معتادان استان های مختلف کشور چه نوعی از مواد مخدر را مصرف می کنند؟

سوء مصرف مواد مخدر و وابستگی به آن  یکی از مهمترین معضلات ونگرانی های هر جامعه ای محسوب می شود ومتاسفانه در سالهای اخیر شاهد افزایش استفاده روزافزون جوانان به مواد مخدر هستیم.

بررسی وشناخت نوع الگوی مصرف مواد مخدر در استانها وشهر های مختلف می تواند کمک زیادی در جهت مبارزه با این معضل اجتماعی باشد.

با بررسی های انجام شده در نوع مواد مخدری که توسط پلیس در شهر های مختلف کشف شده  نشان می دهد مصرف مواد مخدر در هر شهری دارای یک الگوی مصرف متفاوت است و نوع مواد مصرفی در شهر های مختلف تفاوت می کند.

علیرضا نوروزی رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت ضمن اشاره به الگوی مصرف مواد مخدر در استان‌های مختلف کشورگفته الگوی مصرف مواد مخدر در استان‌های شرقی و غربی متفاوت است.

به گفته وی در استان‌های شرقی مصرف مواد افیونی نظیر تریاک،‌ هروئین و مواد این چنینی بیشتر است و در استان‌های مرکزی و غربی مواد محرک به صورت نسبی بیشتر استفاده می‌شود.

سردار اسحاقی فرمانده انتظامی خوزستان در مورد نوع مواد مخدر کشف شده در این استان گفته  درصد از کشفیات مواد مخدر در استان خوزستان در سال گذشته از نوع مواد صنعتی بوده که آمار بسیار خطرناکی است.

طبق بررسی ها در استانهای خراسان و گلستان تریاک بیشترین مصرف را در بین مواد مخدر دیگر به خود اختصاص داده است.

به عنوان مثال اصلانی فرمانده انتظامی استان آذربایجان غربی از کشف ۳۷۹ کیلو شیشه در ۶ ماهه نخست در این استان خبر داده و گفته شیشه بیشترین فراوانی مصرف مواد مخدر در آذربایجان غربی را به خود اختصاص داده‌است.

به نظر می رسد استانهای شرقی کشور به دلیل همجواری با کشور های تولید کننده عمده مواد مخدر سنتی مانند تریاک وقیمت پایین ان در این استان هایکی از علل گرایش به مواد باشد.

با دور شدن از مرزهای شرقی کشور الگوی مصرف مواد مخدر به سمت مواد صنعتی (شیشه وکراک) سوق پیدا می کند.

**الگو مصرف مواد مخدر در بین زنان ومردان

نه تنهای نوع مواد مخدر در استانهای مختلف تفاوت می کند بلکه در بین زنان ومردان نیز متفاوت است .متاسفانه در سالهای اخیر شاهد این موضوع هستیم که با تبلیغات نادرست در آرایشگاه ها وسالن های ورزشی زنان مبنی بر تاثیرشیشه در لاغری،شب بیداری ،افزایش تمرکز و عدم اعتیادآوربودن به آن موجب شده هر روزه تعداد بیشتری از زنان و دختران جامعه به سمت مصرف شیشه بروند و تنها زمانی به اعتیاد خود به شیشه آگاه می شود که کار از کار گذشته است .

در هر حال کارشناسان معتقدند با توجه به عواملی مانند کاهش سن اعتیاد، تغییر الگوی سوءمصرف و استفاده از موادمخدر صنعتی در میان جوانان، افزایش تعداد معتادان زن و همچنین استفاده از موادمخدر در میان کودکان خیابانی و… باید مسئولان و مدیران دستگاه های ذیربط در ارتباط با کاهش سوءمصرف موادمخدر و جلوگیری از توزیع آن اقدامات و برنامه ریزیهای لازم را انجام دهند تا شاید بتوان این آسیب اجتماعی و جرائم مرتبط با آن را در جامعه کاهش داد.

باشگاه خبرنگاران جوان

https://hoorkhabar.ir/583578کپی شد!
74