتوانند در عرصه‌های اجتماع وارد شوند، اضافه کرد: سازمان های مردم نهاد با حضور بانوان موجب افزایش مشارکت زنان در فعالیت های اجتماعی، اقتصادی و ارتقای سطح کیفی خانواده می شود.

خبیر، ابراز امیدواری کرد دولت شرایط را برای حضور بانوان حتی در بحث مدیریت‌ های سیاسی فراهم کند، تصریح کرد: وجود قطب های اقتصادی، همچون سازمان منطقه آزاد اروند می‌ تواند در منطقه بسیار مؤثر عمل کند تا شرایط موجود برای پتانسیل ‌های اقتصادی در شهر و منطقه فراهم شود.

 جمعیت بانوان استان بیش از دو میلیون است

سیده فرانک موسوی، سرپرست اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان، مجموع زنان استان را ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۱۴۳ نفر دانست و عنوان کرد: از این تعداد ۴۲ هزار و ۷۹۱ نفر شاغل، ۶۴۶ هزار و ۶۷۶ زن روستایی، ۵۲ هزار زن عشایری، یک‌هزار و ۵۷۵ زن شهیده، ۱۳۰ زن نخبه، ۲۴۴ هزار و ۴۴۸ نفر را زنان ورزشکار و ۹۷ نفر را زنان مدیر دربرمی‌ گیرد.

 وی با بیان وظایف کارگروه بانوان و خانواده و پروژه های مشترک معاونت امور زنان ریاست جمهوری و دستگاه های اجرایی استان، تاکید کرد: ایجاد بانک اطلاعات زنان استان، راه اندازی پروژه های پارک بانوان در شهرستان ها، افتتاح مکان موزه نقش زنان در دفاع مقدس، ارتقای افزایش جمعیت در استان، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، ارتقای سطح سواد سلامت خانواده و… از جمله وظایف طرح های این حوزه است.

تعداد سازمان های مردم نهاد آبادان در دولت یازدهم ۳٫۵ برابر شده

عزیز الله شهبازی گفت: با مراجعه به آمار سازمان های مردم نهاد شهرستان، تا اواخر سال ۹۲ تعداد این سمن ها ۱۹ مورد بود که با اعمال سیاست های حمایتی دولت یازدهم، این تعداد به ۶۶ مورد افزایش یافت.

شهبازی با بیان نگاه مثبت معاونت سیاسی استانداری خوزستان به گسترش کیفی سازمان های مردم نهاد، گفت:این نگاه سبب شده توجه خاصی به بانوان به ویژه بانوان کار آفرین شود و با حمایت های استانداری و کمسیون ویژه بانوان فرمانداری، روند تشکیل سازمان های مردم نهاد شهرستان گسترش یابد.

معاون استاندار خوزستان در بخش دیگری از سخنانش با بیان دستاوردهای بانوان کارآفرین و سازمان های مردم نهاد در نمایشگاهی که به این منظور تشکیل شده است، گفت:این نمایشگاه حاصل کار و فعالیت زنان شهرستان در زمینه های مختلف می باشد که برخی از آنها در قالب صنایع دستی در نمایشگاه خانه سازمان های مردم نهاد آبادان قرار دارد.

فرماندار ویژه آبادان همچنین با تشریح توانمندی های زنان شهرستان و بیان فعالیت سازمان های مردم نهاد شهرستان در موضوعات فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، افزود:۷۰ بانوی این شهرستان از بازرگان مطرح شهر هستند و ۶۵۰ بانو نیز در رشته های ورزشی حائز رتبه شده اند.

شهبازی گفت:زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند و می توان با اجرای سیاست های حمایتی و مشارکتی، زمینه فعالیت سازنده ۵۰ درصد جمعیت کشور را در مسیر توسعه و شکوفایی کشور قرار داد.

https://hoorkhabar.ir/589554کپی شد!
81
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.